توجه : تمامی مطالب این سایت از طریق ربات جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران توسط آیدی موجود در بخش تماس با ما، به ما اطلاع داده تا مطلب حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

جواب سوالات درس پانزدهم فارسی پنجم ابتدایی


. . . . . . . . . . . . .

کاجستان

درست و نادرست 

1- باد وقتی دید که ریشه‌های کاج از خاک بیرون هستند، آرام شد.  (نادرست)

2- دو کاج، سال‌های سال با هم دوست بودند. (درست)

3- در یک روز پاییزی، باد شدیدی وزید. (درست)

درک مطلب

1- علت آرام شدن باد، چه بود؟

به خاطر مهربانی درخت کاج نسبت به دوست خود.

2- دِه، چگونه به کاجستان تبدیل شد؟

بمیوه‌های دو کاج به زمین ریخت و دانه‌های آن‌ها با کمک ابر و باران رشد کردند و درختان کاج زیادی به وجود آمد.

3- کاج همسایه در پاسخ به درخواست کمک دوستش چه گفت؟

دوستی را از یاد نمی‌برم. شاید این اتفاق روزی برای من هم بیفتد.

درک و دریافت 

1- کدام مَثَل با محتوای داستان هم خوانی دارد؟

– هر کسی را بهرِ کاری ساختند.

– هر که بامش بیش، برفش بیشتر.

– نابُرده رنج، گنج میسر نمی‌شود.

– درخت تو گر بار دانش بگیرد … به زیر آوری، چرخ نیلوفری را

– پیری و معرکه‌گیری.

2- به نظر شما ثروت پدربزرگ چه بود؟ 

زندگی

3- منظور حصار از اینکه گفت: «راز زندگی فقط یک چیز نیست» چه بود؟

حصار می‌خواست ارزش و اهمیت همدلی و همدوستی را بیان کند و این که همه چیز در کنار هم معنا پیدا می‌کند.

4- شخصیت‌های داستان را بر اساس شکل زیر بیان کنید:

شخصیت اصلی: نوه، پیرمرد

شخصیت‌های فرعی: خودرو، درخت، کشاورز، ویلون، نردبان، دریا، لاک‌پشت، حصار، تخت خواب

پرسش حکایت

پس از گفت‌وگو درباره مثَل‌های زیر، مشخص کنید، مفهوم حکایت با کدام ضرب المَثَل‌های زیر، تناسب دارد؟

– از هر دست بدهی از همان دست هم می‌گیری.

– هرکه بامش بیش، برفش بیشتر.

– زبان سرخ، سرِ سبز می‌دهد بر باد.

– سواره، خبر از حال پیاده ندارد.

– قدر عافیت، کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید.

– خواستن، توانستن است.

معنی شعر کاجستان درس پانزدهم فارسی پنجم کلیک کنید

 

 

کلمات کلیدی: جواب درس پانزدهم فارسی پنجم | درسنامه آموزشی فارسی کلاس پنجم درس 15 | سوالات درس پانزدهم فارسی پنجم ابتدایی | درس پانزدهم فارسی پنجم ابتدایی کاجستان | گام به گام فارسی پنجم ابتدایی

منبع: سپندجام

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب