چرا بازی Alien Isolation نیاز به یک دنباله دارد



می‌شود گفت که هفت سال است که از عرضه Alien: Isolation می‌گذرد. با توجه به تلاش دیگر سازندگان عناوین وحشت، حتی می‌شود ادعا کرد که Alien: Isolation هنوز هم ترسناک‌ترین بازی ویدیویی است که تاکنون ساخته شده است. اما باید این قضیه شفاف‌سازی شود که آیا دنباله‌ای برای این بازی وجود خواهد داشت؟ در صورت پاسخ مثبت به این سوال، آیا شکوه و عظمت نسخه Isolation را دارا خواهد بود؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات، با همراه باشید.

اول از بعد فنی به قضیه نگاه می‌کنیم. نسخه موبایلی سری، تحت نام Alien: Blackout در سال 2019 منتشر شد که گفته می‌شود دنباله‌ی نسخه‌های قبل است و داستان آماندا ریپلی (Amanda Ripley) را روایت می‌کند. البته باید بگویم که این نسخه به هیچ وجه نمی‌تواند آن حس آشنا را به مخاطب القا کند. فکر کنم بعد از این همه مقدمه چینی بفهمید که چه می‌گویم. درست است که نسخه موبایلی Blackout بعد از نسخه Isolation عرضه شده است، اما به این معنا نیست که میتواند جانشین خوبی برای نسخه Isolation باشد، مخصوصا اگر این جانشین هم برای موبایل عرضه شده باشد.

مطلب پیشنهادی:بهترین فیلم‌های ترسناک فرانسوی تاریخبر اساس نمرات IMDb

منظور من از جانشین و دنباله‌ی مناسب، این است که مثلا نسخه Isolation اگر 5 برابر در تمام بخش‌ها خوب باشد، نسخه جدید باید 10 برابر بهتر عمل کند. نسخه جدید باید بر اساس تمام عملکردهایی خوبی که نسخه Isolation داشت و ما را به بهترین نحو به گوشه‌ای جدید و ناشناخته از جهان بیگانه می‌برد، عمل کند. البته Creative Assembly بهتر می‌داند چه کار کند و امیدواریم نسخه‌های جدید دچار بهبود چشمگیری شود که اگر چنین چیزی ممکن باشد، اتفاق شگفت‌انگیزی خواهد بود.

اگر نظر من را در مورد Alien: Isolation بخواهید، باید بگویم این بازی در یک کلام عالی است. اما به معنای این نیست که کار عجیبی کرده است، پس طبیعتا اشکالاتی وجود خواهد داشت. البته بعضی از کاستی‌ها در برخی از زمینه‌ها وجود دارد که انتظار داریم نسخه جدید بتواند در آن جهت پیشرفت کند. در مورد حال و هوای بازی اگر از من بپرسید، باید بگویم که محیط چنین عناوینی همیشه باید در جایی تاریک، دور از دسترس و یا به اصطلاح کلاستروفوبیک (claustrophobic) تنظیم شود.

این سبک از طراحی محیط دقیقا چیزی است که عنوان خاص Alien را بسیار ترسناک می‌کند. البته به نظر من در طراحی محیط نسخه جدید، تنوع مکان‌ها و کمی خارج شدن از محیط تنگ و تاریک، خالی از لطف نخواهد بود. مثلا برخی از مناطق در فضای باز یا حتی پیاده‌روی‌ در سطح سیاره برای رسیدن به ایستگاه فضایی دیگر می‌تواند کمی زهر ماجرا را گرفته و روند بازی را تنوع ببخشد. همچنین جابجا شدن در زمان‌های حال و آینده یا حتی گذشته نیز می‌‎تواند جالب باشد.

اولین نسخه سری Alien، ریشه در فناوری‌های سال 1979 دارد. زمانی که صنعت هوا و فضا جدیدا شکل گرفته و رو به پیشرفت بود. بنابراین شاید نسخه جدید بتواند با الهام گرفتن از دید بیگانگان روایت شود و ما را در نقش آن‌ها در نسخه سال 1986 قرار دهد. جالب خواهد بود اگر بیشترین پیشرفت در طراحی جلوه‌های بصری صورت بگیرد. البته اگر آماندا زره Colonial Marines بپوشد و زنومورف‌ها (xenomorphs) را با تفنگ پالس بکشد هم از نظر من نچسب خواهد بود. زیرا دور شدن از چنین چیزهایی دقیقاً همان چیزی است که Isolation را بسیار با خوب و با طراوت کرده بود. البته باز هم فرآیند طوری است که باید با یک یا دو زنومورف روبرو شویم، دقیقا مثل پایان نسخه Isolation. برای مثال، زنومورف‌ها در نسخه Alien 3 به طور قابل توجهی سریع‌تر و زیرک‌تر بودند. اما در اصل همان موجوداتی که قبلا بودند، هستند، البته کمی ترسناک‌تر و مهیب‌تر. نکات یاد شده چیزهایی هستند که نسخه جدید می‌تواند بهره لازم را از آن‌ها ببرد.

تعامل کاراکترها چیز دیگری است که می‌تواند بهبود یابد. افرادی که در Sevastopol با آن‌ها روبرو می‌شوید، یا خطرناک و بومی هستند یا بازماندگانی هستند که دائم با خود غر می‌زنند. خوب می‌شود اگر نسخه جدید این امکان را ایجاد کند که بتوانیم با کاراکترها و مردم گفتگوهای واقعی و پویا داشته باشیم(درست مانند ویچر3). این مورد نه تنها ابعاد شخصیت آماندا را بیشتر برای ما روشن می‌کند، بلکه به شخصیت‌بخشی کاراکترهای دیگر کمک شایانی می‌کند. اگر هم این ارتباطات در طول بازی، بتواند سرنوشت‌های متفاوتی را برای ما رقم بزند، بسیار جالب خواهد شد. مانند کمک به کسی که در ازای آن کمک، مثلاً قبلا یک مسیر امن‌تر را در یک منطقه خطرناک برای رسیدن به مقصد به ما نشان داده بود.

سیستم ساخت ابزار بخش بزرگی از نسخه Isolation را تشکیل می‌دهد که نشان‌دهنده کار روزانه آماندا به عنوان یک مهندس است. این سیستم به صورت ابتدایی طراحی شده است، اما چسباندن چند تکه آشغال به یکدیگر برای ساخت ابزارهای ابتدائی یکی از ویژگی‌های برجسته بازی است. اگرچه می‌تواند بسیار عمیق‌تر و پرجزئیات‌تر هم طراحی شود. عالی خواهد شد اگر در نسخه‌ی جدید سازندگان پا را از این هم بیشتر فرا بگذارند و به شما این توانایی را بدهند که خلاقیت خودتان را به کار بگیرید و بتوانید سلاح‌ها و ابزارهای موقت خود را از قطعات خرد شده بسازید. چیزی شبیه به سلاح‌های ترکیبی که در عنوان Dead Rising 2 وجود دارند. این امر باعث خواهد شد کیفیت و جذابیت بازی تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

یک داستان بهتر هم جای دوری نمی‌رود. البته نسخه Isolation در این بحث کمی ضعیف عمل کرده است. بخاطر استفاده نکردن سازندگان از عناصر و ظرفیت‌های مختلف بازی که بعدها توسط بازیکنان کنجکاو کشف شد، این احتمال می‌رود که عملکرد ضعیف داستان، نتیجه‌ی سانسور یا بررسی مجدد افراطی باشد. خلاصه همه می‌دانند داستان یک عنوان نام‌آشنا اگر شکست بخورد، چقدر اتفاق بدی است و چقدر می‌تواند ماهیت یک سری را به خطر بیاندازد. بنابراین سازندگان بهتر است که از اشتباهات خود درس بگیرند و در نسخه‌ی جدید برای ساختن روایتی که به طرز شگفت‌انگیزی ترسناک باشد، اقدام کنند تا گذشته را جبران کنند.

الان که در حال نگارش مقاله هستم، به این قضیه فکر می‌کنم که به راستی هیچ یک از عناوین شایسته نسخه جدید نیستند جز Alien: Isolation. این قضیه می‌تواند برای سازندگان یک نقطه شروع قوی برای ساختن نسخه جدید باشد. البته به نظر می‌رسد که ممکن است نسخه Alien: Isolation یکی از آن موارد نادری باشد که بعد از عرضه، دیگر موارد مشابه آن اصلا تکرار نمی‌شود باشد. حتی اگر Creative Assembly یک بازی دیگر بسازد، بسیاری از سازندگان کلیدی این بازی بعد از زمان عرضه بازی، برای همکاری با استودیوهای دیگر، از شرکت رفته‌اند. پس این بدان معناست که ممکن است دیگر هرگز بازی مانند نسخه Isolation را نبینیم. اما حداقل ما همیشه نسخه اصلی را خواهیم داشت و با یک پورت عالی که به تازگی برای گوشی‌های هوشمند عرضه شده، می‌توانیم لذت تجربه آن را در هر نقطه از دنیا با خود حمل کنیم و وقتمان را به خوبی سپری کنیم.

مطلب پیشنهادی:با مخوف‌ترین کاراکترهای فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما آشنا شوید10 شخصیتی که با دیدنشان مو به تنمان سیخ می‌شد

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب