• سایر
  • تاریخ انتشار ۱۴۰۱-۰۵-۰۷

          تمرینات فانکشنال

تمرینات فانکشنال



مهدی

بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

تمرینات فانکشنال را از این سایت دریافت کنید.

تمرینات فانکشنال چیست؟ معرفی کامل همراه برنامه ترینینگ فانکشنال

تمرینات فانکشنال یا ترینینگ فانکشنال چیست؟ این مطلب از فیتامین برای آشنایی با صفر تا صد تمرینات فانکشنال این مطلب فیتامین را بخوانید

فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین ترندهای دنیای فیتنس، تمرینات فانکشنال یا فانکشنال ترینینگ است که بسیار هم پرطرفدار شده. در طول سال‌ها دنیای فیتنس سبک‌های تمرینی مختلفی را تجربه کرده که شاید بتوان گفت همه در جهت فانکشنال شدنِ نوع تمرین بوده است.

تمرینات فانکشنال چیست؟

مفهوم «تمرینات فانکشنال» در ابتدا توسط متخصصان فیزیوتراپی مورد استفاده قرار گرفت. فیزیوتراپ‌ها در جلسات توانبخشی به بیماران خود تمریناتی شامل تقلید از حرکات و فعالیت‌های روزمره می‌دادند تا بتوانند پس از دوران نقاهت از آسیب یا جراحی به زندگی برگردند.

اکنون تمرینات فانکشنال فقط برای بیماران کلینیکی نیست و کارشناسان ورزشی توصیه می‌کنند، همه باید از چنین تمریناتی استفاده کنند. این عبارت در زمان حال به تمریناتی اشاره دارد که شما را در انجام کارها و فعالیت‌های روزمره قدرتمند سازد. مثل:

حمل اشیا سنگین

قرار دادن چیزی در قفسه

نشستن و برخاستن از زمین

در آغوش گرفتن کودک و حمل او

در تمرینات فانکشنال شما عضلات درگیر در فعالیت‌های روزانه را تمرین می‌دهید تا بدن قوی‌تری داشته باشید، از پس کارهای روزانه و ضروری بربیایید، خطر آسیب‌دیدگی و ضعف عملکردی کاهش یابد و همچنین کیفیت زندگی شما بالا رود.

هدف تمرینات فانکشنال

تمرینات فانکشنال با شبیه‌سازیِ حرکات مشترکی که ممکن است در خانه، محل کار یا ورزش انجام دهید، عضلات شما تمرین داده می‌شود و آن‌ها برای توانایی و قدرتمندی کارهای روزمره آماده می‌شوند. در تمرین فانکشنال هم از عضلات بالاتنه و هم پایین‌تنه استفاده می‌شود، اما بر قدرت و پایداری میان‌تنه بدن هم تاکید ویژه‌ای دارد.

شاید بپرسید فانکشنال همان بدنسازی است؟ بله به نوعی بدن‌سازی است! اما در بدنسازی هدف می‌تواند مواردی مثل قدرت عضلانی یا حجم عضلانی باشد که بسیار خوب است و به زندگی بهتر و سالم‌تر کمک می‌کند؛ اما لزوما فانکشنال نیست! اما در تمرینات فانکشنال تمرینات قدرتی با الگوی حرکتی فعالیت‌های روزمره ترکیب می شود که یک برنامه تمرینی موثرتر را به شما ارائه می‌دهد.

یک مثال ساده: به‌عنوان مثال اسکات یک تمرین فانکشنال است؛ زیرا عضلات درگیر در اسکات همان عضلات درگیر در نشستن و برخواستن از صندلی است. حتی اگر بدنساز هم نیستید باید چنین تمریناتی را  انجام دهید.حتما بخوانید

تمرینات قدرتی و نمونه برنامه قدرتی

اصول تمرینات فانکشنال

تمرینات فانکشنال را می‌توان در خانه یا سالن بدنسازی انجام داد. وسایل یا دستگاه خاصی برای این تمرینات ضرورت ندارد؛ به‌عنوان مثال می‌توانید از کش های مقاومتی یا دمبل در خانه استفاده کنید، یا بدون هیچ وسیله‌ای و فقط با وزن بدن تمرین کنید، یا از وسایل باشگاه مثل کتل‌بل و میله هالتر و وزنه استفاده کنید. اکثر باشگاه‌ها کلاس‌های تمرینات فانکشنال را جداگانه برگزار کنند. یا ممکن است در کنار کلاس پیلاتس یا بدنسازی گنجانده شود.

تمرینات می‌تواند شامل تمرینات فانکشنال با شدت بالا باشد، که در آن شما انواع حرکات را با شدت بالا انجام می دهید. تمرینات ممکن است شامل تمرینات هوازی، تمرینات قدرتی، تمرینات انعطافی و یا تمرینات چابکی باشد.

سیستم‌های تمرینی استفاده شده در فانکشنال متنوع هستند و می‌توانند شامل فول بادی یا تمرینات عضلات مجزا، هیت و تاباتا یا سیستم‌های دیگری هم باشند که مربی با توجه به آمادگی ورزشی فرد برنامه را طراحی می‌کند.

فواید تمرینات فانکشنال

در ادامه این مطلب از فیتامین به توضیح درباره فواید تک تک این تمرینات خواهیم پرداخت. این توضیحات کمک بزرگی به شما می‌کند تا نسبت به تمرین فانکشنال آگاهیِ بیشتری پیدا کنید.

بهبود الگوهای حرکتی

بدن انسان برای حرکت ساخته شده است. تمرین فانکشنال بدین معناست که تمرینات براساس حرکاتی که قرار است داشته باشیم طراحی شده‌اند. اگر شما در جوانی تمرینات فانشکنال مثل اسکات، لانگ، شنا سوئدی بزنید، در دوران میان‌سالی قادر به حرکت راحت و بدون مشکل برای کارهایی مثل نشست و برخواست از روی زمین، باز کردن در ماشین و قرار دادن کیسه‌های خرید خواهید بود.

بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران

شاید تا به اینجای مقاله فکر کرده باشید تمرینات فانکشنال یعنی تمریناتی برای توانبخشی یا به‌دست آوردنِ قدرت بدنی برای افراد ناتوان، اما این‌طور نیست! حتی ورزشکاران نیز از تمرینات فانکشنال بهره‌مند هستند.

به عنوان مثال ورزشکاران رشته فوتبال برای بالا بردن عملکرد خود در فوتبال، چاره‌ای جز تقویت عضلات سرینی، همسترینگ و چهارسر ندارند! در تمرینات فوتبال به‌طور اختصصاصی روی تقویت این عضلات کار نمی‌شود، اما حضور یک مربی فانکشنال در کنار تیم باعث می‌شود فوتبالیست‌ها از هیچ عضله‌ای غافل نمانند و علاوه‌بر پیشرفت در فوتبال، از آسیب‌های ناشی از ضعف بدنی در امان باشند.

اندام زیباتر و خوش‌فرم‌تر

در تمرینات فانکشنال گروه‌های عضلانی بزرگ به خوبی تمرین می‌کنند و همین امر پس از مدتی توده عضلانی را در افراد بالا می‌برد و توده چربی هم کاهش می‌یابد. شما به هر هدفی که تمرین مقاومتی کنید عضله خواهید ساخت و همین عضله ساختن کلید یک اندام زیباست. با عضله سازی، اندام خوش فرم‌تری خواهید داشت، متابولیسم (سوخت‌و‌ساز بدنتان) بالا می‌رود و چربی‌ها آب می‌شوند.

پیشگیری از آسیب‌دیدگی

تمرینات فانکشنال با بهبود هماهنگی و تحرک کلی و تقویت عضلات بدن به کاهش خطر آسیب دیدگی منجر می شوند و شاید بتوان گفت همین پیشگیری از آسیب مهم‌ترین هدف این تمرینات باشد.

وقتی افراد توانایی حرکت کامل در دامنه حرکتی مناسب داشته باشند، میان‌تنه بدن به قدر کافی قوی و پایدار باشد که از کمر محافظت کند، عضلات توانایی انجام کارهای روزمره را داشته باشند و انعطاف مفاصل و عضلات به قدر کافی باشد احتمال آسیب‌دیدگی بسیار بسیار کاهش می‌یابد.

در عین تقویت هماهنگی بین تمام عضلات عمیق و حتی عضلات کوچک بدن که مسئول پایدار نگه داشتن بدن هستند؛ توانایی سیستم هوازی فرد بالا می‌رود که از بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند.

کاهش دردهای مفصلی

برای کسانی که از دردهای دائمی کمر، گردن، زانو و دیگر مفاصل رنج می‌برند تمرینات فانکشنال می تواند بسیار مفید و امن باشد. اگر در آن حد درد ندارید که نیازمند فیزیوتراپی حرفه‌ای باشید و آن‌قدر از سلامت برخوردار نیستید که از بدنسازی بهره‌مند شوید، تمرینات فانکشنال برای شماست.

برای دیدن کل مطلب کلیک کنید

منبع مطلب : fitamin.ir

تمرینات فانکشنال (Functional) چیست

تمرینات فانکشنال (Functional) چیست

مطالب / تمرینات فانکشنال (Functional) چیست

تمرینات فانکشنال (Functional) چیست

مقاله زمان مطالعه ۱۳ دقیقه

ورزش فانکشنال ، رشته ای جدید در باشگاه ها است، که به افزایش قدرت بدنی و استقامت کمک می کند. استفاده از تمرین هایی که تمرکز در تناسب اندام را روی تمرینات کاربردی تر تمام بدن متمرکز میکند، فانکشنال با ورزش دادن تمام عضلات شما در راه مشابهی با همان چیزی که بدن شما در زندگی روزمره استفاده میشود عمل میکند.

این نوعی از تمرین است که بدن شما را برای انواع مختلف فعالیت های روزمره آماده میکند و بنابراین باعث حفظ قدرت و پایداری بدن میشود که میتواند در همه نواحی اعمال شود.

به همراه تاکید روی قدرت، تنفس و انعطاف فایده های ورزش فانکشنال با دیگر تمرینات متفاوت است زیرا آن ها بدن شما را هدف قرار می دهند.

با ترکیب بهترین نوع از هر قسمت تناسب اندام و با توجه به قوانین جسمانی که روی فعالیت های روزانه بدن حاکم هستند، هدف ورزش فانکشنال تقویت سلامت و احساس خوب بودن عمومی است.

تمرینات فانکشنال ترینینگ چیست ؟

برای تقویت یک عضله لازم است آن عضله در حد آستانه خود تمرین داده شود . تمرینات قدیمی باشگاهی با قرار دادن بدن در حالت با ثبات و تقویت عضله به صورت ایزوله به این هدف دست پیدا می کردند. اما در تمرینات فانکشنال با قرار دادن بدن در وضعیت های با ثبات کمتر موجب هماهنگی و درگیر شدن گروههای عضلانی بیشتر می شود . همچنین در تمرینات فانکشنال تاکید بر تمریناتی است که بیش از یک مفصل را درگیر می کنند. هدف از تمرینات فانکشنال بهبود الگوهای حرکتی است که فرد در طی فعالیت های روزمره ، در حین کار کردن و فعالیت های ورزشی مورد استفاده قرار می دهد

اصول تمرینات فانکشنال

تمرینات فانکشنال ، تمریناتی هستند که در آن ها عضلات به صورت هماهنگ با یکدیگر کار می کنند تا فرد را برای انجام فعالیت های روزمره آماده کنند.در این تمرینات عضلات اندام فوقانی و تحتانی به صورت همزمان و هماهنگ با یکدیگر وارد عمل می شوند که این امر موجب افزایش ثبات مرکزی بیمار می شود .همچنین از آن جایی که بدن در حین این تمرینات از خارج فیکس نمی شود،ایجاد ثبات در بدن نیز به عهده عضلات فرد قرار دارد و این امر موجب فشار بیشتر بر روی عضلات و هماهنگی بیشتر آن ها می شود .

اصول تمرینات فانکشنال این است که عضلات بدن به جای کار کردن به صورت ایزوله به صورت هماهنگ با یکدیگر و به عنوان یک واحد عمل کنند .

هدف تمرینات فانکشنال چیست ؟

عملکرد! هدف تمرینات فانکشنال تناسب اندام ، افزایش توانایی فرد برای انجام فعالیت های روزمره است. این تمرینات باید به عنوان حرکاتی کلی و نه منحصر به یک عضله دیده شوند. هنگامی که فردی به هوا می پرد، او تنها از عضلات پای خود استفاده نمی کند.

این کار نتیجه تلاشی جمعی بین سیستم های اعصاب ، قلب و عروق ، تنفس و عضلانی – اسکلتی می باشد که به فرد امکان داشتن حرکتی روان را می دهند. جنل سالیوان، فیزیوتراپ، تاکید می کند که تمرینات فانکشنال در گذر از مراحل زندگی تغییر می کنند. او بیان دارد تمرینات فانکشنال مناسب برای یک نوجوان با یک فرد 50 یا 80 ساله بسیار متفاوت است.

یک نوجوان نیازی به تمرکز بر روی بلند شدن از روی صندلی ندارد اما این کار می تواند برای فردی مسن یک فعالیت چالش برانگیز باشد. همچنین، یک فرد معلول نسبت به کسی که سالم است به تمرینات فانکشنال متفاوتی نیاز دارد. در هر مقطعی از زندگی، فعالیت های زندگی روزمره و به تبع آن فعالیت های فانکشنال نیز تغییر می یابند.

تمرینات ورزشی فانکشنال کمک می کنه به الگوی انجام درسته کارهای روزانه مون

چگونه باید تمرینات فانکشنال را در زندگی خود جای داد؟

نکته کلیدی داشتن تمرینات فانکشنال موثر، شبیه سازی فعالیتی است که فرد برای بهبود آن تمرین می کند. در این نوع تمرینات باید بر روی انجام انواع مشابهی از انقباض ، سرعت ، محدوده حرکت و سطح تعامل و هماهنگی تمرکز شود.

از انواع انقباض می توان به اکسنتریک، کنسنتریک و ایزومتریک اشاره کرد. هر چه تمرین تشابه بیشتری به فعالیت واقعی داشته باشد تاثیر آن نیز بیشتر است. برای مثال، در صورتی که شما فردی فعال هستید که زمان زیادی را به دوچرخه سواری می پردازید، تمرینات عملکردی شما باید شامل شبیه سازی حرکات عضلات استفاده شده در دوچرخه سواری بوده و آن عضلات را تقویت کنند.

با اینکه تمرین با دستگاه، روشی محبوب برای افزایش قدرت و انجام تمرینات تناسب اندام است، اما این دستگاه ها (مانند دستگاه کشش پا) اغلب بر روی یک ناحیه از بدن تمرکز کرده و بر خلاف تمرینات فانکشنال فعالیت واقعی را شبیه سازی نمی کنند.

تمرینات عملکردی شامل تداوم حرکت می شوند یعنی این تمرینات تمامی سیستم هایی را درگیر می کنند که برای انجام یک فعالیت با هم همکاری دارند. در صورتی که تمایل دارید به دو چرخه سواری قوی تر تبدیل شوید نباید تنها بر روی عضلات چهار سر یا جلوی ران خود کار کنید. عضلات چهار سر ران تنها یک مورد از کل سیستمی هستند که برای پدال زدن به کار گرفته می شود.آیا تمرینات فانکشنال برای همه افراد مفید هستند؟

مانند هر ورزش دیگری، در صورت تمایل به شروع یک برنامه ورزشی جدید یا ابتلا به یک شرایط پزشکی موثر بر روی توانایی فرد برای انجام این تمرینات، ضروری است تا با پزشک مشورت شود. باید از شروع یکباره یک برنامه ورزشی عملکردی که به دلیل سطح بالای آن، فرد را در معرض خطر آسیب دیدن قرار می دهد خودداری شود.

شدت تمرینات فانکشنال باید به آرامی افزایش یابد تا بدن برای سازگاری با حرکات جدید زمان کافی را در اختیار داشته باشد. تقریبا هر کسی می تواند تمرینات فانکشنال را در برنامه ورزشی خود جای دهد. تمرین کردن به همراه فردی حرفه ای در زمینه ورزش یکی از بهترین راه های اطمینان از ایمنی و موثر بودن تمرینات می باشد.

هدف خود را از انجام تمرینات فانکشنال مشخص کرده و آن تمرینات را با نوع فعالیت هایی که به صورت روزانه انجام می دهید متناسب کنید.

این برنامه باید طیفی از تمرینات را شامل شود که انعطاف پذیری، قدرت، تعادل، هماهنگی، نیرو و استقامت فرد را افزایش می دهند.

این برنامه باید انقباض های عضلانی اکسنتریک (برون گرا)، کانسنتریک (درون گرا) و ایزومتریک را در بر گیرد.

باید به جای دستگاه ها از وزن بدن و تجهیزاتی مانند وزنه های آزاد و بند های مقاومتی استفاده شود.

برای دیدن کل مطلب کلیک کنید

منبع مطلب : www.gymcenter.ir

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب

علت تلخی دهان چیست، درمان های خانگی تلخی دهان
پخش زنده کربلا از ماهواره ۱۴۰۱ | پخش زنده کربلا با کیفیت بالا | زیارت آنلاین کربلا
آیا روی ماه یاحسین نوشته ۱۴۰۱ | عکس ماه امشب | عکس ماه که روش نوشته یا حسین
آلف مانگا | alef manga | الف مانگا پرسپولیس کیست | الف مانگا بازیکن فوتبال
نقش ابراهیم اشتر در مختارنامه | مالک اشتر کیست
دلنوشته شام غریبان ۱۴۰۱ | متن شام غریبان عاشقانه | متن برای شمع شام غریبان
ادارات خوزستان فردا تعطیل است ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | اهواز فردا تعطیل است
امار فوتی های کرونا امروز ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | آمار کرونا امروز ایران ۱۴۰۱
متن شام غریبان مرده ۱۴۰۱ | متن شام غریبان پدر | متن شام غریبان مادر فوت شده
بیو شام غریبان ۱۴۰۱ | کپشن شام غریبان | جمله برای شام غریبان
متن شام غریبان برای استوری ۱۴۰۱ | فیلم شمع شام غریبان امام حسین
استوری شام غریبان ۱۴۰۱ | متن کوتاه برای شام غریبان | دعا برای شام غریبان
دلیل مرگ مهران غفوریان ۱۴۰۱ | پیج اصلی مهران غفوریان | مهران غفوریان الان کجاست
ایا فردا سه شنبه 18 مرداد 1401 تعطیل است + بانک ها و ادارات
تعطیلی خوزستان اهواز ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ بانکها و ادارات