بزرگترین استودیوهایی که اخیرا به خانواده پلیاستیشن اضافه شدهاند



از روزی که زنیمکس توسط مایکروسافت خریداری شد، برنامه‌های شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی با تغییرات زیادی همراه شد. از آن روز خیلی‌ها متوجه شدند که بازی‌های ویدیویی تبدیل به یک صنعت بزرگ شده‌ و شرکت‌ها باید با یکدیگر رقابت‌های تجاری بزرگی را داشته باشند.

خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت باری دیگر، عظیم بودن این صنعت را نشان داد. از لحاظ بازی‌ها هم سونی متوجه خطر بزرگی شده است. حالا بازی‌های کرش بندیکوت و کال آو دیوتی زیر پرچم اکس‌باکس تولید می‌شوند و این اتفاق برای دوست‌داران پلی‌استیشن جذاب نخواهد بود. اما با خرید اخیر استودیوی بانجی توسط سونی، متوجه شدیم که سونی قصد دارد تا مستقیما با اکس‌باکس رقابت بکند.

البته که سونی در سه سال گذشته خریدهای زیادی را انجام داده است. حتی خرید استودیوی آینسامنیاک قبل از خرید بتزدا توسط مایکروسافت اتفاق افتاده است. در این مقاله قصد داریم تا بزرگترین استودیوهایی که اخیرا توسط سونی خریداری شدند را بررسی کنیم و ببینیم که برنامه سونی برای آینده‌ی استودیوهای پلی‌استیشن چه خواهد بود.

Insomniac Games

تاریخ خرید: 29 مرداد 1398 ( 19 آگوست 2019)

بزرگترین خرید و شاید بهترین خرید سونی در سال‌های اخیر، مربوط به استودیوی اینسامنیاک گیمز است. استودیوی اینسامنیاک گیمز در ایالت کالیفورنیا در آمریکا قرار دارد. اولین بازی این استودیو بازی Spyro The Dragon بود که در سال 1998 منتشر شد. این استودیو خالق سری بازی‌های Ratchet and Clank است. همچنین این استودیو سابقه ساخت سه‌گانه بازی‌ Resistance رو هم داشته است. البته که اینسامنیاک برای اکس‌باکس هم یک بازی انحصاری با نام Sunset Overdrive را ساخته است. اخیرا هم که با بازی‌های اسپایدرمن درخشیدند.

خرید اینسامنیاک گیمز برای سونی حدود 229 میلیون دلار ارزش داشت. اگرچه که بسیاری باور دارند که این استودیو، ارزش بسیار بیشتری دارد. اینسامنیاک در یک بازه زمانی شش ماهه بازی‌های Spiderman: Miles Morales و Ratchet and Clank: Rift Apart را برای کنسول پلی‌استیشن ساخت. آن هم در زمانی که بسیاری از استودیوها با وجود پاندمی و فشار پروژه‌ها با سختی‌های زیادی همراه بودند.

در حال حاضر هم که اینسامنیاک گیمز مشغول توسعه‌ دو پروژه بزرگ دیگر است. آن‌ها در حال ساخت بازی‌های Spiderman 2 و Wolverine هستند. این مسئله نشان‌دهنده بهره‌وری بالای این استودیو است.

Housemarque

تاریخ خرید: 8 تیر 1400 ( 29 ژوئن 2021)

استودیوی فنلاندی هاوس‌مارک با بازی Returnal توانست تا رضایت سران سونی را به دست بیاورد. سبک خاصی که ریترنال ارائه می‌کرد توانست تا نظر منتقدان و طرفداران زیادی را به خود جلب کند. از طرفی عرضه بازی در ماه‌های ابتدایی کنسول PS5 باعث شد تا بازی با فروش خوبی مواجه شود.

هاوس‌مارک، قدیمی‌ترین استودیوی فنلاندی در زمینه بازی‌سازی به حساب می‌آید. این استودیو در سال 1994 تاسیس شده است. آن‌ها اولین بازی خودشان را در سال 1996 با نام Super Stardust منتشر کردند اما بازی‌های این استودیو در دهه 90 از نظر تبلیغاتی شکست می‌خورد و مورد استقبال قرار نمی‌گرفت. هاوس‌مارک تا سال 2014 به عنوان یک تیم کمکی به توسعه‌ی بازی‌های دیگر کمک می‌کرد. اما آن‌ها با بازی Nex Machina بسیار مورد توجه قرار گرفتند.

در نهایت اعتماد سونی با این تیم برای ساخت یک عنوان انحصاری، بسیار برای هاوس‌مارک خوش یمن بود. حالا هاوس‌مارک جزو خانواده استودیوهای پلی‌استیشن محسوب می‌شود. هاوس‌مارک با ریترنال ریسک‌های بزرگی را پذیرفت و ایده‌های خلاقانه‌ای را به بازیکنان ارائه داد. حالا که آن‌ها حمایت سونی و پلی‌استیشن را دارند، انتظار می‌رود که ایده‌های جذابی را در بازی‌ها توسعه بدهند.

خرید کنسول پلی استیشن 5 دیجیتال

Bluepoint Games

تاریخ خرید: 8 مهر 1400 (30 سپتامبر 2021)

استودیوی بلوپوینت یک استودیو آمریکایی واقع در ایالت تگزاس است. این استودیو سابقه‌ای طولانی در همکاری با پلی‌استیشن دارد. بلوپوینت در سال 2006 تاسیس شد و در حال حاضر نزدیک به 70 توسعه‌دهنده دارد. در سال‌های گذشته، بلوپوینت وظیفه ساخت ریمستر و ریمیک بعضی از عناوین انحصاری پلی‌استیشن را برعهده داشته است.

در ابتدا بلوپوینت بازی‌های God of War را برای کنسول پلی‌استیشن 3 ریمستر کرد. سپس آن‌ها سه‌گانه بازی‌های آنچارتد را با نام Nathan Drake Collection را در سال 2016 برای پلی‌استیشن 4 منتشر کردند. آن‌ها ریمستر بازی Shadow of the Colossus را هم در سال 2017 عرضه کردند. اما اوج کار آن‌ها مربوط به ریمیک بازی Demon’s Souls بود که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

گرافیک بصری که در دیمنز سولز به کار رفته بود بسیاری از طرفداران بازی‌های سولزلایک را مجذوب خود کرده بود. به همراه موفقیت‌های ریمیک دیمنز سولز، سونی این استودیو را خریداری کرد. شایعات می‌گویند که بلوپوینت در حال توسعه‌ی یک عنوان اوریجینال است. از طرفی سالیان زیادی است که شایعه شده ریمیک عناوین سایلنت هیل یا متال گیر توسط بلوپوینت در حال ساخت است اما به نظر می‌رسد که این استودیو مشغول ساخت یک بازی انحصاری منحصر به فرد شده است.

Bungie

تاریخ خرید: 11 بهمن 1400 (31 ژانویه 2022) – [خرید در حال انجام]

استودیوی بانجی آخرین و جدیدترین خرید پلی‌استیشن و سونی محسوب می‌شود. این خرید ارزشی به بزرگی 3.6 میلیارد دلار داشته است. شاید روزی تصورش را هم نمی‌کردیم که خالق سری Halo که نماد برند اکس‌باکس است، روزی عضوی از استودیوهای پلی‌استیشن بشود. استودیوی بانجی یک استودیوی آمریکایی است و خالق عناوین هیلو و Destiny بوده است.

بانجی سابقه‌ای طولانی در ساخت شوترهای اول شخص داشته است. از طرفی سونی در طول بیست سال گذشته همواره به فکر ساخت یک عنوانی بوده تا بتواند با هیلوی اکس‌باکس رقابت بکندو عنوانی که رسانه‌ها آن را Halo Killer صدا می‌زنند. شاید تنها بانجی بتواند تا چنین اثری را بسازد. از طرفی در بین بازی‌های پلی‌استیشن، جای عناوین چند نفره و بازی‌هایی که سرویس محور هستند، بسیار خالی است.

بانجی با بازی‌های Destiny نشان داد که می‌تواند مستقل از بازی‌های هیلو هم عناوین منحصر به فردی بسازد. البته که طبق گفته پلی‌استیشن، عناوین بانجی مالتی‌پلتفرم خواهند ماند. اما از این پس بازی‌های این استودیو تحت نظارت و به خواسته‌ی پلی‌استیشن خواهد بود. پروسه‌ی خرید بانجی توسط سونی از پنج ماه پیش آغاز شده است. دو طرف در طول این پنج ماه در حال مذاکره با یکدیگر بودند که در نهایت به توافق رسیدند.

آینده‌ی پلی‌استیشن به چه شکل خواهد بود؟

به نظر ‌می‌آید که سونی قرار است سرمایه‌گذاری‌های بیشتری برای پلی‌استیشن داشته باشد. همان طور که در مقاله هم دیدید پروسه‌ی خرید استودیوهای جدید از سال 2021 با سرعت بیشتری پیش می‌رود و می‌توان گفت که این حرکت پاسخی برای خرید استودیوی زنیمکس توسط مایکروسافت است. جیم رایان، رییس پلی‌استیشن هم گفته است که آن‌ها قصد دارند تا در آینده استودیوهای بیشتری را بخرند.

خانواده‌ی پلی‌استیشن در حال حاضر هم بزرگ است و به نظر می‌رسد که سونی قصد دارد تا استودیوهای خودش را گسترش دهد. بسیاری از استودیوهای حال حاضر سونی هم مشغول توسعه‌ی دو یا سه بازی هستند. اضافه شدن استودیوهای بیشتر، نشان‌دهنده‌ی آینده‌ای پر از بازی برای پلی‌استیشن خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:راهنمای حل مشکل اتصال دوال سنس به پلی استیشن 5کنترلر دوال سنس و معضلاتش

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب