توجه : تمامی مطالب این سایت از طریق ربات جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران توسط آیدی موجود در بخش تماس با ما، به ما اطلاع داده تا مطلب حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

جواب سوالات درس ششم فارسی پنجم ابتدایی


. . . . . . . . . . . . .

سرود ملی

درست و نادرست

جواب درست و نادرست صفحه 50 فارسی پنجم

پرچم هر کشور نشانه ی استقلال آن کشور است. (درست)

جمله‌ پاینده مانی و جاودان در سرود ملّی، دعا و نیایشی برای ملّت و کشورمان است. (درست)

در مسابقات ورزشی، سرود ملّی کشور برنده، نواخته می‌شود. (درست)

درک مطلب 

چرا سرود ملی در درس به آیینه تشبیه شده است؟

چون سرود ملّی همچون آیینه‌ای است که مردم یک کشور، گذشته‌ها، آرزوها، پیروزی‌ها و اعتقادات خود را در آن می‌یابند.

چه کارهایی برای آزادی و استقلال یک کشور باید انجام داد؟

فداکاری و سخت‌کوشی مردم، ضامن آزادی و استقلال کشور است.

سرود ملی را با پرچم مقایسه کنید و بگویید چه شباهتی با هم دارند؟ هر کدام نشانه ی چیست؟

سرود ملی نشانه‌ی استقلال، افتخارات، عظمت‌ها و خواسته‌های یک ملت است و پرچم نیز نشانه‌ی استقلال یک کشور است. و شباهتشان این است که هر دو از علاقمندی‌های مردم هر کشور و نشان دهنده‌ی استقلال آن ملت هستند.

در سرود ملی از چه چیزی به عنوان نقشِ جان ما یاد شده است؟

پیام امام خمینی (استقلال و آزادی)

دانش زبانی

اهمیت زبان فارسی

در این درس خواندیم که «سرود ملّی» نشان افتخار، استقلال و عظمت یک کشور است. سرود ملّی هر کشوری به زبان ملّی و رسمی آن سرزمین، نوشته و خوانده می‌شود.

سرود ملّی ایران عزیز ما، به زبان فارسی است. زبان فارسی، زبان ملّی کشور ماست. وقتی همه‌ی ما ایرانیان در برابر پرچم سه رنگ و زیبای خود، برپا می‌ایستیم، سرود ملّی را به زبان فارسی و با احترام، زمزمه می‌کنیم.

زبان فارسی، مانند پرچم ما، همه‌ی اقوام و مردم سراسر میهن را به هم پیوند می‌دهد و باعث وحدت و یکپارچگی ما و قدرتمندی ایرانِ عزیز، می‌شود.

هر یک از زبان‌های مادری و محلّی وطن ما، گنجینه‌ای با ارزش هستند که در کنار زبان فارسی، به رشد فکری ما، کمک می‌کنند.

شعرخوانی و صندلی صمیمیت 

اندیشیدن: نخست شعر مورد نظر را به صورت آرام و بی‌صدا بازخوانی می‌کنیم و درباره‌ی محتوا و آهنگ مناسب آن، می‌اندیشیم.

یافتن: پس از بازخوانی و اندیشیدن درباره‌ی محتوا، لحن و آهنگ مناسب آن کشف می‌شود و به ذهن می‌آید.

شناختن: پس از اندیشیدن و یافتن آهنگ مناسب، اکنون باید با توجّه بیشتر، بار دیگر شعر را نزد خود بخوانیم تا درک بهتری از فضا، شخصیت، مکان و رویدادهای درون شعر پیدا کنیم. مثلاً اگر دو شخصیت در شعر با هم گفت‌وگو می‌کنند، تغییر آهنگ آن رعایت شود.

خواندن: پس از مرور شعر و تشخیص لحن مناسب آن، با آهنگ و سرعت مناسب، به صورت رسا، خوانشِ شعر را آغاز می‌کنیم.

 خوانش و فهم 

 در متن شعر، خاک ایران به چه چیزهایی تشبیه شده است؟

زر

سر چشمه‌ی هنر

 کدام بندِ شعر، قشنگ‌تر از بقیه بود، چرا؟

به نظر من بند اول (ای ایران، ای مرز پُر گُهَر ای خاکت سر چشمه‌ی هنر …) قشنگ تر از بقیه بود، زیرا توصیف زیبایی از ایران دارد.

معنی کلمات درس ششم فارسی پنجم ابتدایی

افق: کناره، کرانه‌ی آسمان، خطّی که به نظر می‌رسد در محل تقاطع زمین و آسمان وجود دارد.

اهتزاز: جنبیدن و تکان خوردن چیزی در جای خودش مثل تکان خوردن پرچم و شاخه‌ی درخت

خاوران: مشـرق، محـل درخشش خـورشیـد

مهر خاوران: خورشید درخشان که از شرق طلوع می‌کند.

فروغ: روشنایی، پرتو نور، درخشش

فَر: شکوه و جلال

افزون: بیش، بیشتر، زیاد، بسیار

ایثار: دیگری را بر خود ترجیح دادن، گذشت کردن از حق خود، از خود گذشتگی.

ضامن: کسی که مسئولیت کار شخص دیگری را به عهده می‌گیرد.

گام: قدم

عنبر: ماده‌ای خوشبو

عنبر نسیم: خوشبو

زر و سیم: گنج

ایزد: خدا

ار: اگر

برون کنم: بیرون کنم

برگو: بگو

خُرّم: شاداب، سرسبز و باطراوت

خرّمی: آبادانی

پاینده: پایدار، همیشه، جاوید

جاودان: جاویدان، همیشگی، ابدی

سنگ خاره (سنگ خارا): سنگ سخت، نوعی سنگ

گوهر: مروارید و هر سنگ قیمتی مانند الماس

گهر: مخفّف گوهر

سرشتن: مخلوط کردن چیزی با چیز دیگر، آغشتن

سرشته: مخلوط شده با چیزی، آغشته

 

کلمات کلیدی: سوالات درس ششم فارسی پنجم ابتدایی | معنی کلمات درس ششم فارسی پنجم | درست و نادرست درس ششم فارسی پنجم | جواب درک مطلب درس ششم سرود ملی | گام به گام فارسی پایه پنجم ابتدایی

منبع: ساینس هاب

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب