نگاهی به قسمت دهم سریال جیران زنان علیه زنان



قسمت دهم سریال جیران با روایتی حوصله‌سربر، خسته‌کننده و فاقد جذابیت به بدترین اپیزود این سریال از زمان آغاز پخش آن تبدیل می‌شود. پیچیدگی بیش از حد داستان سریال در کنار پرداخت فاجعه‌بار فیلم‌نامه باعث شده تا دومین تجربه حسن فتحی در شبکه نمایش خانگی به یکی از بدترین سریال‌های او تبدیل شود. با برای بررسی اجمالی دهمین قسمت سریال انحصاری فیلیمو همراه باشید.

سریال جیران را با دنبال کنید:

نگاهی به قسمت اول سریال جیران – روایت اشتباه تاریخ نگاهی به قسمت دوم سریال جیران – اقتباسی آزاد از تاریخ نگاهی به قسمت سوم سریال جیران – متعهد به درام نگاهی به قسمت چهارم سریال جیران – ترکی‌سازی تاریخ ایران نگاهی به قسمت پنجم سریال جیران – تجمل‌‌گرایی سینمایی نگاهی به قسمت ششم سریال جیران – عشق نجات‌دهنده نگاهی به قسمت هفتم سریال جیران – رعیتی که ستاره شد نگاهی به قسمت هشتم سریال جیران – جنگ چهره زنانه دارد نگاهی به قسمت نهم سریال جیران – سرگیجه قاجاری

سخنان همسر حداد عادل، طیبه ماهروزاده، درباره ی مدارس فرهنگ یکی از جنجالی‌ترین اتفاقاتی بود که در سال 98 رخ داد. طیبه ماهروزاده که به عنوان استاد دانشگاه الزهرا هم شناخته می‌شود، با حضور در برنامه زاویه شبکه چهار سیمای ملی صحبت‌هایی را مطرح کرد که واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.

او در این برنامه گفت:

با تاسیس مدارس غیر انتفاعی مخالف بودم اما در نهایت خودم به عنوان موسس وارد عمل شدم و مدرسه‌ای راه‌اندازی کردم. چراکه پسرم می‌خواست به رشته علوم انسانی برود و ما نیز به دنبال مدرسه‌ای بودیم که محیط آن سالم باشد. اما چنین مدرسه‌ای پیدا نمی‌شد. چون مدارس رشته علوم انسانی صرفا دانش‌آموزان ضعیف را جذب می‌کردند.

این صحبت‌های طیبه ماهروزاده که بوی انحصار می‌داد حالا به شکل دیگری در سریال جیران دیده می‌شود. حسن فتحی که سال‌ها با ساخت سریال‌های تلویزیونی و حتی فیلم‌های سینمایی تلاش کرده تا جایگاه قابل قبولی برای خودش دست و پا کند در دو سریالی که اخیرا ساخته یک نقش کلیدی برای پسرش در نظر گرفته است. گویی حسن فتحی که متوجه شده هیچ پیشنهادی به پسرش نمی‌شود، خودش وارد عمل شده و تصمیم گرفته تا با کارگردانی یک سریال دیگر در شبکه نمایش خانگی به فرزندش این فرصت را بدهد تا بازیگری را تجربه کند.

امیرحسین فتحی نخستین بار در فیلم کیفر حضور پیدا کرد؛ فیلمی که توسط پدرش کارگردانی شده بود. او بعدها در چند عنوان دیگر مانند فیلم پری‌ناز، فیلم مزار شریف و فیلم کشتارگاه هم هنرنمایی کرد. با این حال اگر هنرنمایی او در سریال شهرزاد [با کارگردانی پدرش] رقم نمی‌خورد احتمالا امیرحسین فتحی این فرصت را پیدا نمی‌کرد تا در عناوینی گوناگونی حضور داشته باشد. امیرحسین فتحی در سال‌های اخیر در هیچ‌کدام از آثار سینما و تلویزیون ایران دیده نشده بود و در نهایت پس از سریال شهرزاد با وقفه‌ای چند ساله با سریال جیران به خانه مخاطبان بازگشت.

به عبارت دیگر، اگر حسن فتحی پروژه‌ای برای کارگردانی و نویسندگی فیلم‌نامه نداشته باشد، امیرحسین فتحی هم بی‌کار باقی می‌ماند. این وابستگی بیش از حد پدر اما ریشه در فرهنگ ایران دارد و چه بسیار پسران و دخترانی که به لطف دست و دل‌بازی بیش از حد خانواده فرصت آزادی و استقلال عمل را از دست می‌دهند. اما تماشای این خرده‌فرهنگ غلط در سطح سینما و تلویزیون ایران هم آموزنده به نظر می‌رسد.

داستان بی‌هدف

فیلم‌نامه سریال جیران به معنای واقعی کلمه بی‌هدف، گیج‌کننده و سردرگم است. دریای بی‌کران شخصیت‌های متعدد سریال باعث شده تا روایت‌های ریز و درشتی در دل فیلم‌نامه شکل بگیرند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند سوژه اصلی یک فیلم‌نامه باشند. اما تاکید حسن فتحی بر پرداختن به همه داستان‌ها باعث شده تا سریالی که می‌توانست به یکی از بهترین درام‌های تاریخ تلویزیون ایران تبدیل شود در بهترین حالت در سطح و اندازه یک عنوان قابل تحمل ظاهر شود.

شاید به همین دلیل باشد که مخاطبان قسمت دهم سریال جیران از این که وقت خود را پای چنین فیلم‌نامه بی‌فایده‌ای هدر می‌‌دهند، ناراحت باشند. نارضایتی از سریال جیران آهسته آهسته در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که سریال هم اساسا ایده‌ای برای نجات‌دادن خود از منجلابی که درون آن گرفتار شده، ندارد.

بی‌هویت

مشکل اساسی سریال جیران آن است که نمی‌داند دقیقا چه هدفی را دنبال می‌کند. قسمت دهم سریال جیران پس از آن که راه جیران [با هنرنمایی پریناز ایزدیار] و سیاوش [با نقش‌آفرینی امیرحسین فتحی] را از یکدیگر جدا می‌کند به سراغ روایت ازدواج اجباری ملک‌زاده [با نقش‌آفرینی غزل شاکری] می‌رود. اما پرداخت سریال به داستان ازدواج ملک‌زاده به شکل ناراحت‌کننده‌ای پیچیده به نظر می‌رسد و همین مسئله مخاطب را به شدت از سریال حسن فتحی ناامید می‌کند.

واقعیت ماجرا آن است که قسمت دهم سریال جیران به خوبی ثابت می‌کند که حسن فتحی نقشه راه دقیقی برای فیلم‌نامه خود ندارد و به همین دلیل است که هر کدام از اپیزودهای سریال جیران راه و روش خاص خودشان را دارند. به عبارت دیگر، سریال جیران به شکل ناامیدکننده‌ای بی‌هویت و بی‌هدف به نظر می‌رسد و از آن‌جایی که نمی‌تواند ایده‌هایی که برای موفقیت داستان دارد را به خوبی دنبال کند در نهایت با شکست مواجه می‌شود. اگر سریال شهرزاد در فصل سوم در مسیر افت قرار گرفت، سریال جیران در همین فصل ابتدایی به عنوانی غیرقابل تحمل تبدیل شده که تماشای مداوم آن از حوصله هر مخاطبی خارج است.

در مدرسه فیلم‌سازی حضور پیدا کنید:

درس‌های فیلم‌سازی که از فیلم جاستیس لیگ زک اسنایدر کات آموختیم درس‌های فیلم‌سازی که از دنیای سینمایی The Conjuring آموختیم درس‌های فیلم‌سازی که از فرانچایز Mission: Impossible آموختیم فیلم‌نامه‌نویسی را از استیون اسپیلبرگ و جرج لوکاس بیاموزید مدرسه فیلم‌سازی: چگونه فیلم‌نامه‌نویسی را آغاز کنیم؟ درس‌های فیلم‌سازی که از تایکا وایتیتی آموختیم ویژگی‌های کلیدی فیلم‌های استیون اسپیلبرگ چگونه فیلم‌نامه یک فیلم زامبی را بنویسیم؟ تفاوت فیلم ترسناک با فیلم تریلر چیست؟ روانشناسی رنگ‌ها در سینما

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب