نام حضرت علی در قرآن

نام حضرت علی در قرآن



بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

نام حضرت علی در قرآن را از این سایت دریافت کنید.

آیا نام مبارک امام علی علیه السلام در قرآن کریم آمده است؟

با این اوصاف آیا نباید اذعان کرد که ما تحت فرهنگ‌سازی بنی‌امیه قرار گرفته‌ایم که باورمان شده که اسم علی در قرآن نیامده است.(لازم به ذکر است که موارد متعدد دیگری نیز وجود دارد که اگر خداوند توفیق داد شاید در فرصتی دیگر بدانها بپردازم. فقط اشاره می‌کنم که دست بر قضا چندی قبل یکی از دوستان از کتابی عربی نام برد که ترجمه‌ عنوانش چنین است: «چرا اسم علی (ع) این اندازه زیاد در قرآن آمده است؟»

هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید

سه شنبه، 4 مرداد 1401 ساعت 01:03

درباره ما تماس با ما آرشیو جستجو پیوندها آب و هوا اوقات شرعی

فهرست

شنبه 28 تير 1393 23:29 ساعت

معارف شناسه خبر : 179347

یادداشتی تحقیقی از حجت الاسلام حسین سوزنچی/

آیا نام مبارک امام علی علیه السلام در قرآن کریم آمده است؟

با این اوصاف آیا نباید اذعان کرد که ما تحت فرهنگ‌سازی بنی‌امیه قرار گرفته‌ایم که باورمان شده که اسم علی در قرآن نیامده است.(لازم به ذکر است که موارد متعدد دیگری نیز وجود دارد که اگر خداوند توفیق داد شاید در فرصتی دیگر بدانها بپردازم. فقط اشاره می‌کنم که دست بر قضا چندی قبل یکی از دوستان از کتابی عربی نام برد که ترجمه‌ عنوانش چنین است: «چرا اسم علی (ع) این اندازه زیاد در قرآن آمده است؟»

گروه معارف - رجانیوز: حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی در یادداشتی به مناسبت ایام شهادت امیرالمومنین علی علیه‎السلام، به بررسی این نکته پرداخته است که آیا نام مبارک امام علی علیه السلام در قرآن کریم وجود دارد یا آنکه پاسخ چیز دیگری است.

به گزارش رجانیوز، حجت السلام سوزنچی در این باره می نویسد:

در میان ما به غلط معروف شده که اسم حضرت علی علیه‌السلام در قرآن نیامده است؛ ادعایی که بقدری تکرار شده، همه باور کرده‌ایم و هرجا اسم ایشان را در قرآن ببینیم، آن را ترجمه می‌کنیم!

در روز ۱۹ رمضان سال جاری در مسجد دانشگاه بوعلی‌سینای همدان مطلبی درباره اینکه اسم حضرت علی علیه‌السلام صریحا در همین قرآنی که در دست ماست آمده، ارائه کردم که به نظرم رسید شاید مفید باشد مستندات آن را در اینجا بیاورم و هدیه‌ای باشد به شیعیان و محبان آن حضرت:

مقدمات بحث:

۱) یادمان باشد بنی‌امیه هزار ماه بر جامعه اسلامی مسلط شد و در این ایام تمام تلاش خود را برای محو نام و یاد علی علیه‌السلام در پیش گرفت، از جعل روایات فراوان گرفته تا تحریف معنوی قرآن (قرآن کریم قطعا مصون از تحریف ظاهری بوده است؛ اما تحریف معنوی به معنای اینکه در شأن نزول آیات ادعاهای دروغین کنند یا معنای متن را واژگونه جلوه دهند، قطعا رخ داده است)

۲) کسانی که در خصوص تورات و انجیلی که امروزه در دست ماست تحقیق کرده‌اند نشان داده‌اند که در زبان اصلیِ این کتب آسمانی، نام پیامبر خاتم، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است، اما علمای مغرض این شرایع، به جای اینکه اسم را به همان صورتی که هست باقی بگذارند، اسم را ترجمه می‌کنند تا ادعا شود نام حضرت در این کتب نیست. مثلا به جای کلمه «محمد» در ترجمه‌ها از کلمه «پسندیده» استفاده می‌کنند و مثلا در ترجمه، به جای جمله‌ی «محمد از کوه فاران [= کوه نور] آمد» می‌نویسند: «پسندیده از کوه فاراد آمد» تا کسی نفهمد که نام حضرت محمد (ص) در کتب آسمانی آنها آمده است.

۳) در هزار ماه حکومت بنی امیه (لااقل تا زمان عمربن عبدالعزیز) بردن نام علی علیه‌السلام و ذکر فضایل او از بزرگترین جرایم بود و علمای درباری بنی‌امیه چون جرأت تغییر دادن متن قرآن و امکان حذف نام علی علیه‌السلام از قرآن کریم را نداشتند همین ترفند را در مورد نام حضرت علی علیه‌السلام در قرآن انجام دادند و علی‌رغم تلاشهای امامان شیعه و اصحاب ایشان، غلبه رسانه‌ای بنی‌امیه و فرهنگ‌سازی‌ای که توسط علمای درباری بنی‌امیه، و بعد از آن، بنی‌عباس، انجام شد، به گونه‌ای شد که کم‌کم این ترفند به عنوان تفسیر درست آیات قلمداد شد و بعدها حتی بسیاری از علمای شیعه در دام این ترفند افتادند؛ لذا الان که کسی بخواهد خلاف این فضا حرف بزند، از ابتدا ممکن است متهم شود.

با توجه به این مقدمات، قبل از ارائه شواهد تاریخی در تفسیر آیات، ابتدا از مخاطب می‌خواهم خالی‌الذهن به موارد زیر توجه کنند، بعد نشان خواهم داد که در تفاسیر اهل بیت و اصحابشان، کاملا این معنا رواج داشته است.

مورد اول:

در سوره شعرا، آیه ۸۴ این دعای حضرت ابراهیم را نقل می‌فرماید که: « وَاجْعَل لِّی لِسَانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرِینَ» (یعنی: در میان آیندگان [امت آخرالزمان] «لسان صدق»ی [= زبانِ حقیقت] برای من قرار بده.»

خداوند در سوره مریم (آیات ۴۹-۵۰) خبر از استجابت این دعا می‌دهد و می‌فرماید: « فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَمَا یَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ وَکُلّاً جَعَلْنَا نَبِیّاً؛ وَوَهَبْنَا لَهُم مِّن رَّحْمَتِنَا وَ جَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیّاً» «پس هنگامی که از آن بت‌پرستان و آنچه می‌پرستیدند کناره گرفت، به او اسحاق و یعقوب را بخشیدیم و همگی را پیامبر قرار دادیم؛ و از رحمت خود به آنها بخشیدیم و برای آنها لسان صدق را علی قرار دادیم.» متاسفانه، اغلب مفسران اهل سنت به‌تبعِ یکی از علمای درباری بنی‌امیه (به نام مجاهد) جمله « وَ جَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیّاً» را به صورت «برای آنها ثنای نیکویی قرار دادیم»[۱] (مثلا در معانی القرآن، نوشته ابوزکریا الفراء (متوفی ۲۰۷)، ج۲، ص۱۶۹؛ بیروت: عالم الکتب، ۱۴۰۳) تفسیر کرده‌اند.

اگر دقت شود در این تفسیر، «علی» به عنوان صفت برای «لسان صدق» قلمداد شده که به لحاظ دستور زبانی مشکل دارد زیرا فعل «جعلنا» (= قرار دادیم) فعلی است که دو مفعول می‌گیرد؛ یعنی مثلا جمله‌ای که به صورت مبتدا و خبر است را به عنوان دو مفعول این فعل قرار می‌دهند (مثلا جمله «این تابلو عمودی است» را به صورت «این تابلو را عمودی قرار دادم» می‌توان تعبیر کرد.) در آیه ۸۴ سوره صافات، جضرت ابراهیم (ع) از خدا می‌خواهد که «برای من لسان صدقی در میان آیندگان قرار بده»، و در این آیه خداوند می‌فرماید «برای ایشان، لسان صدق را علی قرار دادیم» اما مفسر درباری این جمله را این طور تفسیر کرده که خدا فرموده باشد: «برای ایشان ثنای خوبی قرار دادیم». (یعنی فعل «جعل» را یک مفعولی در نظر گرفته و «علی» را صفتِ «لسان صدق» قلمداد نموده است) بعدیها دیدند که این مشکل هست و گویی در تعبیر «ثناءا حسنا» کلمه «علی» کاملا حذف شده و وی فقط کلمه لسان صدق را تفسیر کرده، «علی» را به «مرتفع» تفسیر کردند تا این مشکل هم حل شود. مثلا واحدی (متوفی ۴۶۸) در «الوسیط فی تفسیر القران المجید» (بیروت: دارالکتب العلمیه) می‌گوید: « وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ» ثناء حسنا فِی الناس، «عَلِیّاً» مرتفعا سایرا فِی الناس، فکل أهل الأدیان یتولون إبراهیم وذریته، ویثنون علیهم.»

برای دیدن کل مطلب کلیک کنید

منبع مطلب : www.rajanews.com

علی بن ابی‌طالب در قرآن

علی بن ابی‌طالب در قرآن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

از سلسله مباحث در مورد

نهفتن زندگی

زندگی زناشویی زادگاه شورش‌ها در زمان خلافت علی سال‌شمار زندگی خانواده علی خاندان علی شجره‌نامه غدیر خم پیمان برادری یوم‌الدار لیلةالمبیت رویداد مباهله زندگی نظامی علی دوران خلافت کشته شدن علی

نهفتن میراث

آثار و گفتاوردها

نهج‌البلاغه غرر الحکم و درر الکلم مصحف علی کتاب علی دعای کمیل خطبه‌ها

دربارهٔ علی

علی بن ابی‌طالب در آثار هنری کتاب‌ها درباره علی الغدیر شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید در ادبیات فارسی دانشنامه امام علی کتاب‌شناسی علی بن ابی‌طالب

دیگر میراث

حرم علی بن ابی‌طالب ذوالفقار دل‌دل

نهفتن علی‌شناسی

امامت و ولایت علی بن ابی طالب شخصیت علی در قرآن علی‌ستیزی چهارده معصوم امامت (دوازده امام) اصحاب کسا اهل بیت

نهفتن دیدگاه‌ها

علی از نگاه اهل سنت علی از نگاه شیعه علی از نگاه نامسلمانان

نهفتن مقاله‌های وابسته

شیعه سادات خلفای راشدین (خلافت راشدین) جانشینی محمد امیرالمؤمنین ابوتراب محمد-علی ناصبی سب علی

رده:علی گفتارها درگاه اسلام

نبو

این مقاله به بیان آیاتی از قرآن می‌پردازد که گفته شده‌است در مورد علی یا اهل بیت نازل شده‌اند. در حدیثی منسوب به ابن‌عباس، او بیش از ۳۰۰ آیه از قرآن را در مدح علی می‌داند.[۱]

به گفته بیشتر محققان نام علی مستقیماً در قرآن نیامده، شیعیان در طول تاریخ همواره باید به این سؤال پاسخ می‌دادند که چرا نام علی و دیگر امامان در قرآن نیامده‌است.[۲] شیعیان پاسخ‌های متنوعی به این سؤال داده‌اند، مانند این نکته که قرآن درصدد بیان جزئیات نیست و نیامدن نام علی در قرآن تشبیه به نیامدن تعداد رکعات نماز شده‌است. یا گفته شده که دلیل نیامدن نام علی به دلیل جلوگیری از تحریف قرآن توسط مخالفان علی است. دلایل دیگری مانند آزمایش الهی یا همانندسازی این قضیه با نیامدن نام تمام پیامبران الهی از دید اسلام در قرآن نیز ذکر شده‌اند.[۳]

از طرف دیگر برخی عقیده دارند در قرآن نام علی آمده است، شواهد و تفاسیری از علمای شیعیان و برخی بزرگان اهل سنت وجود دارند که معتقدند تعدادی از "علی"های آمده در قرآن همان علی میباشد که بعضی‌ها آن را "رفیع و بلند مرتبه" ترجمه کرده‌اند.

آیات در مورد شخص علی[ویرایش]

بقره آیه ۲۰۷[ویرایش]

مقالهٔ اصلی: لیلة المبیت

﴿وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ﴾(سورهٔ بقره-آیهٔ ۲۰۷)

ترجمهٔ بهرام‌پور:

و از مردم کسی است که در طلب رضای خدا از سر جان می‌گذرد، [چون علی در بستر پیامبر] و خدا به بندگان مهربان است.

گفته شده‌است که‌شان نزول این آیه خوابیدن علی در بستر محمد در شب لیلة المبیت است.[۴]

مائده آیه ۳[ویرایش]

مقالهٔ اصلی: آیه اکمال

﴿حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ ۗ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾(سورهٔ مائده-آیهٔ ۳)

ترجمهٔ فولادوند از بخشی از آیه:

... امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما [به عنوان] آیینی برگزیدم. ...

این آیه مربوط به حجةالوداع است و مفسران شیعی آن را به اعلام جانشینی علی توسط محمد در غدیر خم می‌دانند.[۵]

مائده آیه ۵۵[ویرایش]

مقالهٔ اصلی: آیه ولایت

﴿إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ﴾(سورهٔ مائده-آیهٔ ۵۵)

ترجمهٔ بهرام‌پور:

ولیّ و سرپرست شما تنها خدا و رسول اوست و کسانی که ایمان آورده‌اند همانها که نماز را برپا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند [علی علیه السّلام]

تفاسیر شیعه این آیه را ناظر به علی می‌دانند.

رعد آیه ۷[ویرایش]

مقالهٔ اصلی: آیه انذار

﴿وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ ۗ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ ۖ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ﴾(سورهٔ رعد-آیهٔ ۷)

ترجمهٔ بهرام‌پور:

و آنان که کافر شدند می‌گویند: چرا معجزه‌ای از جانب پروردگارش بر او نازل نمی‌شود؟ [ای پیامبر!] تو فقط هشدار دهنده‌ای و هر قومی را راهنمایی است

برخی از تفاسیر شیعه حدیثی از محمد در مورد این آیه نقل می‌کنند که در آن خود را هشدار دهنده و علی را راهنما نامیده است.[۶]

حجرات آیه ۱۰[ویرایش]

مقالهٔ اصلی: آیه اخوت

﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ﴾(سورهٔ حجرات-آیهٔ ۱۰)

ترجمهٔ بهرام‌پور:

جز این نیست که مؤمنان با یکدیگر برادرند، پس میان برادرانتان را اصلاح کنید و از خدا بترسید، امید که مورد رحمت قرار گیرید

مفسران شیعه این آیه را ناظر به پیمان برادری میان علی و محمد می‌دانند.

بینه آیه ۷[ویرایش]

مقالهٔ اصلی: آیه خیرالبریه

﴿إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ﴾(سورهٔ بینة-آیهٔ ۷)

ترجمهٔ بهرام‌پور:

البته کسانی که ایمان آورده و اعمال شایسته کردند، آنهایند که بهترین آفریدگانند

آیات در مورد اهل البیت[ویرایش]

آیه تبلیغ آیه تطهیر آیه مباهله آیه مودت

جستارهای وابسته[ویرایش]

درگاه اسلام درگاه علی

علی بن ابی‌طالب از دید اهل سنت

علی بن ابی‌طالب از دید شیعیان

برای دیدن کل مطلب کلیک کنید

منبع مطلب : fa.wikipedia.org

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب

علت تلخی دهان چیست، درمان های خانگی تلخی دهان
پخش زنده کربلا از ماهواره ۱۴۰۱ | پخش زنده کربلا با کیفیت بالا | زیارت آنلاین کربلا
آیا روی ماه یاحسین نوشته ۱۴۰۱ | عکس ماه امشب | عکس ماه که روش نوشته یا حسین
آلف مانگا | alef manga | الف مانگا پرسپولیس کیست | الف مانگا بازیکن فوتبال
نقش ابراهیم اشتر در مختارنامه | مالک اشتر کیست
دلنوشته شام غریبان ۱۴۰۱ | متن شام غریبان عاشقانه | متن برای شمع شام غریبان
ادارات خوزستان فردا تعطیل است ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | اهواز فردا تعطیل است
امار فوتی های کرونا امروز ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | آمار کرونا امروز ایران ۱۴۰۱
متن شام غریبان مرده ۱۴۰۱ | متن شام غریبان پدر | متن شام غریبان مادر فوت شده
بیو شام غریبان ۱۴۰۱ | کپشن شام غریبان | جمله برای شام غریبان
متن شام غریبان برای استوری ۱۴۰۱ | فیلم شمع شام غریبان امام حسین
استوری شام غریبان ۱۴۰۱ | متن کوتاه برای شام غریبان | دعا برای شام غریبان
دلیل مرگ مهران غفوریان ۱۴۰۱ | پیج اصلی مهران غفوریان | مهران غفوریان الان کجاست
ایا فردا سه شنبه 18 مرداد 1401 تعطیل است + بانک ها و ادارات
تعطیلی خوزستان اهواز ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ بانکها و ادارات