آیه سوره شورا برای ثروت

آیه سوره شورا برای ثروت



بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

آیه سوره شورا برای ثروت را از این سایت دریافت کنید.

آیه 27 سوره شوری

آیه 27 سوره شوری

پرش به ناوبری پرش به جستجو

۞ وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَلَٰكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَا يَشَاءُ ۚ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ

[42–27] (مشاهده آیه در سوره)

<<26 آیه 27 سوره شوری 28>>

سوره : سوره شوری (42)

جزء : 25 نزول : مکه ترتیل

ترجمه (مکارم شیرازی)

محتویات

۱ ترجمه های فارسی

۲ ترجمه های انگلیسی(English translations)

۳ معانی کلمات آیه ۴ نزول ۵ تفسیر آیه ۶ پانویس ۷ منابع

ترجمه های فارسی

الهی قمشه‌ایانصاریانفولادوندآیتیمکارم شیرازی

و اگر خدا روزی بندگان را وسیع و فراوان کند در روی زمین ظلم و طغیان بسیار کنند لیکن به اندازه‌ای که بخواهد (و صلاح داند) نازل می‌گرداند، که خدا به احوال بندگانش آگاه و بیناست.

ترجمه های انگلیسی(English translations)

QaraiShakirPickthallyusufali

Were Allah to expand the provision for [all] His servants, they would surely create havoc on the earth. But He sends down in a [precise] measure whatever He wishes. Indeed, He is all-aware, all-seeing about His servants.

معانی کلمات آیه

بغوا: بغى در اينجا به معنى ظلم و تجاوز است.قدر: (بر وزن شرف) اندازه و كميّت و (بر وزن عقل) به معنى اندازه و تنگ گرفتن باشد.[۱]

نزول

خباب بن ارت گوید: این آیه درباره ما اصحاب صفه نازل شده که بر اموال بنى‌قریظه و بنى‌النّضیر و بنى‌قینقاع نظر داشتند زیرا آنان داراى مواشى فراوان و تجارت کلان بودند و چنین اموالى در دل‌هاى ما به آرزو افتاده بود و خداوند با این آیه ما را از آن آرزوها به دور داشت و سکینه قناعت را در دل ما فرود آورد.[۲]

و نیز این آیه درباره قومى از اعراب آمد که در اوقات فراوانى رزق و روزى به جان یکدیگر مى افتادند و قتل و غارت و چپاول به راه مى انداختند و در روى زمین تباهکارى می‌نمودند و در اوقات قحط و گرانى شدید به تجارت و طلب رزق مى پرداختند.[۳]

و همچنین على بن ابى‌طالب علیه‌السلام و عمرو بن حریث گویند که این آیه درباره اصحاب صفه نازل شده است.[۴]

تفسیر آیه

تفسیر نوراثنی عشریروان جاویداطیب البیانبرگزیده تفسیر نمونهسایر تفاسیر

تفسیر نور (محسن قرائتی)

وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَ لكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ «27»

و اگر خداوند براى بندگانش رزق را توسعه مى‌داد در زمين طغيان مى‌كردند ولكن آنچه را مى‌خواهد به اندازه‌اى (معيّن) نازل مى‌كند. زيرا كه او به بندگانش آگاه و بيناست.

نکته ها

در آيه قبل خداوند وعده استجابت به مؤمنان داد، حال اين سؤال مطرح مى‌شود كه چرا برخى دعاهاى مؤمنان براى توسعه رزق مستجاب نمى‌شود؟

در پاسخ بايد گفت: استجابت دعا در چارچوب حكمت الهى است. گاهى توسعه رزق عامل غفلت از خدا و موجب طغيان و تجاوز است و چه بسيارند كسانى كه ثروت سبب هلاكت آنان شده است.

سؤال ديگر اينكه: اگر توسعه رزق سبب طغيان است، پس چرا به گروهى توسعه داد و طغيان هم كردند؟

در پاسخ مى‌گوييم: برنامه‌ها و سنّت‌هاى الهى متعدّد و داراى مراحلى است. همان گونه كه كنترل رزق براى جلوگيرى از فساد يك سنّت عمومى است، توسعه رزق و مهلت دادن به مرفّهان نيز يك سنّت است كه براى آزمايش بكار مى‌رود. پس قانون عمومى و كلى، كنترل رزق است ولى گاهى براى آزمايش مردم توسعه‌اى داده مى‌شود. «1»

ناگفته نماند كه گاهى كمبود رزق بدليل تن پرورى انسان است كه حسابش جداگانه است.

پیام ها

1- همان گونه كه عطاهاى الهى لطف است، گاهى محروميّت‌ها نيز لطف است.

«لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا»

«1». تفسير الميزان. جلد 8 - صفحه 403

2- فضل الهى بر اساس مصلحت و حكمت تقسيم مى‌شود نه بر اساس تمايلات انسان. وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ‌ ...

3- روابط اجتماعى سالم در گرو زندگى معتدل و در حدّ نياز است. لَوْ بَسَطَ ...

لَبَغَوْا

4- مؤمنان نبايد به خاطر تنگناى معيشت به خداوند سوءظن داشته باشند. «وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ»

5- رفاه بيش از حد زمينه‌ى طغيان است. لَوْ بَسَطَ ... لَبَغَوْا

6- مشيّت الهى بر اساس حكمت است. «ما يَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ»

7- رزق مردم حساب و كتاب دارد. «يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ»

پانویس

پرش به بالا

↑ تفسير احسن الحديث، سید علی اکبر قرشی، ج9، ص486

پرش به بالا

↑ تفاسیر روض الجنان و کشف الاسرار.

پرش به بالا

↑ تفسیر کشف الاسرار.

پرش به بالا

↑ حاکم صاحب المستدرک و تفسیر طبرانى.

منابع

تفسیر نور، محسن قرائتی، تهران:مركز فرهنگى درسهايى از قرآن، 1383 ش، چاپ يازدهم

اطیب البیان فی تفسیر القرآن‌، سید عبدالحسین طیب، تهران:انتشارات اسلام‌، 1378 ش‌، چاپ دوم‌

تفسیر اثنی عشری، حسین حسینی شاه عبدالعظیمی، تهران:انتشارات ميقات، 1363 ش، چاپ اول

تفسیر روان جاوید، محمد ثقفی تهرانی، تهران:انتشارات برهان، 1398 ق، چاپ سوم

برگزیده تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی و جمعي از فضلا، تنظیم احمد علی بابایی، تهران: دارالکتب اسلامیه، ۱۳۸۶ش

تفسیر راهنما، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، قم:بوستان كتاب(انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)، 1386 ش‌، چاپ پنجم‌

محمدباقر محقق، نمونه بینات در شأن نزول آیات از نظر شیخ طوسی و سایر مفسرین خاصه و عامه.

رده‌ها: آیات سوره شوریترجمه و تفسیر آیات قرآنآیات دارای شان نزول

برای دیدن کل مطلب کلیک کنید

منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

معنی و تفسیر آیه ۲۷ سوره شوری در مورد روزی بندگان – گروه تحقیقاتی عباس‌منش

معنی تفسیر آیه ۲۷ سوره شوری روزی بندگان

معنی و تفسیر آیه ۲۷ سوره شوری در مورد روزی بندگان

0 سیدعلی علوی

پرسیده شده در 6 سال پیش

سلام به تمامی دوستان گروه تحقیقاتی عباس منش و کارکنان این سایت و شخص استاد عباس منش

من تمامی فایلهای رایگانتون رو گوش دادم قانون آفرینش و هدفگذاری رو هم همینطور در مورد تقسیم روزی که در قرآن خدا فرموده هرکه را که بخواهد روزی وسیع میدهد و هرکه را بخواهد تنگ روزی میگرداند حرفهای استاد رو در مورد کلمات یشا و یرید قبول کردم و دارم باورهامو تقییر میدم که اگر در قوانین خدا باشد وسعت روزی انجام میگیرد.

الان داشتم قرآن میخوندم سوره شوری آیه ۱۲ در همین مورده تفسیرشو خوندم نوشته خدا تقسیم روزی رو از روی حکمتش انجام میده حکمتشم بستگی به نیاز بنده و شرایطش داره

حکمت خدارو در آیه ۲۷ همین سوره توضیح داده

به آیه ۲۷ سوره شوری مراجعه کردم معنیش دقیقا میگه :

(و اگر خدا روزی را بر بندگانش وسعت دهد در زمین سرکشی و فساد میکنند ولی خدا روزی را به اندازه نازل میکند همانا که خدا بر بندگانش شنوا و داناست)

اینجا قرآن میخواد بگه اون حکمتی که خداوند از کم بودن یا زیاد بودن روزی بندهاش ازش نام برده این حکمته

سوال من اینه که چطور این تناقض میان آیه ۲۷ سوره شوری و کلام استاد در مورد یشا و یرید رو میشه توضیح داد؟

برای پاسخ به سؤالات‌، لازم است که عضو سایت باشید و (با ایمیل و رمز عبورتان) وارد سایت شوید.

تاکنون 17 پاسخ برای این سوال ارائه شده است.

نمایش:  به ترتیب تاریخ   |  به ترتیب امتیاز

1 پوریا هاشمی

پاسخ داده‌شده در 1 سال پیش

سلام و عرض ادب

این آیه درباره اصحاب صفه نازل شده که بر اموال بنى‌قریظه و بنى‌النّضیر و بنى‌قینقاع نظر داشتند(قوم های یهودی زمان پیامبر اسلام که ثروتمند بودند)

در آیه قبل خداوند اشاره فرموده که اگر ایمان بیاورند و کارهای شایسته انجام دهند(همون فرکانس خوب فرستادن هست)دعا اجابت میشود و ظرفشون رو خدا بزرگ میکنه از فضل خودش

پس در این آیه مشخص میشود که بدون طی کردن تکامل و از روی حسادت ثروت میخواستن که باعث تباهی میشود مثل اینکه بخواهیم آب یک سد رو درون پارچی در یک منزل قرار دهیم که باعث تباهی و آسیب دیدن به اون منزل و شهر بدلیل بوجود آمدن سیل خواهد شد پس باید جای بزرگ تری داشته باشیم و خودمون رو بزرگ کنیم که بتوانیم آب یک سد را در آن جای دهیم.

0 علی امجدیان

پاسخ داده‌شده در 4 سال پیش

سلام دوست گرامی

تمام قران مربوط به قانون فرکانس است و کسانی که فرکانس نامناسبی دارند  و هر روشی که بخواهید آنها سوء استفاده می‌کنند از توجه کنید که منظور خداوند هم این است افراد نامناسب با داشتن روزی بیشتر فساد را به پا می‌کنند اما افرادی که باورهای درست دارند به مسیرهای بهتری هدایت می‌شوند و از روی بی نهایت خداوند بهره مند می گردند

بهترین ها را برای شما آرزو می کنم

1 سهیلا شریفی

پاسخ داده‌شده در 4 سال پیش

سلام دوست عزیز

منظورش اینه که روزی رو به اندازه قدر فهم تو بهت میده باید ظرفیت پذیرش از طرف انسان وجود داشته باشه  ، کسب که هنوز باورش درست نیست ، ظرف وجودی اش کوچیک هست و تکامل اش رو طی نکرده نمی تونه این حجم از نعمت رو بپذیرد در نتیجه ممکنه راه رو اشتباه بره این موضوع رو در اطراف مون دیدم برا مثال فرزندی رو در نظر بگیرید که هیچ گونه کاری نکرده تکامل اش رو طی نکرده اون وقت پول زیادی بهش داده بشه یا ارث ببره در نتیجه اونو حیف و میل میکنه  و از دست بس میده اما کسی که کار میکنه و تکامل اش طی شده و ظرفیت پذیرش داره وقتی بهش پول میدن قدرش رو میدونه و باعث پیشرفت اش میشه

موفق باشید 0 آناهید شفیعی

پاسخ داده‌شده در 4 سال پیش

بانام خداوسلام

استاد در جلسه اول دستیابی به رویاها صحبت از زیربنای رسیدن به خواسته حرف میزنن،،، میگن هدفت از ثروتمند شدن چیه؟آیا میخوای خودت لذت ببری و بهتر زندگی کنی و جهان رو جای بهتری برای زندگی کردن کنی؟ یا هدفت از ثروتمند شدن اینه که توی سر بقیه بزنی؟فخر بفروشی؟بقیه رو زجر بدی؟که متاسفانه هستند کسانیکه دوست دارن ثروتمند شن تا حال بقیه رو بگیرن و انگیزه شون اصلا چیز دیگه ایه یا میخوان به بقیه ثابت کنن که از بقیه بهترن ،،،، حالا طبق قانون کسایی که این شکلین هیچوقت به خواسته شون نمیرسن چون سر قانون و دنیا رو نمیشه کلاه گذاشت چون فرکانسهایی که میفرسته درست نیستن برای همین دنیا به اندازه ای بهشون میده که به اهداف بدشون نرسد،،،، منظور این آیه دقیق همینه،،،، هر کسیکه زیربنای رسیدن به خواسته هاش درست نباشه و هدف خوبی برای ثروتمند شدن نداشته باشه فرکانسهایی ارسال میکنه که از دنیا کمتر بهره مند میشه چون سر قانون و خدا رو نمیشه کلاه گذاشت،،،، درین آیه گفته خدا از درون شما خبر داره یعنی دنیا فرکانسهای شمارو میخواد نه حرفاتون رو یعنی با اعمالتون کار داره،،،، دیدید میگن هر کی آب قلب خودش رو میخوره؟دقیق همین آیه س،،،، چی درونت میگذره؟همون رو دریافت میکنی،،،، از استاد عزیزم بخاطر اینکه درک آیات رو برام آسون کردن عمیقا سپاسگزارم

شاد و پیروز باشید 0 رها آزادی

پاسخ داده‌شده در 5 سال پیش

سلام. به نظر مربوط به قانون تکامل هست. اگر یهو به کسی کلی ثروت بده بدون اینکه طرف تکامل رو طی کرده باشه طغیان میکنه ولی نوشته به اندازه میده یعنی همونکه میگه خدا به اندازه ی ایمانت بهت روزی میده . به نظرم این اندازه ای که گفته همون اندازه ی ایمان هست نه اینکه هرچقدر خودش دلش بخواد و بی حساب کتاب باشه

شاد باشید 0 اسماعیل خاوری

پاسخ داده‌شده در 5 سال پیش

به نام خداوند بخشنده ی مهربان

دوست خوبم ب قول استاد هیچ وقت قرآن رو با یک تک آیه قضاوت نکنید در قرآن گفته شده شکر گزار باشید تا شما رابزرگ کنم یعنی ظرفیت ما بزرگ بشه و ما ظرفیت دریافت نعمت رو داشته باشیم اگه تو شکرگزار باشی و توجه داشته باشی به داشته هات توجه کنی به خواسته هات  قطعا ظرف تو بزرگ میشه و از اون نعمت و خواسته بیشتر توی زندگیت دریافت میکنی

دوست خوبم نعمت همیشه هست و قانون خدا اینه کسانی که خودشون میخوان و توجه دارند ب خوبی هاش و خواسته هاشون خود به خود دریافت میکنند اگه تو خوب فهمیده باشی معنی یشا و یرید رو این سوال رو نمیکنی

اینجا میگه توی قانون خدا اینجور نیست ک هر کس روزی رو دریافت کنه و دلیلش رو هم توضیح داده چون ک در زمین فساد بوجود میاد هر کس ظرفیت خودش رو با شکرگزاری و توجه ب داشته و خواسته هاش زیاد کنه روزی رو دریافت وگرنه روزی همیشه هست

برای دیدن کل مطلب کلیک کنید

منبع مطلب : abasmanesh.com

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب