بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟
تعریف آموزش و پرورش را از این سایت دریافت کنید.
تعاریف آموزش و پرورش
تعاریف آموزش و پرورش
از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
«آموزش و پرورش» یا «تعلیم و تربیت» (به انگلیسی: education) دارای مفهوم و کاربردی گسترده و پیچیده، و در نتیجه مبهم است. در تعریف این مفهوم، نه تنها میان مردم عادی، بلکه میان صاحبنظران تعلیم و تربیت هم اختلافنظر وجود دارد. همچنین مفاهیمی مانند سوادآموزی، کارآموزی، بارآوردن، پروردن، تأدیب، اجتماعی کردن، و ... نیز جزئی از «آموزش و پرورش» محسوب میشوند یا با آن همپوشی دارند.
تاکنون تعریف واحد یا جامع و مانعی از «آموزش و پرورش» به دست نیامده است و اهل نظر، هر یک بر پایه تفکرات و تجربیات خود، تعریفی از آن ارائه دادهاند. دربارهٔ مفهوم «آموزش و پرورش» باید در نظر داشت که «آموزش و پرورش» منحصر به افراد، زمان، مکان، یا عمل خاصی نیست. یعنی بهطور مشخص «آموزش و پرورش» منحصر به مدرسه، کودکان، یا آموزش دروس خاصی نیست، بلکه «آموزش و پرورش» برای همه، و در هر زمانی (ز گهواره تا گور) و هر مکانی است.
تعریف آموزش و پرورش از دیدگاه دانشمندان مسلمان گذشته[ویرایش]
با اینکه از سدهٔ سوم هجری، مربیان بزرگ مسلمان آثاری دربارهٔ تعلیم و تربیت نگاشتهاند، که تاکنون بیست عنوان از آنها شناسایی شدهاست (مانند اثر ابن سحنون، درگذشته بهسال ۲۵۶ قمری)، ولی هیچکدام در پی تعریف مفهوم «آموزش و پرورش» نبودهاند و گویا اهمیت تعریف این مفهوم را درک نکرده بودند. تنها با تعمق در آثار و نوشتههای آنان میتوان تعریفی از «آموزش و پرورش» از سوی آنان ارائه کرد.
مربیان مسلمان (مانند امام محمد غزالی) به جای واژگان آموزش و پرورش و تربیت، بیشتر از واژههای «تعلیم، تأدیب، تهذیب، تزکیه، و ریاضت» استفاده کردهاند. البته این اندیشمندان بهطور خاص به موضوع «آموزش و پرورش» نپرداختهاند، بلکه در لابهلای نوشتههایشان دربارهٔ تعلیم و تربیت نیز اظهارنظر کردهاند. بیشتر این اندیشمندان «آموزش و پرورش» بر پایهٔ اهداف الهی و تقرب به خداوند و تزکیه نفس تعریف کردهاند و بیشتر جنبه پرورشی، اخلاقی و اخروی «آموزش و پرورش» را مدنظر داشتهاند.
از جمله اندیشمندان مسلمان گذشته که در حیطهٔ آموزش و پرورش اظهارنظر کردهاند یا نوشتههایشان با این موضوع مرتبط بودهاست، میتوان این افراد را نام برد: جاحظ، ابن سحنون، فارابی، قابسی، گروه اخوان الصفا، ابن سینا، ابن مسکویه، امام محمد غزالی، سهروردی، خواجه نصیرالدین توسی، مولوی، سعدی، ابن خلدون، علامه مجلسی، ملا نراقی، و ...
تعریف آموزش و پرورش از دیدگاه اندیشمندان ایرانی امروز[ویرایش]
در عصر حاضر، متفکران ایرانی مانند محمدباقر هوشیار، امیرحسین آریانپور، مرتضی مطهری، علی شریعتمداری، غلامحسین شکوهی، و میرعبدالحسین نقیبزاده تعاریفی از آموزش و پرورش ارائه دادهاند.
محمدباقر هوشیار: آموزش و پرورش مجموعه منظمی از اعمال و رفتار است؛ به بیان دیگر آموزش و پرورش فعل و انفعالی است میان دو قطب سیال (آموزگار و فراگیر) که مسبوق به اصلی و متوجه هدفی و مستلزم برنامهای است.
امیرحسین آریانپور: آموزش و پرورش عبارت است از " فرآیند هدایت و جهتدهی عمدی تجارب انسانی"[۱]
مرتضی مطهری: تربیت، پرورش دادن و به فعلیت رساندن استعدادها و ایجاد تعادل و هماهنگی میان آنها است تا از این راه متربی (فراگیر) به حد اعلای کمال خود برسد.
محمدرشید رضا: آموزش و پرورش فرگشت نیروهایی است که درخور رشد و تعالیاند و ریشه در سرشت آدمی دارند. این فرگشت از دو راه به دست میآید: یکی زدایش موانع رشد نیروها و از میان بردن آنچه که نیروهای گوهرین را از اعتدال باز میدارد و دیگری پرورش جسم و جان از راه تغذیهٔ درست و آموزش دانش.
میرعبدالحسین نقیبزاده: «تربیت» دارای سه جنبه «آموزش»، «پرورش»، «بارآوردن» است. «آموزش» سپردن دانستنیها به دیگران است. «پرورش» شکوفاندن و به کارآوردن تواناییهای درونی و استعدادهای طبیعی است. و «بارآوردن» پدیدآوردن دگرگونیهای معینی است که «ما» آن را هدف میشماریم.
تعریف آموزش و پرورش از دیدگاه اندیشمندان غربی[ویرایش]
نخستین اندیشمندانی که دربارهٔ آموزش و پرورش داد سخن دادهاند، فیلسوفان یونانی مانند سقراط و افلاطون بودهاند. در عصر حاضر نیز متفکران غربی تعاریفی از آموزش و پرورش به دست دادهاند.
جان دیویی: آموزش و پرورش دوباره ساختن یا سازمان دادن تجربه است، به منظور اینکه معنای تجربه گسترش پیدا کند و برای هدایت و کنترل تجربیات بعدی، فرد را بهتر قادر سازد.
ژان ژاک روسو: آموزش و پرورش هنر یا فنی است که به صورت راهنمایی یا حمایت نیروهای طبیعی و استعدادهای فراگیر (متربی)، و با رعایت قوانین رشد طبیعی و با همکاری خود او برای زیستن تحقق میپذیرد.
جستارهای وابسته[ویرایش]
فلسفه آموزش و پرورش
تاریخچه نظریات پیرامون آموزش و پرورش
پانویس[ویرایش]
↑ آموزش و پرورش ایستا و پویا، نسخه پیدیاف
منابع[ویرایش]
مولفان حوزه و دانشگاه، (۴ جلد)، تهران: انتشارات سمت و پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰.
نقیبزاده، میرعبدالحسین، ، انتشارات طهوری، ۱۳۷۴.
شریعتمداری، علی، ، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۴.
شکوهی، غلامحسین، ، بهنشر (انتشارات آستان قدس رضوی)، ۱۳۶۸.
شعبانی، حسن، ، سازمان سمت، ۱۳۷۱.
نبو مفاهیم آموزش بر اساس کشور
ایران • افغانستان • استرالیا • برزیل • کانادا • چین • فرانسه • آلمان • هند • اسرائیل • ژاپن • روسیه • کره جنوبی • بریتانیا • آمریکا
بر اساس موضوع
کشاورزی • هنر • دوزبانه • شیمی • زبان • قانونی • ریاضیات • پزشکی • نظامی • موسیقی • صلح • Performing arts • جسمانی • فیزیک • خواندن • مذهبی • علوم • مسائل جنسی • تکنولوژی • Vocational • More…
مراحل
Preschool • کودکستان (مهدکودک) • پیشدبستانی • آموزش دوره راهنمایی، آموزش دبیرستان (دبستان، Quaternary)) •
جایگزینها
خودآموزی • Education reform • آموزش تیزهوشان • آموزش خانگی • آموزش مذهبی • آموزش ویژه • بیشتر…
عمومی
فهرست مفاهیم آموزش • Glossary • فلسفه • روانشناسی • فنّاوری آموزشی • Stubs
Wikimedia
News • Quotes • Images • Texts • Books
رده: آموزش
منبع مطلب : fa.wikipedia.org
تعریف آموزش و پرورش
ناوبری
ایجاد آگهی ورود عضویت
تعریف آموزش و پرورش
محمدی 2021-07-01
مشاهده فهرست [نمایش]
تعریف آموزش و پرورشآموزش و پرورش تعریف های مختلفی دارد. آموزش و پرورش یا همان «تعلیم و تربیت » داری معنای پیچیده و مبهمی است که در تعریف آموزش و پرورش نه تنها بین افراد عادی جامعه ،حتی بین بزرگان، فیلسوفان و صاحب نظران علم هم اختلاف نظر های زیادی وجود دارد.
که هریک از بزرگان تعلیم، براساس تفکرات و معلومات خود، تعریفی ارائه داده اند. با این همه نظریات گوناگون تا حالا تعریف کلی و جامع از آموزش و پرورش به دست نیامده است.
مفاهیمی مانند کسب علم و معرفت، تعلیم و تربیت، سواد آموزی، پروردن، تعلیم و … جزئی از «آموزش و پرورش «به حساب می آیند. آموزش و پرورش مربوط به افراد، زمان، مکان ،یا آموزش دروس یا مدرسه نیست بلکه این مفهوم برای همه افراد جامعه و در هر مکان و هر زمانی است. یا آموزش و پرورش تحقق خویشتن و خدمت به مردم است.
تعریف آموزش و پرورش از دیدگاه فیلسوفان
ارسطو میگوید: آموزش و پرورش به وجود آوردن عقل سالم در بدن سالم است که این همان زندگی کامل است.
افلاطون می گوید: آموزش و پرورش کامل کردن احساس است در لحظه مناسبش و پرورش می دهد همه زیبایی و کمالی را که لایق آن است.
سقراط می گوید: آموزش و پرورش یعنی شکوفا نمودن استعداد هایی که در ذهن هر انسانی نهفته است.
جان دیویی می گوید: آموزش و پرورش دوباره ساختن یا سامان دادن تجربه است که هدایت و کنترل تجربیات بعدی، فرد را بهتر می سازد.
ژان ژاکت می گوید: آموزش و پرورش هنر است که با حمایت استعدادهای درونی وبا همکاری خود او راهی برای پیشرفت می شود. اگر قصد دارید دبیر شوید نیاز است نمونه سوالات استخدامی آموزش و پرورش را مطالعه کنید.
اهداف آموزش و پرورش چیست ؟
اکثریت مردم هدف اصلی آموزش و پرورش را آموزش و سواد آموزی (خواندن و نوشتن) می دانند. که این یکی از هدف های اصلی و مهم آموزش و پرورش به حساب میآید. اما تنها هدفش نیست هدف های مهم تراز سوادآموزی در آموزش و پرورش هست که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.
۱-فراهم آوردن زمینه ی برای خودشناسی و تقویت اعتقادات اسلامی، خداشناسی
۲-شناخت راز های آفرینش و طبیعت
۳-آمورش فرهنگ، آداب و سنت های میهن ایران
۴-آموزش مهارت های لازم برای شغل های در بخش کشاورزی، تولید، خدمات و صنعت کشور
۵-پرورش استعداد های روحی و جسمی، پروش اعتماد به نفس بالا، تهذیب نفس.
۶-پرورش رشد اخلاقی و عقلانی، رفتاری و حتی جسمانی فرد.
تعریف آموزش
آموزش افراد را در راه رسیدن به یک هدف راهنمای می کند. در واقع ایجاد یادگیری در افراد از طرف معلم یا مربی برنامه ریزی می شود که افراد آموزش ببینند و در راه هدف اصلی تلاش کنند، این آموزش ها باعث می شود که افراد در کار خود مهارت لازم کسب کنند.
اما به افراد اجازه تفکر کردن را نمی دهند، که این باعث می شود خلاقیت افراد کاهش پیدا کند و توانایی بهتر شدن را از آنها بگیرد در واقع آموزش و یاد گیری در ارتباط اند.
تعریف پرورش
مفهوم پرورش یعنی رشد، پروردن، تربیت است که موجب شناخت استعداد های درونی افراد در زندگی میشود و سبب شکوفا شدن استعداد شده است. پرورش به همه ابعاد زندگی افراد مانند فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و … توجه می کند و موجب آماده سازی افراد در جامعه میشود.
فرق آموزش و پرورش چیست ؟
مفهوم پرورش وسیع است، که دریک مدت طولانی رخ میدهد، اما آموزش به کار های مشخصی گفته می شود. هدف اصلی باید پرورش باشد، آموزش هم وسیله ای است که هر وقت موضوع پرورشی باشد این موضوع به کمک آموزش انجام گیرد.
چرا که بین آموزش و پرورش پیوستگی خاصی وجود دارد که بدون آموزش، پرورش رخ نمیدهد. این دو مفهوم مثل تاروپود به همدیگر وصل می باشند و از هم جدا نمی شوند. آموزش به وسیله معلم یا مربی و در جای ثابتی مثل کلاس رخ می دهد. اما پرورش به وسیله عواملی مثل مدیر، والدین، دوستان و … رخ میدهد.
آموزش افراد را برای کارهای آینده آماده سازی میکند ولی پرورش افراد را برای کارهای حال آماده میکند. پرورش استعداد های موجود را شکوفا می کند در حالی که آموزش بر اساس مفاهیم شناخته شده فرد را تغییر می دهد.
یا به زبان ساده تر آموزش یعنی یاد دادن، تعلیم. پرورش یعنی رشد و تربیت در آموزش توانایی ها و دانسته های فرد بالا می رود و در پرورش قدرت استفاده از این توانایی ها نمود پیدا می کنند. در نتیجه هیچ پرورشی بدون آموزش امکان پذیر نیست. هر دو در کنار هم یکدیگر را پوشش می دهند.
اشتراک 0 دیدگاه
اخبار جدید
11 نمونه قرارداد کار بازاریابی【چند نمونه قرارداد جدید】
استخدام شرکتی چیست
استخدام چیست؟【مفهوم + انواع + تعریف و مراحل استخدام】
انواع قراردادهای استخدامی دولتی و شرکتهای خصوصی کدامند؟
استخدام یا قرارداد آزمایشی چیست
دسته بندی شغل
استخدام CNC کار (52) استخدام آبدارچی (416) استخدام آتش نشان (2)
استخدام آرایشگر زنانه
(259)
موقعیت شغل
استخدام تهران (31,577) استخدام کرج (184) استخدام اصفهان (156) استخدام اردبیل (146)
منبع مطلب : estekhdam.in