پاسخ سوالات درس چهارم فارسی هفتم با بهاری که می‌رسد از راه



جواب به سوالات و فعالیت درس چهارم فارسی هفتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس چهارم فارسی هفتم با بهاری که می‌رسد از راه

پاسخگویی به سوالات درس چهارم کتاب فارسی هفتم با بهاری که می‌رسد از راه صفحه ۳۷، ۴۰، ۴۱ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات فارسی هفتم درس چهارم با بهاری که می‌رسد از راه ( پاسخ گام به گام )

معنی شعر با بهاری که می‌رسد از راه ص ۳۷

???? پاسخ:

بیت ۱: آسمان انگار لبخند می‌زند، خورشید در آسمان پیدا شد و نور و گرما و زندگی به زمین بخشید.

بیت ۲: سرما و دلسردی و غم با آمدن خورشید از نظر دور شد.

بیت ۳: با وزیدن نسیم زندگی‌بخش بهار، جوانه‌‌ای رشد کرد و سبز شد.

بیت ۴: شکوفه‌ای بر درختی شکوفا شد و مثل این است که لبخند می‌زند و به این صورت بهاری را که در کتاب‌ها خوانده بودیم برایمان معنا شد.

بیت ۵: با بهاری که از راه می‌رسد تو هم سبز و تازه و بهاری شو و غم و دلتنگی را از خود دور کن و گرما را به خود راه بده و زندگی‌بخش باش.

بیت ۶: تو هم مثل شاخه گل در فصل بهار جوانه بزن، رشد کن و شکوفا شو، مثل یک چشمه جاری شو و تلاش کن و سعی کن پیشرفت کنی.

بیت ۷: در این دوران زندگی بر تو لبخند می‌زند چرا که نیرومند هستی و فرصت شکفتن و تلاش و آموختن داری.

بیت ۸: این دوران که بهترین دوران زندگی توست شناخت خودت و خدا و راز و نیاز با او هم از بهترین کارهاست.

خودارزیابی درس چهارم ص ۴۰

۱- منظور شاعر از «آسمان مثل یک تبسّم شد» چیست؟

???? پاسخ: با فرا رسیدن فصل بهار، خورشید نورافشانی می‌کند و گرما و نور می‌بخشد و تیرگی و غم و دل‌سردی از بین می‌رود در این حالت مثل این است که آسمان لبخند می‌زند.

۲- به نظر شما، چرا بزرگ‌ترها از دوره نوجوانی و جوانی خود معمولاً با حسرت و آه، یاد می‌کنند؟

???? پاسخ: بزرگ‌ترها تجربه‌های بسیاری به دست آورده‌اند و فهمیده‌اند که در دوران نوجوانی و جوانی فرصت‌های طلایی برای آموزش و کار داشته‌اند و هرچه هم که استفاده کرده‌اند باز هم می‌دانند که باید بیشتر استفاده می‌کردند و بیشتر بهره می‌بردند، چون امروز  دیگر نیرو و فرصت کافی برای بعضی کارها را ندارند.

۳- «نوجوانی زیباست» چه کنیم تا زیباتر شود؟

???? پاسخ: باید مطالعه کنیم، از تجربه بزرگ‌ترها استفاده کنیم، آموزش ببینیم، ورزش کنیم و تفریح هم داشته باشیم. یعنی هم به سلامت جسم اهمیت بدهیم هم به سلامت فکر و اندیشه.

قدر زمان، خانواده، دوستان خوب، کلاس درس و… را بدانیم.

باید هدفی مطابق با استعدادهای خود بیابیم و اجازه ندهیم ناملایمات زندگی روی هدف و تلاش ما تأثیر بگذارد و به امید خدا به سوی حق، به سوی علم و به سوی آینده‌ای روشن گام برداریم.

کارگروهی ص ۴۱

۱- درباره نیازهای اساسی یک نوجوان گفت‌وگو کنید.

???? پاسخ: نوجوان دوست دارد با هم‌سن و سال‌های خودش دوست باشد، مشکلاتش را به آنها بگوید و مشکلات آنها را بشنود. دوست دارد به همه خواسته‌ها و هیجانات و عواطفش پاسخ داده شود، دوست دارد همه مشکلاتش را خودش حل کند.

اما ممکن است در این مسیر خطرهایی وجود داشته باشد که با توجه به سنش آنها را نبیند، پس باید از بزرگ‌ترها هم کمک بخواهد، آنها را در جریان مسائل زندگیش قرار دهد، اگر چه گاهی از نصیحت و ممانعت بزرگ‌ترها دلگیر و عصبانی می‌شود اما با منطق و گفت‌وگو بسیاری از مسائل حل می‌شود.

داشتن حمایت و پشتیبانی بزرگ‌ترها نعمتی است که پس از سپری شدن دوران نوجوانی ارزش آنها بیشتر معلوم می‌شود. پس اگر عقل و احساس را با هم به کار ببرد، موفقیت بیشتری کسب می‌کند.

نوشتن ص ۴۱

۱- پنج جمله از متن درس «زیبایی شکفتن» بنویسید و نهادها را مشخّص کنید.

???? پاسخ: دوره نوجوانی، دوران شور و شوق و شکوفایی است. ← نهاد: دوره نوجوانی

???? پاسخ: نوجوانی، دوره انتقال از کودکی به بزرگ‌سالی است. ← نهاد: نوجوانی

???? پاسخ: رابطه و رفتار ما با خود، خانواده و دوستان، بسیار مهم است. ← نهاد: رابطه و رفتار ما

???? پاسخ: دوست خوب، کیمیا است. ← نهاد: دوست خوب

???? پاسخ: تا می‌توانیم بیاموزیم. ← نهاد: ما

۲- برای هر یک از واژه‌های زیر، دو هم‌خانواده بنویسید.

مثل ← ???? پاسخ: مثال، امثال

نظر ←???? پاسخ: نظرات، انظار، منظره

جاری ←???? پاسخ: اجرا، جریان، مجری

۳- واژه‌های زیر را مانند نمونه، کامل کنید. (پاسخ با رنگ سبز)

خسته + ی ← خستگی

آهسته + ی← آهستگی

زنده + ی ← زندگی

شکفته + ی ← شکفتگی

اشتراک گذاری:

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب