توجه : تمامی مطالب این سایت از طریق ربات جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران توسط آیدی موجود در بخش تماس با ما، به ما اطلاع داده تا مطلب حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

جواب فصل هفتم علوم هشتم ❤️ صفحه ۵۶ تا ۶۴


جواب فصل هفتم علوم هشتم ؛ در این مقاله پاسخ و جواب گفت و گو کنید ، آزمایش کنید ، فکر کنید ، اطلاعات جمع آوری کنید و فعالیت های صفحه ۵۶ ، ۵۸ ، ۵۹ ، ۶۱ ، ۶۲ ، ۶۳ و ۶۴ درس فصل ۷ هفتم الفبای زیست فناوری کتاب علو تجربی کلاس هشتم متوسطه اول را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: پاسخ فصل 6 ششم علوم هشتم

جواب فصل هفتم علوم هشتمجواب فصل هفتم علوم هشتم

پاسخ تمام فعالیت های فصل 7 هفتم علوم هشتم

جواب فعالیت صفحه 56 فصل 7 علوم هشتم

الف) سر انگشتان خود را به طور کامل با جوهر رنگ کنید؛ سپس روی کاغذ طوری فشار دهید تا نقش خط‌های آن روی کاغذ بیفتد. آیا نقش این خطوط در همهٔ انگشتان شما یکسان است؟

پاسخ: خیر ، چون خط های انگشتان با هم متفاوت می باشد.

آیا اثر انگشت همکلاسی‌های شما یکسان است یا با هم فرق می‌کند؟

پاسخ: یکسان نیست و در هر کدام متفاوت می باشد.

ب) اثر انگشت اشاره دوقلوهای همسان را تهیه کنید. آیا اثر انگشت یکسانی دارند؟

پاسخ: خیر

پ) اثر انگشت در زندگی اجتماعی چه کاربردی دارد؟

پاسخ: کاربردهایی مانند: ۱) تشخیص هویت ۲) انگشت نگاری ۳) دقت ۱۰۰ درصدی در تعیین هویت ۴) کاربرد امنیتی ۵) تعیین ساعت‌های حضور و غیاب به صورت لمسی ۶) ورود با اثر انگشت به تلفن همراه و بعضی از رایانه ها

جواب گفت و گو کنید صفحه 58 فصل هفتم علوم هشتم

الف) جدول مقابل، تعداد کروموزوم ها را در چند جاندار نشان می‌دهد. با توجه به اطلاعات جدول دربارهٔ درستی یا نادرستی این جمله گفت‌وگو کنید: تعداد کروموزوم ها به اندازهٔ پیکر جانداران بستگی دارد.

جاندارتعداد کروموزوم
انسان46
مرغ و خروس78
پروانه380
برنج24

پاسخ: (نادرست است) هیچ رابطه ای بین اندازه بدن جاندار و تعداد کروموزوم ها وجود ندارد. زیرا برخی از موجودات با جثه کوچکتر از انسان مانند مرغ و خروس کروموزوم های بیشتری دارند و تعداد کروموزوم های هر حیوان همیشه ثابت و معین است.

ب) دانش آموزی می‌گوید از شباهت دو نفر می‌توانیم به شباهت ژن‌های آنها پی ببریم. نظر شما در این باره چیست؟

پاسخ: اگر این دو نفر رابطه فرزند و والدینی داشته باشند، شباهت های ژنتیکی زیادی دارند، زیرا ویژگی های ارثی از نسلی به نسل دیگر توسط DNA و ژن ها منتقل می شود.

جواب آزمایش کنید صفحه 59 فصل هفتم علوم هشتم

مواد و وسایل

یک عدد سیب زمینی که حداقل چهار جوانه (چشم) داشته باشد؛ چهار لیوان یک بار مصرف، خاک گلدان، کارد، کاغذ و مداد.

روش اجرا

الف) ته هر لیوان یک سوراخ ریز ایجاد کنید؛ سپس آنها را با خاک پر، و شماره گذاری کنید. سیب زمینی را به چهار بخش تقسیم کنید به طوری که هر بخش یک جوانه داشته باشد.

ب) هر قطعه را در یکی از لیوان‌ها مطابق جدول زیر بکارید. توجه داشته باشید که خاک لیوان‌ها مرطوب باشد.

لیوان شماره ۱لیوان شماره ۲لیوان شماره ۳لیوان شماره ۴
آن را در آفتاب بگذارید و به اندازهٔ کافی به آن آب دهید.آن را در جای تاریک بگذارید و به اندازهٔ کافی به آن آب دهید.آن را در آفتاب بگذارید. بعد از کاشت، دیگر به آن آب ندهید.قطعهٔ سیب زمینی که همه بخش خوراکی آن را برداشته‌اید. لیوان را در آفتاب بگذارید و به اندازهٔ کافی به آن آب دهید.

پ) پیش بینی می‌کنید که از کدام قطعه، گیاه سیب زمینی رشد می‌کند و از کدام قطعه (ها) رشد نمی‌کند؟ چه استدلالی برای این پیش‌بینی دارید؟

پاسخ: سیب زمینی لیوان شماره ۱ به دلیل دریافت نور و آب کافی و داشتن جوانه های سالم بیشتر رشد می کند، اما قطعه هایی که جوانه ندارند و نور نمی گیرند، رشد کمتری خواهند داشت. – پیش بینی ما بر اساس شرایط لازم برای رشد گیاه انجام شد.

ت) هر روز لیوان‌ها را مشاهده کنید و مشاهدات خود را در جدولی بنویسید. نتیجهٔ آزمایش را در کلاس گزارش کنید. آیا نتیجه آزمایش، پیش‌بینی شما را تأیید می‌کند؟

 *لیوان ۱لیوان ۲لیوان ۳لیوان ۴
سرعت رشدزیادکمکمکم
رنگ ساقهسبز پر رنگبی رنگزردسبز کم رنگ

پاسخ نتیجه گیری: بله لیوان های شماره یک و دو جوانه می زنند، چون از اندوخته غذایی استفاده می کنند، اما بعد از مدتی رشد لیوان شماره دو به دلیل اینکه نور برای غذا به آن نمی رسد متوقف می شود، و بی رنگ و زرد می شود.

پاسخ فعالیت صفحه 61 فصل هفتم علوم هشتم

فرض کنید دانش، مهارت و امکانات مورد نیاز را برای دست کاری دِنا دارید؛ یعنی می‌توانید صفات جانداران را به میل خود تغییر دهید. در این حالت چه کارهایی انجام می‌دادید؟ نظر و طرح خود را بنویسید و در آن هدف خود را نیز شرح دهید.

پاسخ: ۱) حذف ژن های بیماری زا
۲) تزریق ژن های مفید مانند ژن های مقاوم در برابر سرماخوردگی و ویروس ها
۳) حذف ژن پیری
۴) ژن افزایش قد
۵) تغییر ژن گیاهان برای تولید محصولات بیشتر و اصلاح نژاد ژنتیکی گاو، گوسفند و مرغ برای تولید محصولات بیشتر و بهتر.

جواب فکر کنید صفحه 62 فصل هفتم علوم هشتم

ژن ماهی در گوجه فرنگی!
سال‌ها پیش گروهی از پژوهشگران، نوعی بوتهٔ گوجه فرنگی تولید کردند که دارای ژن مربوط به صفت مقاومت در برابر سرما بود. این ژن از نوعی ماهی آب سرد به دست آمده بود. گوجه فرنگی‌هایی که به این طریق تولید شده بودند، مقاومت بیشتری در برابر سرما داشتند. به نظر شما چگونه ژن مربوط به مقاومت در برابر سرما، سبب ایجاد این ویژگی می‌شود؟

پاسخ: ژن ضد یخ زدن را از ماهی آبی سرد به نام فلاندر گرفته شده و در مراحل زیر به گوجه فرنگی تزریق می شود:

۱) استخراج DNA حاوی ژن ضد یخ و سرما ۲) تزریق ژن به باکتری ۳) آلوده شدن سلول های بذر گوجه فرنگی با این باکتری ۴) ورود ژن ضد یخ به بذر گوجه فرنگی ۵) کاشت بذر در خاک.

جواب اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 62 فصل 7 علوم هشتم

با مراجعه به منابع معتبر درباره فایده‌ها و ضررهای احتمالی تغییر در ژن‌های جانداران، اطلاعاتی جمع‌آوری کنید و در کلاس ارائه دهید.

پاسخ: فایده ها: ۱) نرخ و سرعت رشد سریعتر
۲) تصحیح ژن ها
۳) توسعه ویژگی های خاص
۴) تولید محصولات جدید
۵) تولید محصولات بزرگ و حجیم تر
۶) کاهش خطر تخریب منابع آب محلی
۷) یک رویه علمی هزار ساله از مضرات بالقوه تغییرات در ژن های جانداران

ضررها: ۱) احتمال کاهش ارزش غذا
۲) سازگاری عامل های بیماری زا با صفات ژنتیکی جدید
۳) عوارض جانبی منفی غیر قابل پیش بینی
۴) سودمندی کمتر میزان تنوع ایجاد شده
۵) پیامدهایی با هزینه زیاد برای انتشار مهندسی ژنتیک
۶) سوء استفاده از دانش و فناوری مهندسی ژنتیک

جواب فعالیت صفحه 63 فصل هفتم علوم هشتم

به طور گروهی با استفاده از موادی مانند نخ، سیم یا خمیر بازی مدل ساده‌ای از تقسیم رِشتمان بسازید.

پاسخ: با استفاده از نخ، یک دایره درست می کنید، وسط دایره ۴ تیکه نخ رنگی یا سیم های برق روکش دار با رنگ های مختلف می گذارید. این می شود سلول اولیه یا مادر.

مرحله بعد یک دایره با نخ درست می کنید وسط دایره برای هر نخ یا سیم مثل خودش کنارش می گذارید، یعنی از هر رنگ دوتا کروموزوم باید داشته باشید، این مرحله می شود مرحله همانند سازی دنا.

مرحله بعد کروموزوم ها رو بر اساس رنگ به دو قسمت تقسیم می کنید و هر دسته رو از وسط دایره فاصله می دید و دایره دور رو هم طوری با نخ درست می کنید که انگار داره سلول شما دو تا می شود.

مرحله آخر دو سلول دارید که شبیه هم هستند و هر کدومشون ۴ تا کروموزوم با رنگ های مختلف دارند. دقیقا مثل شکل کتاب باید انجامش بدید.

پاسخ گفت و گو کنید صفحه 64 فصل هفتم علوم هشتم

در سال گذشته با انواعی از سوخت‌های غیرفسیلی آشنا شدید. نظر خود را دربارهٔ جملهٔ زیر بیان کنید: «سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌های نو و تجدید پذیر به صرفه‌تر است».

پاسخ: به دلیل مزایای سوخت های فسیلی: ۱) تجدید پذیری
۲) آلودگی کمتر
۲) استفاده آسان
۴) هزینه اقتصادی کمتر
۵) راندمان انرژی بالاتر.

پاسخ فعالیت صفحه 64 فصل هفتم علوم هشتم

تغذیهٔ سالم در پیشگیری از سرطان مؤثر است. در دو گروه با مراجعه به منابع علمی معتبر دربارهٔ موارد زیر اطلاعاتی جمع‌آوری کنید و در کلاس ارائه دهید:

گروه الف) نوع تغذیه‌ای که احتمال سرطان را افزایش می‌دهد.

پاسخ: ۱) مصرف مایعات به همراه غذاهای خیلی گرم
۲) مصرف زیاد انرژی و غذاهای پرچرب
۲) مصرف مشروبات الکلی و سیگار
۴) مصرف کم سبزیجات، میوه جات و غلات
۵) مصرف نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه

گروه ب) نوع تغذیه‌ای که در پیشگیری از سرطان نقش دارد.

پاسخ: ۱) مصرف غذاهای کم چرب
۲) مصرف ویتامین C (در میوه ها و سبزیجات)
۳) به جای غذاهای سرخ کردنی از غذاهای پخته شده استفاده کنید
۴) به جای گوشت قرمز از گوشت ماهی و مرغ استفاده کنید
۵) مصرف سبزیجات، میوه جات و غلات

همچنین بخوانید: جواب فصل 5 پنجم علوم هشتم

توجه: شما دانش آموزان عزیز اگر می خواهید به راحتی به جواب فعالیت های کتاب علوم هشتم دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب فصل مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.

در این مقاله جواب همه فعالیت های درس فصل 7 هفتم الفبای زیست فناوری علوم هشتم را به صورت کامل بررسی کردیم، شما دانش آموزان عزیز می توانید از قسمت دیدگاه، نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. ????

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب