دلایل چاقی و بهترین ورزش برای لاغری شکم



سلب مسئولیت: صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

خطر افزایش فشار خون، کلسترول، دیابت نوع 2، مشکلات تنفسی و بیماری قلبی، فقط گوشه‌ای از عوارضی است که با افزایش چربی شکم در معرض آن‌ها قرار می‌گیریم. اگر زیبایی ظاهری را هم به موارد قبل اضافه کنیم، قطعا کاهش چربی شکم برایمان در اولویت قرار می‌گیرد.

طبق آمار، پیش‌بینی شده است که تا سال 2030، حدود 20 درصد از جمعیت جهان چاق خواهند بود. آیا این موضوع را می‌توانیم فقط با گرفتن قیمت تردمیل و دوچرخه ثابت حل کنیم؟

با درنظرگرفتن اینکه چاقی از کارآیی افراد هم می‌کاهد و ورزش برای لاغری شکم از راه‌های کارآمد رفع آن است، این ایده‌ها هم بد نیستند؛ ولی فراموش نکنید که شناخت علل چاقی و راهکارهای رفع آن، به همه‌ی ما برای داشتن زندگی سالم‌تر کمک می‌کند. این موارد همان چیزهایی هستند که در این مبحث با هم بررسی می‌کنیم.

علت‌های اصلی چاقی شکم

علت اساسی اضافه‌وزن و چاقی، در کل نبود تعادل بین کالری دریافتی و انرژی مصرف‌شده است. این تعریف عوامل فراوانی را نشانه می‌گیرد که بدن را به‌سمت چاقی سوق می‌دهند. عواملی که در گذشته کمتر دیده می‌شدند و با تغییر سبک زندگی بسیار پررنگ شده‌اند. به همین دلیل است که امروزه افراد بسیاری به دنبال ورزش برای لاغری شکم هستند.

1. رژیم غذایی نامناسب

از این مورد می‌توانیم به افزایش مصرف غذاهای ناسالم، فرآوری‌شده، سرخ‌شده، غذاهای پرانرژی و پرچرب، کاهش تحرک بدنی و سیگار اشاره کنیم.

از این گروه می‌توانیم غذاهای شیرین را نام ببریم. به‌عنوان مثال کیک، آب‌نبات و نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه و حتی آب‌میوه می‌توانند چندین اثر مهم روی بدن بگذارند.

کالری دریافتی را به‌میزان فراوانی افزایش می‌دهند متابولیسم (سوخت‌وساز) بدن فرد را کند می‌کنند توانایی فرد را برای فعالیت و سوزاندن چربی کاهش می‌دهند و ورزش‌هایی مثل تمرین با دوچرخه ثابت برای شخص سخت‌تر می‌شود

رژیم‌های کم‌پروتئین و پرکربوهیدرات نیز بر افزایش وزن تأثیر دارند؛ درصورتی‌که پروتئین به فرد کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. با این تفاسیر افرادی که پروتئین بدون چربی را در رژیم غذایی خود قرار نمی‌دهند، دیرتر احساس سیری می‌کنند. این موارد فقط گوشه‌ای از تأثیر نامطلوب غذاها بر چاقی هستند که شما را مجبور به جست‌وجوی قیمت تردمیل می‌کنند.

2. مصرف الکل

مصرف بیش از حد الکل می‌تواند باعث انواع مشکلات سلامتی از جمله بیماری کبد و التهاب شود. تحقیقی در سال 2015 درباره‌ی مصرف الکل و چاقی نشان داد که نوشیدن الکل بیش از حد باعث افزایش وزن مردان در اطراف شکم می‌شود.

3. دوری از ورزش برای لاغری شکم

اگر فردی کالری بیشتری نسبت به نیاز بدن مصرف کند، اضافه‌وزن خودش را نشان می‌دهد. سبک زندگی غیرفعال، خلاص‌شدن از شر چربی‌های اضافی به‌خصوص در ناحیه شکم را برای فرد سخت می‌کند.

به‌عنوان مثال، در گذشته فعالیت‌های بدنی زندگی در کودکان و حتی بزرگسالان، فراوان بود. امور روزمره‌ی زنان، فعالیت کاری مردان، تفریحات و بازی‌های کودکان، همه تحرک بیشتری داشتند؛ ولی امروز تمام این فعالیت‌ها ماهیتی بی‌تحرک پیدا کرده‌اند. گذراندن زمانی طولانی جلوی تلویزیون، تغییر شیوه‌های حمل‌ونقل و استفاده از موبایل‌ها فقط گوشه‌ای از فرآیند تهدیدکننده‌ی سکون امروزی است.

البته راهکارهایی مثل استفاده از دوچرخه ثابت، به سلامت زندگی مدرن کمک کرده است.

4. استرس

بدن ما هورمونی استروئیدی به‌نام کورتیزول ترشح می‌کند که در کنترل و مقابله با استرس بدن مؤثر است. زمانی که فردی در موقعیتی خطرناک یا پرفشار قرار می‌گیرد، بدن او کورتیزول ترشح می‌کند و این می‌تواند متابولیسم بدنش را تحت تاثیر قرار دهد.

مردم اغلب زمانی که احساس استرس می‌کنند برای آرامش به‌دنبال غذا می‌روند. در این شرایط کورتیزول باعث می‌شود که کالری اضافی در اطراف شکم و سایر نواحی بدن برای استفاده‌ی بعدی باقی بماند و فرد به ورزش برای لاغری شکم محتاج شود.

5. بدخوابی

در مطالعه‌ای ارتباط افزایش وزن و مدت‌زمان کوتاه خواب و در نتیجه افزایش چربی شکم، ثابت شد. نداشتن خواب کافی و خوب نیز ممکن است به‌طور بالقوه منجر به رفتارهای غذایی ناسالم، مانند اشتهای کاذب شود.

6. سیگار کشیدن

مطالعه‌ای نشان داد که اگرچه چاقی بین افراد سیگاری و غیرسیگاری یکسان است، اما افراد سیگاری چربی شکمی و احشایی بیشتری نسبت به افراد غیرسیگاری دارند.

نکته‌ی دیگر اینکه افرادی که سیگار می‌کشند، توانایی بدنی کمتری برای استفاده از دستگاه‌هایی مثل دوچرخه ثابت دارند.

انواع چربی شکم

برای اینکه قضیه ملموس‌تر شود، باید بدانیم که دو نوع چربی شکم داریم.

چربی‌های زیرجلدی که عواملی چون ژنتیک، سبک زندگی، فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی روی آن‌ها تأثیر دارد. افرادی که چربی زیرجلدی فراوانی دارند اغلب مقدار چربی احشایی آن‌ها نیز بیشتر است. چربی‌های احشایی که به‌عنوان چربی‌های شکمی نیز شناخته می‌شوند. این چربی‌ها داخل شکم و دور اندام‌های مهم مثل کبد و قلب ذخیره می‌شوند. این انواع حتی با داشتن وزن و شاخص توده‌ی بدنی (BMI) طبیعی نیز ممکن است سلامتی شما را تهدید کنند.

چطور از چاقی شکم جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از چاقی شامل ترکیبی از تغییرات متنوعی است که با حذف عوامل چاقی اتفاق می‌افتد.

ورزش برای لاغری شکم خوردن غذاهای سالم کاهش استرس محدود‌کردن زمان فعالیت‌های بدون تحرک اجتناب از غذاهای فرآوری‌شده مصرف فیبر فراوان شرکت درفعالیت‌های گروهی اجتماعی بهبود الگوی خواب

آیا بهترین گزینه، ورزش برای لاغری شکم است؟

همان‌طور که ذکر شد سبک زندگی بی‌تحرک می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. اما آیا ورزش برای لاغری شکم بهترین گزینه است؟

آنچه ورزش را در اولویت لاغری قرار می‌دهد، تأثیر مطلوب آن بر دیگر عوامل چاقی است. به‌طور خلاصه، حین فعالیت ورزشی، فوایدی نصیبتان می‌شود که لاغری را تضمین می‌کنند. بهبود خواب، افزایش کالری‌سوزی و کاهش استرس که از عوامل چاقی هستند، از آن جمله است.

کدام ورزش‌‌‌‌‌ها برای لاغری شکم مؤثر هستند؟

تمرینات فراوانی وجود دارند که به کاهش چربی‌های شکمی کمک می‌کنند. از ورزش‌های هوازی گرفته تا تمرینات قدرتی، اما گاهی بعضی بر دیگری برتری دارند.

اولین قدم برای سوزاندن چربی‌های شکم این است که حداقل 30 دقیقه ورزش برای لاغری شکم را در برنامه‌ی روزانه خود قرار دهید. از جمله آن‌ها موارد زیر هستند:

پیاده‌روی، به‌خصوص با سرعت بالا دویدن دوچرخه‌سواری بدنسازی قایقرانی شناکردن

البته تحقیقات نشان می‌دهد که تمرینات تناوبی با شدت بالا هم برای کاهش چربی شکم، کنترل وزن و بهبود وضعیت کلی بدن شما کمک خوبی هستند.

در نهایت باید بگوییم که در صورت داشتن چربی اضافی شکم و به‌خاطر ایجاد خطرهای احتمالی پس از آن، ورزش برای لاغری شکم را نباید دست‌کم بگیریم. سبک زندگی فعال می‌تواند سایر عوامل نامطلوب را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

فراموش نکنید که هنگام انتخاب این فعالیت‌ها، سهولت، دائمی‌بودن و علاقه به انجام آن از موارد اصلی است. به این ترتیب، انگیزه‌ی بیشتری برای انجام و ادامه‌اش خواهید داشت. توجه به این قضیه، روند کاهش وزن شما را بی‌نقص جلو می‌برد.

به همین دلیل است که وجود انواع دستگاه‌های ورزشی از جمله دوچرخه ثابت، از بهترین راهکارها برای ادامه‌ی روند کاهش وزن به حساب می‌آید. آن‌ها همیشه در دسترس هستند و در هر شرایطی نیازتان را تأمین می‌کنند.

قیمت تردمیل و دوچرخه ثابت در سایت لوزی

برای خرید دستگاه‌های مختلف قطعا نیاز پیدا می‌کنید که قیمت تردمیل، دوچرخه ثابت یا دیگر انواع وسایل را بدانید. از طرف دیگر طبق قاعده باید اطلاعاتی نیز درباره‌ی نحوه‌ی کار و کیفیتشان به دست آورید. برای این کار بهترین راه، مراجعه به سایت ورزشی لوزی به نشانی lozi.shop و به‌دست‌آوردن تمام این امکانات است. لوزی با سابقه‌ای درخشان و با ارائه‌ی مشاوره‌ی رایگان، انتخاب را برایتان آسان می‌کند.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب