سازندگان This War of Mine و Frostpunk چگونه بازیهایی بزرگسالانه و جدی خلق کردند



در این مطلب قصد داریم تا نگاه مختصری به تاریخچه شکل‌گیری استودیو بازی‌سازی اِلِوِن بیت و در ادامه ساخت بازی This War of Mine؛ اثری مستقل و تاثیرگذار بیندازیم. با همراه باشید.

بازی‌سازان استویو سی‌دی پراجکت با ساخت بازی‌های معرکه‌ای مثل فرنچایز ویچر و سایبرپانک 2077 (Cyberpunk 2077) خود را به بسیاری از گیمرها ثابت کرده‌اند و نشان داده‌اند تا چه اندازه می‌توانند داستان‌سرایی بی‌نظیر و محیط پویایی را خلق کنند. علی‌رغم تمام اتفاقات بدی که این استودیو به هنگام عرضه سایبرپانک با آن مواجه شد حالا و بعد از رفع باگ‌ها و مشکلات اصلی اثر بسیاری ارزش واقعی آن را درک کرده و مقصر اصلی ماجرا را نه بازی‌ساز که ناشر می‌دانند. این‌ها را گفتم تا به این جمع‌بندی برسم که طراحی مراحل بازی‌های ویچر برای بسیاری از بازی‌‎سازان آرزویی است که همواره در سر می‌پرورانند و همکاری با چنین استودیویی را نهایت کار خود می‌دانند. برای پاول میچوفسکی اما قضیه کمی متفاوت است. این بازی‌ساز بعد از کار بر چندی از مراحل بازی ویچر متوجه شد این کار مورد علاقه‌اش نیست.

من یکی از طرفدارهای پروپاقرص سری بازی‌های ویچر هستم اما طراحی مراحل این بازی کار من نیست. یه جورایی احساس کردم راحت نیستم و تصمیم گرفتم استعفا بدم.

پاول میچوفسکی؛ نویسنده ارشد استودیوی اِلِوِن بیت

میچوفسکی و چند تن از دوستانش که روی یک پروژه کوچک‌تر (از ویچر) در سی‌دی پراجکت مشغول به کار بودند پس از کنسل شدن پروژه توسط ناشر تصمیم گرفتند تا استودیوی اِلِوِن بیت را تاسیس کنند. او در این باره خاطر نشان کرد:

بیت‌ها همیشه زوج هستند: 2 بیتی، 4 بیتی، 8 بیتی. برای شروع ما می‌خواستیم اسمی رو انتخاب کنیم که ارتباط نامعتارفی رو ایجاد می‌کرد (اِلِوِن بیت یا همان 11 بیتی)

پاول میچوفسکی؛ نویسنده ارشد استودیوی اِلِوِن بیت

این رویکرد غیر متعارف را به وضوح در آثار توسعه داده شده توسط این استودیو می‌توان یافت. از فرنچایز Anomaly که ژانر «دفاع از برج» (Tower defense) را به «حمله به برج» (Tower offence) تبدیل نمود گرفته تا بازی‌های Funky Smugglers و Sleepwalker’s Journey که یکی از خوش‌ساخت‌ترین آثار موبایلی به شمار می‌روند. در همین راستا اما متفاوت‌ترین و خلاف جریان‌ترین بازی اِلِوِن بیت خلق شد؛ بازی This War of Mine که انگار معجون حاصل از ترکیب The Sims و یک فاجعه جهانی آن را به وجود آورده بود.

ما به عنوان بازیکن، در بین بازی‌های ویدیویی به چنین چیزی نیاز داشتیم. اون (بازی This War of Mine) واقعا لحظه پیشرفت و پشت سر گذاشتن موانع (برای ما) بود.

پاول میچوفسکی؛ نویسنده ارشد استودیوی اِلِوِن بیت

جالب است بدانید ایده اولین این بازی توسط برادر میچوفسکی یعنی Grzegorz؛ مدیر عامل وقت شرکت پس از مطالعاتش در رابطه با جنگ بوسنی و به ویژه محاصره سارایوو مطرح شد.

بیاین یه بازی در مورد غیر نظامی‌هایی که سعی دارن از جنگ، جونِ سالم به در ببرن بسازیم. (یه بازی) با عواقبی سخت برای هر تصمیم (بازیکن). یه بازی خیلی جدی.

Grzegorz؛ مدیر عامل وقت شرکت و برادر پاول میچوفسکی

طی مصاحبه‌ای در GDC، میچوفسکی با یکی دیگر از بازی‌سازان نابغه امروزی یعنی لوکاس پوپ (Lucas Pope)؛ سازنده بازی‌هایی مثل Papers Please و Return of the Obra Dinn صحبت نمود. میچوفسکی در این مصاحبه به شباهت وضعیت فعلی جنگ اوکراین و روسیه و اثری که آن‌ها تا پیش از این توسعه داده‌اند اشاره کرد. او گفت: «اگر فکر می‌کنید که جهان متمدن هرگز فرو نمی‌پاشد، خب (باید بگویم) این کشور همجوار و همسایه ما (اشاره به روسیه و اوکراین) در چند صد کیلومتری محل زندگی من است».

اگر بازی This War of Mine را تجربه کرده باشید حتما می‌دانید در بین شخصیت‌های این اثر یک معلم مسن و یک فوتبالیست حرفه‌ای وجود دارند. افرادی که حال و پس از شروع جنگ نه‌تنها باری اضافه به حساب می‌آیند که شهرت‌شان هم دیگر هیچ فایده و سودی برای خود و دیگران ندارد. میچوفسکی در این رابطه می‌گوید:

ما عمدا این کار (وارد کردن شخصیت‌های اضافه‌ای که توانایی خاصی ندارند) را انجام دادیم. بیشتر مهارت‌های ما در جنگ بی فایده است. آنچه مهم است مهارت‌های بقا، آشپزی، جنگیدن و همچنین کمک به دیگر افراد است. شما از پدربزرگ‌های خود که در طول جنگ جهانی دوم زندگی می‌کردند یاد می‌گیرید. آنها تجربیات واقعی دارند، ما می‌توانیم به آن‌ها گوش دهیم. آن‌ها را یاد بگیرید.

بازی This War of Mine مدتی پس از انتشار، الهام‌بخش یکی از بهترین نویسنده‌های لهستانی یعنی لوکاس اوربیتوفسکی (Lukasz Orbitowski) شد و این نویسنده با الهام از این بازی رمانی را به رشته تحریر در آورد. جالب است بدانید این رمان در ادامه باعث شکل‌گیری یکی از بسته‌های الحاقی این اثر به نام Father’s Promise شد. همچنین آخرین DLC این بازی با همکاری مگ جایانث (Meg Jayanth)؛ نویسنده ارشد بازی 80 روز (80Days) توسعه و در نهایت انتشار یافت. این استودیو مدتی بعد بازی فراست‌پانک (Frostpunk) را منتشر کرد؛ اثری موفق و خوش‌ساخت که با الهام از This War of Mine پا به دنیا عظیم ویدیوگیم گذاشت.

ما تلاش داشتیم تا دیدگاه‌های بسیار متفاوت را به تصویر بکشیم. همه چیز از این ایده سرچشمه می‌گیره. در بازی Frostpunk 2 ما می‌خوایم تا روی کشمکش و تضاد بین انسان و طبیعت آن‌ها، بین سرما و ارزش‌های انسانی تمرکز داشته باشیم. داستان وگیم‌پلی بر این عنصر سوار می‌شن و باید مثل چرخ‌دنده‌های یک ماشین، همآهنگ و خوب عمل کنن.

پاول میچوفسکی؛ نویسنده ارشد استودیوی اِلِوِن بیت

window.m2121myvarskj = "%257B%2522o_url%2522%253A%2522https%253A%255C%252F%255C%252Fvigiato.net%255C%252Fp%255C%252F271666%2522%257D";

(1) ویجیاتو سازندگان This War of Mine و
ویجیاتو سازندگان This War of Mine و Frostpunk چگونه بازیهایی بزرگسالانه و جدی خلق کردند - آکو نیوز AKO News


(2) سازنده بازی War of Mine عنوان جدید
سازنده بازی War of Mine عنوان جدید Frostpunk را معرفی کرد گیمفا


(3) ویجیاتو سازندگان This War of Mine و
ویجیاتو سازندگان This War of Mine و Frostpunk چگونه بازیهایی بزرگسالانه و جدی خلق کردند


(4) بخش جدید Endless mode به بازی Frostpunk
بخش جدید Endless mode به بازی Frostpunk اضافه خواهد شد پی اس ارنا

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب