چگونه در هنگام ابتلا به سرطان غذا بخوریم



چگونه در هنگام ابتلا به سرطان غذا بخوریم

وقتی سرطان دارید اینکه چه می خورید واقعا مهم است. بدن شما برای قوی ماندن به کالری و مواد مغذی کافی نیاز دارد. اما این بیماری می تواند دستیابی به آنچه را که نیاز دارید، که می تواند قبل، حین و بعد از درمان متفاوت باشد، سخت کند. گاهی اوقات، شما فقط حوصله خوردن ندارید.

شما نیازی به تغییر رژیم غذایی شدید ندارید. فقط چند ترفند ساده برای تهیه غذاهای مفید برای شما آسان و اشتها آور.

قبل از درمان

حتی قبل از شروع درمان، روی غذاهای سالم تمرکز کنید. شما نمی دانید که درمان چگونه بر شما تأثیر می گذارد یا چه نوع عوارض جانبی ممکن است داشته باشد. به همین دلیل بهتر است از هم اکنون تغذیه مناسبی داشته باشید زیرا این می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید و بدن شما قوی بماند.

یخچال و انباری خود را با غذاهای سالم پر کنید، مخصوصاً غذاهایی که نیاز به پخت بسیار کمی دارند (یا اصلاً). آجیل، سس سیب، ماست، سبزیجات از قبل خرد شده و برنج قهوه ای قابل استفاده در مایکروویو یا سایر غلات کامل گزینه های آسانی هستند. از برخی از خوراکی های مورد علاقه خود دسته هایی تهیه کنید و آنها را نیز فریز کنید.

در طول درمان

ممکن است روزهایی داشته باشید که احساس گرسنگی می کنید و روزهای دیگر که غذا آخرین چیزی است که می خواهید.

در روزهای خوب، مقدار زیادی پروتئین و کالری سالم مصرف کنید. که بدن شما را قوی نگه می دارد و به ترمیم آسیب های ناشی از درمان کمک می کند.

غذاهای پر پروتئین عبارتند از:

گوشت بدون چربی، مرغ و ماهی تخم مرغ لوبیا، آجیل و دانه ها پنیر و شیر و ماست

سعی کنید حداقل 21/2 فنجان میوه و سبزیجات در روز بخورید. سبزیجات سبز تیره و زرد تیره و مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت را شامل شود. غذاهای رنگارنگ مانند این ها دارای بسیاری از مواد مغذی سالم هستند. فقط مطمئن شوید که آنها را کاملا بشویید.

در طول روز مقدار زیادی مایعات بنوشید. آب یک انتخاب عالی است. آبمیوه تازه فشرده را نیز امتحان کنید. مقداری ویتامین اضافی همراه با مایعاتی که بدن برای هیدراته ماندن نیاز دارد به شما می دهد.

همچنین مهم است که گوشت، ماهی و مرغ را خام یا نیم پز نخورید. از خوردن غذاها یا نوشیدنی های غیر پاستوریزه خودداری کنید.

وقتی گرسنه هستید غذا بخورید. اگر صبح است، صبحانه را بزرگترین وعده غذایی خود قرار دهید. اگر با گذشت روز اشتهایتان کم شد بعداً جایگزین وعده های غذایی را بخورید. اگر وعده های غذایی مشکل ساز هستند، به جای دو یا سه وعده بزرگ در طول روز، پنج یا شش وعده کوچک بخورید.

تنقلات کوچک و سالم نیز در دست داشته باشید. ماست، غلات، پنیر و کراکر و سوپ همگی انتخاب های خوبی هستند. اگر شیمی درمانی می کنید، یک میان وعده یا یک وعده غذایی کوچک درست قبل از جلسه ممکن است حالت تهوع را از بین ببرد.

مدیریت عوارض جانبی

بسیاری از عوارض جانبی درمان‌های سرطان می‌توانند دریافت غذای کافی را سخت کنند. رژیم غذایی شما ممکن است به شما کمک کند برخی از رایج ترین مشکلات را پشت سر بگذارید.

حالت تهوع/استفراغ: از مصرف غذاهای پرچرب، چرب یا تند یا غذاهای با بوی تند خودداری کنید. هر چند ساعت یکبار غذاهای خشک مانند کراکر یا نان تست بخورید. مایعات شفاف مانند آبگوشت، نوشیدنی های ورزشی و آب بنوشید.

مشکلات دهان یا گلو: برای زخم، درد یا مشکل در بلع، از غذاهای نرم استفاده کنید. از خوردن غذاهای خشن یا خش دار و غذاهای تند یا اسیدی خودداری کنید. وعده های غذایی را ولرم (نه گرم و نه سرد) بخورید. و از نی برای سوپ یا نوشیدنی استفاده کنید.

اسهال و یبوست: برای اسهال، هیدراته ماندن بسیار مهم است. مایعات زیادی بنوشید و غذاهای پرفیبر مانند غلات کامل و سبزیجات را کاهش دهید. اگر یبوست دارید، به آرامی غذاهای پرفیبر بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مایعات فراوان نیز برای این مشکل کلیدی است.

تغییر در طعم: درمان می تواند تأثیر خنده داری بر جوانه های چشایی شما داشته باشد. چیزهایی که قبلاً دوست نداشتید ممکن است اکنون طعم خوبی داشته باشند. پس برای غذاهای جدید آماده باشید. ببینید آیا طعم تند یا ترش مانند زنجبیل یا انار را دوست دارید. ادویه هایی مانند رزماری، نعناع و پونه کوهی ممکن است به شما کمک کند از غذاهای دیگر نیز لذت ببرید.

رژیم غذایی سرطان

بسیاری از مردم رژیم های غذایی "ویژه" را تبلیغ می کنند که به گفته آنها به درمان سرطان کمک می کند یا از عود آن جلوگیری می کند. شاید شنیده باشید که باید گیاهخوار شوید یا رژیم خام خواری را شروع کنید. قبل از ایجاد هرگونه تغییر عمده، با پزشک خود صحبت کنید.

هیچ رژیم غذایی که بتواند سرطان را درمان کند وجود ندارد. همچنین هیچ تحقیق خوبی وجود ندارد که نشان دهد هر برنامه غذایی، مانند رژیم گیاهخواری، می تواند شانس بازگشت سرطان را کاهش دهد.

بهترین انتخاب شما این است که از یک رژیم غذایی متعادل با پروتئین های بدون چربی، میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب پیروی کنید. قند، کافئین، نمک و الکل خود را محدود کنید.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب