برای هضم غذا چه بخوریم

برای هضم غذا چه بخوریم



بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

برای هضم غذا چه بخوریم را از این سایت دریافت کنید.

بهترین نوشیدنی برای هضم غذا را اینجا بشناسید!

مدت‌زمان عادی گوارش غذا به این صورت است: تخلیه معده ۲ تا ۵ ساعت، انتقال غذا به روده کوچک ۲ تا ۶ ساعت، انتقال به روده بزرگ ۱۰ تا ۵۹ ساعت و کل زمان عبور از مسیر گوارشی ۱۰ تا ۷۳ ساعت.

بهترین نوشیدنی برای هضم غذا را اینجا بشناسید!

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰

در مورد روند هضم غذا باید گفت غذا تقریباً به‌سرعت از طریق سیستم گوارشی به حرکت درمی‌آید و طی ۶ الی ۸ ساعت، غذا به مسیر خود در معده، روده کوچک و روده بزرگ ادامه می‌دهد. به‌محض ورود به روده بزرگ، محتوای غذایی نیمه هضم شده شما، می‌تواند برای بیش از یک روز در آنجا بماند تا هرچه بیشتر تجزیه شود. مدت‌زمان عادی گوارش غذا به این صورت است: تخلیه معده ۲ تا ۵ ساعت، انتقال غذا به روده کوچک ۲ تا ۶ ساعت، انتقال به روده بزرگ ۱۰ تا ۵۹ ساعت و کل زمان عبور از مسیر گوارشی ۱۰ تا ۷۳ ساعت. البته باید گفت سرعت گوارش نیز بر اساس غذایی که خورده‌اید، متفاوت است. مثلاً گوشت و ماهی ممکن است ۲ روز برای هضم کامل زمان نیاز داشته باشند، زیرا مدت‌زمانی بیشتری طول می‌کشد تا پروتئین و چربی‌های آن‌ها که مولکول پیچیده‌ای دارند، در بدن تجزیه شوند. به‌عکس، میوه‌ها و سبزیجات که دارای فیبر بالایی هستند، می‌توانند در سیستم گوارشی شما کمتر از یک روز درحرکت باشند. حال برای هضم بهتر و سریع‌تر غذا باید به دنبال نوشیدنی و مواد غذایی باشیم. در اینجا ما این نوشیدنی‌ها را معرفی کرده و خواص هرکدام را نیز بیان می‌کنیم پس با ما همراه باشید

  چند نوشیدنی مهم برای هضم غذا

در بین نوشیدنی‌های مفیدی که برای معده و دستگاه گوارش مفید است برخی از آن‌ها در هضم بهتر و راحت‌تر غذا بسیار مؤثر هستند. این نوشیدنی‌ها شامل:

آبآب بهترین نوشیدنی برای تأمین آب بدن بوده که اگر در بین غذا نوشیده شود به عبور غذا از روده‌ها کمک می‌کند؛ اما اگر با هضم غذا مشکل‌دارید و یا بعد از صرف غذا احساس سنگینی می‌کنید حواستان باشد که نباید در حین غذا آب بنوشید. برای رفع این مشکل بهتر است که آب را قبل و بعد از غذا میل کنید تا آنزیم‌هایی که حین غذا خوردن ترشح می‌شوند رقیق نشده و گوارش غذا با مشکل مواجه نشود.آب سبزیجات

اگر در مصرف غذای چرب و سنگین زیاده‌روی کرده‌اید از آب سبزیجات غافل نشوید. خودتان دست‌به‌کار شده و آب هویج، کلم، خیار و تربچه را بگیرید. لازم است که بلافاصله آب این سبزیجات را مصرف کنید تا از تمام خواص آن‌ها بهره‌مند شوید. توجه داشته باشید که آب هویج به‌تنهایی برای رفع مشکلات گوارشی مؤثر است.

قهوه

تأثیر قهوه به مزاج مصرف‌کننده بستگی دارد. برای اکثر افراد نوشیدن یک فنجان قهوه بعد از غذا دستگاه گوارش را به راه می‌اندازد. به همین دلیل خیلی از مردم در پایان غذا یک فنجان قهوه می‌نوشند؛ اما برای برخی دیگر قضیه کاملاً فرق می‌کند. چراکه نوشیدن قهوه بخصوص اگر حاوی شیر باشد می‌تواند باعث نفخ و حتی حالت تهوع شود. درنتیجه فقط خود فرد می‌تواند تشخیص دهد آیا قهوه برایش کارساز است یا نه.

چای

طبق برخی از تحقیقات ثابت‌شده نوشیدن چای سیاه برای هضم غذا مفید است؛ اما باید از نوشیدن چای داغ  به‌طورجدی بپرهیزید چون سلامت مری را با خطر مواجه می‌کند.

مخلوط آب گرم و لیموترش

همان‌طور که می‌دانید لیموترش کبد را تمیز کرده، تأمین‌کننده‌ی ویتامین ث بدن بوده و به هضم و دفع چربی‌ها کمک زیادی می‌کند. این ماده‌ی غذایی مفید همچنین باعث تحریک عملکرد کلیه‌ها شده و شمارا از دست توکسین ها یا همان سموم زائد خلاص می‌کند. حال ترکیب لیموترش با آب گرم به‌آرامی دستگاه گوارش را تحریک کرده و به تأمین آب بدن نیز کمک می‌کند و این نوشیدنی مفید احساس سنگینی بعد از غذا را برطرف می‌کند.

نوشابه

مصرف مقدار کمی نوشابه به هضم برخی مواد غذایی کمک می‌کند. بااین‌حال نباید به‌طور مرتب و افراطی از این نوشیدنی استفاده کنید. چون‌که به جداره‌ی دستگاه گوارش آسیب می‌زند.

نوشیدنی‌هایی گیاهی برای هضم غذا

بهارنارنج

بهارنارنج دم‌نوشی است که معمولاً در طب سنتی برای هضم غذا در سیستم گوارشی کاربرد دارد. این دم‌نوش علاوه بر کمک به هضم غذا، آرام‌بخش، مفرح، نشاط‌آور، از بین برنده اضطراب، اشتهاآور، تقویت‌کننده قلب، تقویت‌کننده اعصاب، رفع کننده دل‌پیچه و ورم معده و روده است. البته استفاده زیاد از این دم‌نوش باعث بالا رفتن فشارخون و ضربان قلب می‌شود.

زنجبیل

زنجبیل برای تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی و مقابله باحالت تهوع مفید است. برای رهایی از مشکلات گوارشی و احساس سنگینی معده کافی است یک نوشیدنی ساده‌ی زنجبیلی تهیه کنید. برای تهیه این شربت زنجبیل به یک فنجان زنجبیل تازه‌ی ورقه شده، دو فنجان آب، یک فنجان شکر، پوست و آب لیموترش و آب گازدار نیاز دارید.

چای سبز

یکی از مواردی که در طب سنتی  برای رفع مشکلات گوارشی و سرعت بخشیدن به دفع الکل و دیگر سموم از بدن استفاده می‌کنند استفاده از چای سبز است. چای سبز همچنین به حذف چربی‌های بدن و کاهش وزن کمک زیادی می‌کند. همچنین می‌توانید با نوشیدن روزانه‌ی چای سبز علاوه بر دریافت آنتی‌اکسیدان به بهبود گوارش خود نیز کمک کنید.

دم‌نوش‌ها

دم‌نوش‌های زیادی وجود دارند که شمارا از شر احساس سنگینی بعد از غذا رها می‌کنند. در بین این دم‌نوش‌ها می‌توان از دم‌نوش بابونه، آویشن، مریم‌گلی، نعنا، گیاه شاه‌پسند و بادیان رومی (زیره‌ی رومی) استفاده کرد.

برای دیدن کل مطلب کلیک کنید

منبع مطلب : www.ghafaridiet.com

برای هضم سریع غذا چه بخوریم

برای هضم سریع غذا و درمان یبوست چه بخوریم ؟ 18 ماده غذایی برای هضم سریع غذا و درمان اسهال و یبوست و زخم معده و کاهش وزن و لاغری و ...

دستگاه گوارش نقش مهمی در سلامتی شما دارد چون مسئول جذب مواد مغذی و از بین بردن مواد اضافی و سموم بدن است. متأسفانه بسیاری از افراد به دلایل مختلف از مشکلات گوارشی مانند نفخ، گرفتگی، گاز، درد شکم، اسهال و یبوست رنج می‌برند. از سوی دیگر برخی شرایط مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری رفلاکس معده، بیماری کرون یا التهاب دیوار روده، دیورتیکولیت و سوزش سر دل می‌تواند شما را در معرض مشکلات گوارشی شدیدتری قرار دهد. با این وجود، حتی یک فرد سالم از نظر گوارشی به دلیل مواردی مانند کمبود فیبر یا غذاهای غنی از پروبیوتیک در رژیم غذایی خود هم ممکن است دچار مشکلات گوارشی شود. اما برای هضم سریع غذا و درمان سریع یبوست چه بخوریم تا دچار این مشکلات نشویم؟ ۱۸ ماده غذایی که باعث هضم سریع غذا و درمان یبوست می‌شوند را از سرویس  سلامت در مجله کوروش بخوانید.

برای هضم سریع غذا چه بخوریم

برای هضم سریع غذا چه بخوریم

۱-ماست رشد باکتری‌های مفید برای معده را تسریع می‌کند

ماست یکی از فراورده‌های شیر است که توسط باکتری‌های اسید لاکتیک تخمیر می‌شود و عمل می‌آید. ماست منبع طبیعی پروبیوتیک و سایر باکتری‌های حیاتی برای بدن است. از سوی دیگر ماست رشد باکتری‌های مفید برای معده را تسریع می‌کند. این باکتری‌ها به هضم غذا کمک کرده و روده را سالم نگه می‌دارند. باکتری‌های پروبیوتیک می‌توانند سبب افزایش جذب غذا شوند و مشکلات گوارشی مثل نفخ، یبوست و اسهال را کاهش دهند. علاوه بر این پروبیوتیک‌ها می‌توانند هضم لاکتوز شیر را تسریع کنند. این در حالی است که همه ماست‌ها پروبیوتیک نیستند و اگر مشکل گوارشی دارید بهتر است از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

۲-انواع سیب درختی باعث کاهش وزن می شود

بهترین میوه برای هضم غذا سیب درختی است. سیب درختی منبع غنی پکتین به عنوان یک فیبر محلول در آب است. پکتین حین هضم از روده کوچک عبور می‌کند و توسط باکتری‌های مفید موجود در روده بزرگ شکسته می‌شود. سیب حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و همین مسئله سبب رفع یبوست و دفع بیشتر و در نتیجه کاهش وزن و لاغری هم می‌شود. علاوه بر این انواع سیب درختی خطر ابتلا به عفونت‌های روده و التهاب در روده بزرگ را کاهش می‌دهند. سیب یک میوه بی‌نظیر برای درمان زخم معده است. اگر زخم معده دارید سیب را رنده کنید یا آب سیب طبیعی میل کنید.

اطلاع از آخرین مطالب جذاب و پرطرفدار

حتما بخوانید : ۸ خوراکی شگفت‌انگیز برای آب کردن چربی‌های دور شکم و پهلو

۳-رازیانه از یبوست پیشگیری می کند

از قدیم رسم بوده که رازیانه را معمولا به صورت ادویه یا جوشانده مصرف می‌کردند. فیبر موجود در رازیانه هم از یبوست جلوگیری می‌کند و هم عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این رازیانه حاوی مواد ضد اسپاسم است که عضلات نرم دستگاه گوارش را آرام کرده و مواردی مثل نفخ، باد معده و گرفتگی را کاهش می‌دهند. در واقع رازیانه بهترین قرص جویدنی طبیعی برای بالا بردن سرعت هضم غذا است. بعد از خوردن غذاهای سنگین و چرب مثل کله پاچه بهتر است به جای خوردن آبلیمو یا لیموترش برای هضم سریع‌ غذا چند عدد رازیانه بجوید. مادربزرگ‌های قدیمی همیشه مقداری رازیانه در کیف خود داشتند و بعد از غذا چند عدد می‌جویدند. رازیانه باعث لاغری و کاهش وزن هم می‌شود و به همین خاطر یک ماده مناسب جهت هضم سریع غذا برای لاغری هم هست.

بخوانید: انواع دمنوش و درمان خانگی سندروم روده تحریک پذیر در طب سنتی

۴- کفیر التهاب روده را کاهش می‌دهد

کفیر یک محصول لبنی  و نوشیدنی تخمیری حاصل شیر و دانه‌های کفیر است. کفیر سرشار از پروبیوتیک‌ها و حاوی ۱۰- ۷ میلیارد کلونی از باکتری‌های مفید است. برخی از این باکتری‌ها، شامل Leuconostoc، Lactobacillus caucasus، کفیر Torula و کفیر Saccharomyces است که در ماست پیدا نمی‌شوند. این درحالی‌ است که باکتری‌های مشترک بین ماست و کفیر، در کفیر قوی‌تر عمل می‌کنند. این میکرو ارگانیسم‌های مهم، اغلب از طریق تشکیل مجدد کلونی باکتری‌های مفید در سیستم گوارشی و با جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر در روده به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند. علاوه بر این چون کفیر یک محصول لبنی تخمیر شده است، تقریباً فاقد لاکتوز بوده و بنابراین برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز مفید است. با توجه به پژوهشی که در سال ۲۰۰۳ در مجله انجمن رژیم شناسان آمریکا منتشر شد کفیر می‌تواند به کاهش بسیاری از نشانه‌های مرتبط با عدم تحمل لاکتوز، از جمله نفخ شکمی، اسهال و گاز معده کمک کند. کفیر التهاب روده را کاهش می‌دهد و یک هضم کننده سریع غذا به شمار می‌رود.

حتما بخوانید  طرز تهیه رولت کباب به 3 روش مختلف

۵-چیا سید یا دانه چیا

دانه‌های چیا یا همان چیا سید منبع بسیار غنی فیبر هستند و سبب می‌شوند یک ماده ژلاتین مانند در معده تشکیل شود. دانه چیا مثل پروبیوتیک عمل می‌کند و باعث رشد و تقویت باکتری‌های سالم در روده می‌شوند و به این ترتیب باعث تسریع در روند هضم غذا می‌شوند. علاوه بر این فیبر موجود در دانه‌های چیا به روند دفع منظم و داشتن یک مدفوع سالم کمک می‌کند.

۶-کامبوجا عملکرد روده را متعادل می کند

کامبوجا یک نوع چای تخمیر شده زنده است. یک نوشیدنی سنتی چینی که احتمالا تا به حال اسمش را هم نشنیده‌اید. این چای سبب تقویت دستگاه گوارش و متعادل شدن روده فلور می‌شود. به عقیده چینی‌ها چای کامبوجا از ابتلا به سرطان معده و روده هم پیشگیری می‌کند. طبق تحقیقی که روی موش‌های آزمایشگاهی صورت گرفته کامبوجا ممکن است به بهبود مشکل زخم معده هم کمک کند. چای کامبوجا با اضافه کردن گونه‌ای خاص از باکتری‌ها، قند و مخمر به چای سبز یا سیاه ساخته می‌شود، سپس به مدت یک هفته یا بیشتر تحت فرایند تخمیر قرار می‌گیرد.

برای دیدن کل مطلب کلیک کنید

منبع مطلب : blog.okcs.com

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب