فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششم



فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششم

نمونه عکس فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششمنمونه عکس فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششم

پاورپوینت درس ششم مطالعات اجتماعی ششم دبستان

فعّالیت 1

 

غلّات، حبوبات و محصولات جالیزی سه گروه مهم از گیاهان زراعی هستند. همفکری کنید و از هر گروه چند محصول نام ببرید.

 

غلات: گندم، برنج و ذرت می‌شودحبوبات:انواع لوبیا(سفید،قرمز،چیتی،چشم بلبلی)، نخود،عدس،ماشمحصولات جالیزی:هندوانه،طالبی،خیار،بادمجان،کدو

 

فعّالیت 2

 

با همراهی خانواده یکی از دو فعالیت زیر را انجام دهید.

الف – از یک یا چند مغازه ی برنج فروشی  نام انواع (گونه های) برنج ایرانی و قیمت آنها را بپرسید و به کلاس بیاورید. 

 

نمونه عکس فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششمنمونه عکس فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششم

فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششم

 

پ – از بزرگترها درباره ی«جهادسازندگی»که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در روستاها فعّالیت می کرد پرس و جو کنید و چند مورد از اقدامات جهاد را در کلاس بیان کنید.

 

فعّالیت 3

 

الف – درباره ی معنی و مفهوم آنچه امام صادق(علیه السلام) در مورد کشاورزی فرمودند گفت و گو کنید.

سخن امام جعفر صادق (ع) اهمیت و ارزش کشاورزی را نشان می دهد . کاری پر زحمت که درآمدی حلال دارد .

ما مسلمانان در انتخاب شغل و نحوه ی انجام آن بایستی به حلال یا حرام بودن آن توجه کنیم.

سخن امام جعفر صادق (ع) اهمیت و ارزش کشاورزی را نشان می دهد . کاری پر زحمت که درآمدی حلال دارد .

ما مسلمانان در انتخاب شغل و نحوه ی انجام آن بایستی به حلال یا حرام بودن آن توجه کنیم.

 

ب – از بزرگترها بپرسید بیمه کردن محصولات کشاورزی چگونه است و چه فایده هایی دارد؟

تمام تولیدکنندگان بخش کشاورزی در قالب فرد، گروه یا تشکل‌های صنفی و تعاونی با توجه به زمینه فعالیت و

خطراتی که محصولات و سرمایه آنها را تهدید می‌کند باید به شعب بانک کشاورزی موجود در منطقه خود

مراجعه کرده و با تنظیم قراداد بیمه با بانک یا شرکت بیمه گذار از مزایای آن بهره‌مند شود. بهتر است

در صورت بروز هرگونه حوادث غیرمترقبه سریعا مراتب خسارات را به بیمه‌گر اطلاع دهند تا کارشناسان

صندوق بیمه با انجام بررسی‌های کارشناسی نسبت به ارزیابی خسارت و پرداخت غرامت اقدام کنند.

فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششم

با توجه به ریسک بالای خطرات و بلایای طبیعی در ایران بسیار منطقی و هوشمندانه است که به منظور پیشگیری از خسارات بالای ناشی از این حوادث کشاورزان محصولات زراعی و باغی خود را بیمه کنند.  بیمه کردن محصولات کشاورزی فواید بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 جبران خسارت و تامین هزینه‌های ناشی از خسارات وارده به بخش کشاورزی و باغداری افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تامین نیروی انسانی در بخش کشاورزی گسترش تکنولوژی جدید در بخش کشاورزی

 

پ – با راهنمایی معلّم خود تحقیق کنید کشاورزان چگونه می توانند خود رابیمه کنند و حقوق بازنشستگی دریافت کنند؟

عضویت در این صندوق که یکی از چهار صندوق بیمه ای تحت پوشش وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی است، کاملا اختیاری است و افراد تحت پوشش این بیمه با داشتن 15 سال عضویت می توانند  از مزایای بازنشستگی برخوردار شوند.

 

حقوق از کار افتادگی و همچنین پرداخت حقوق ماهانه به خانواده فوت شدگان از دیگر خدمات صندوق بیمه شدگان اجتماعی کشاورزان،دوستاییان و عشایر است.

در زمان از کارافتادگی و حوادث منجر به فوت:چنانچه این مساله برای اعضای  صندوق در اثر حوادث ناشی از کار اتفاق افتاده باشد،بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه تا پایان عمر و پس از آن به افراد تحت تفکل وی مستمری ماهانه داده می شود,

فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششم

اما چنانچه یک سال از عضویت افراد در صندوق گذشته و فرد به علت مسائل غیر کاری دچار حادثه شود،باز هم از تمامی این خدمات بهره مند می شود

البته فقط 5 درصد از مبلغ حق بیمه اندکی که در نظر گرفته شده توسط سرپرست خانوار پرداخت می شود  و 10 رصد دیگر از سوی دولت پرداخت می شود.

 

فعّالیت 4

 

الف – مساحت باغ آقای رضوانی دو هکتار است؛ یعنی چند مترمربع؟ نمودار محصول باغ آقای رضوانی را روی کاربرگه ی شماره ی ٧ ترسیم کنید.

هر هکتار 10000 متر مربع است بنابر این 2 هکتار برابر است با 2×10000=20000

 

کاربرگه ی 7

1- نمودار محصول مرکبات باغ آقای رضوانی را با توجّه به اطّلاعات این جدول تکمیل و رنگ آمیزی کنید.

 

فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششمفعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششم

 

نمونه عکس فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششمنمونه عکس فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششم

 

ب – فرض کنید شما می خواهید با یک باغدار مصاحبه کنید. فکر کنید و پرسش های خودتان را روی یک برگ کاغذ بنویسید و به معلّم بدهید.

 

عوامل تاثیرگذار درانتخاب شما به عنوان باغدار نمونه چه بوده است؟ درختان سیب باغ شما از چه نوعی هستند؟راز موفقیت خود را در چه می دانید؟ استفاده از روش ابیاری قطره ای چقدر می تواند در تولید محصول تاثیر گذار باشد؟مهمترین مشکلات باغداران چه چیزهایی است؟ آیا در هنگام سرما زدگی باغات از حمایتهای بیمه ای و مسئولین برخوردار بوده اید؟ آیا قصد گسترش فعالیت خود را دارید؟

 

فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششم

فعّالیت 5

 

روی نقشه ی ایران در کاربرگه ی شماره ی ٨  نواحی کشت مرکبات  پسته و خرما را معین کنید. 

 

کاربرگه ی 8

نقشه ی محصولات کشاورزی

نماد پسته را در استا نهای کرمان، یزد، خراسان جنوبی، رضوی و سمنان بگذارید.نماد خرما را در استا نهای کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان بگذارید.نماد مرکبات را در استا نهای مازندران، کرمان، فارس، هرمزگان، گیلان و خوزستان بگذارید.دریاها را آبی کنید.

ابتدا نمادهایی برای راهنما ترسیم کنید.سپس نمادها را طبق جدول روی نقشه بگذارید.

 

فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششمفعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششم

 

فعّالیت ٦

 

اگر قرار باشد کشاورزی کنید دوست دارید چه محصولی بکارید؟ چرا؟

زعفران میکارم چون هم آب کم مصرف میشود و هم در آمدش نسبت به محصولات دیگر بهتر است

 

فعّالیت ٧

کاربرگه ی شماره ی ٩ را کامل کنید. 

 

کاربرگه ی 9

از تولید به مصرف

1- مراحل تولید نان را به ترتیب شماره گذاری کنید:

2-اکنون تابلوی مربوط به کاشت را با رنگ سبز، داشت را با رنگ زرد و برداشت را با رنگ قهو های مشخّص کنید.

 

نمونه عکس فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششمنمونه عکس فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی پایه ششم

 

تهیه و تنظیم: سایت کلاس درسی

 

مطالب دیگر:

 


منبع : KelaseDarsi.ir

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب