• سایر
  • تاریخ انتشار ۱۴۰۱-۰۵-۱۴

          کیت مکش چیست

کیت مکش چیست



مهدی

بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

کیت مکش چیست را از این سایت دریافت کنید.

کیت مکش خودرو چیست؟+راهنما خرید

کیت مکش چیست؟چرا باید کیت مکش نصب کنیم؟این کیت برای چه خودرو هایی مناسب است؟هزینه نصب کیت مکش خودرو.ارزانترین کیت مکش کدامست.

اطلاعات خودرویینگه داری خودرو

کیت مکش خودرو چیست؟+راهنما خرید

ادمین سایت ارسال به ایمیل

27 مهر , 14002816,887 زمان تقریبی مطالعه 6 دقیقه

عکس کیت مکش-خودرو آموز

کیت مکش چیست؟

قبل از آشنایی با کیت مکش با نحوه کار کردن و تولید انرژی در موتور خودرو ها اشنا شویم. همه ی موتور های احتراق داخلی وسایل نقلیه اعم از موتور های کوچک ماشین های کنترلی بنزینی تا موتور بزرگترین هواپیما ها و جت ها برای حرکت و تولید انرژی به دو مولفه اصلی سوخت و هوا نیاز دارند. برای بهتر کار کردن موتور خودرو می توانیم با دستکاری در سیبستم هوای ورودی در موتور مقدار هوای ورودی را با استفاده از کیت مکش افزایش داده.این مقاله در خرید انواع کیت مکش به شما کمک خواهد کرد.

کیت مکش خودرو-خودرو آموز

چه فرقی بین هوای ورودی کیت مکش و عادی خودرو است؟

با یک مثال ساده شروع کنیم.ماسک زدن: برای جلو گیری از ورود بیماری ها و گرد وغبار به بدن ما از ماسک ها استفاده می کنیم. در خودرو نیز این وظیفه را فیلتر هوای خودرو بر عهده دارد که مانع ورود آلایندگی ها به موتور خودرو میشود. تا اینجا هیچ مشکلی نداریم. اما مشکل اینجاست که ماسک زدن مقداری تنفس را سخت و هوای ورودی به بدن را کاهش میدهد، دقیقا فیلتر هوای خودرو نیز همینگونه مانع ورود هوای متناسب به خودرو میشود. برای حل این مشکل در خودرو ها از کیت مکش استفاده میشود.

همچنین هر چه هوای ورودی به موتور خنک تر باشد باعث کار کردن پایدارتر و بهتر خودرو میشود. فیلتر هوای معمولی خودرو در قسمتی قرار دارد که بیشتر هوای گرم موتور قرار دارد. کیت مکش به دلیل قرار گرفتن در محل بهبود یافته نسبت به فیلتر هوای عادی هوای بسیار خنک تری را به موتور وارد می کند. بسیار از مردم در این مورد دچار اشتباه اند و تصور میکنند که این کیت خود باعث خنک کنندگی موتور میشود که این تصور کاملا اشتباه است.

کاربرد کیت مکش خودرو چیست؟

عبور هوا در خودرو بر عملکرد بخش های تنفسی آن تاثیر گسترده ای دارد. با اضافه کردن کیت مکش و حذف فیلتر هوا، عملکرد خودرو شما  نسبت به قبل بسیار بهتر خواهد شد. این قطعه کمک می کند تا هوای ورودی به موتور هیچگونه گرد و غبار و ریزگردی نداشته باشد. گرد و غبار و ریزگردها در صورت عدم وجود کیت مکش می تواند به موتور آسیب های زیادی وارد کند. همچنین وجود این کیت باعث می شود تا دمای هوای ورودی کمتر از دمای محیط باشد. دمای کمتر هوای ورودی باعث افزایش چگالی هوا و ورود اکسیژن بیشتر به موتور است که کاهش مصرف سوخت همراه با افزایش توان برای خودرو به همراه دارد.

اجزا کیت مکش:

این کیت ها از دو جز فیلتر و لوله تشکیل شده اند که در ادامه به بررسی انها می پردازیم.

فیلتر های استفاده شده در این سیستم دارای شکلی اسپورت میباشند که در سر لوله و معمولا در مکانی نزدیک به رادیاتور خودرو نصب میشود. یکی از مزیت های این این فیلتر ها نسبت به فیلتر های معمولی عدم نیاز انها به محفظه پلاستیکی است زیرا این کیت ها هوای ورودی را از این قسمت تامین می کنند.

کیت مکش مناسب

مزایای کیت مکش چیست؟

کار کردن خنک تر موتور

اطحکاک کمتر موتور نسبت به قبل

ایجاد چهره و نمای اسپرت موتور

ایجاد صدای شبیه به اسپورت در زمان شتاب گیری (اندک)

در برخی موارد کاهش مصرف سوخت

عدم نیاز فیلتر هوا به تعویض در هر بار سرویس

افزایش چشم گیر شتاب خودرو (برای شتاب بیشتر با ریمپ همراه شود)

هزینه خرید کم

نصب آسان با امکان بازگشت به حالت اولیه

ایا کیت مکش هم رده بندی دارد؟

بله! کیت های مکش هم مانند همه وسایل دیگه رده بندی جنسی دارند.پیشنهاد ما به شما این است که به دنبال کیت مکش ارزان نباشید. زیرا هیچ گرانی بی علت نیست همچنین این کیت ب سر راه هوای ورودی به موتور قرار میگیرد و استفاده از فیلتر های نامرغوب باعث ورود گرد و غبار و آلاینده ها به موتور و در نتیجه خرابی موتور میشوند. پس همانگونه که سعی میکنید از ماسک های درجه یک برای سلامت بدنتان استفاده کنید در این مورد هم از جنس های درجه یک استفاده کنید در غیر این صورت احتمال ورد گرد و غبار و آلودگی ها به موتور خودرو وجود دارند.

راهنمای انتخاب:

طراحی متفاوت برای هر خودرو

برای هر خودرویی با موتور متفاوت به دلیل یکسان نبودن مکان فیلتر هوا و همچنین قطعات هر خودرو، کیت های هر موتور متفاوت است. برای مثال کیت مکش موتور XU7 با نصب شده بر روی پژوپارس سال با کیت مکش موتور TU5 نصب شده بر روی پژو پارس متفاوت است.  زیرا هر موتوری طراحی و محل قرار گیری قطعات مخصوص به خود را دارد.

جنس و ماده به کار رفته

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم برای این قطعه باید بهترین جنس را استفاده کنید.همچنین در تهیه لوله به نرم بودن و مقاوم بودن جنس آن دقت کنید تا هوای خنک تری به موتور خودرو برسانید.

لوله های کیت مکش عموما یا فلزی اند یا پلاستیکی، نمونه پلاستیکی ممکن است در مرور زمان حالت خود را از دست داده و دفرمه شود اما لوله های فلزی که از قیمت بالاتری نیز برخوردارند با این مشکل روبرو نیستند، اما عیب بزرگ این لوله ها را نیز میتوان این دانست که به دلیل افزایش دما بیشتر در فلزات ممکن است پس از داغ شدن این لوله شما با افت توان همراه باشید.

چرا خود خودروسازان کیت مکش نصب نمیکنند؟

قیمت تمام شده نسبت به فیلتر هوای معمولی بیشتر است و در نتیجه ممکن است قیمت تمام شده خودرو نیز بالاتر رود. (مغرون به صرفه نبودن برای خودرو سازان و مصرف کننده)

وجود این عقیده اشتباه که اگر مقدار هوای بیشتریی وارد خودرو شود مصرف سوخت بیشتری نیاز خواهد بود(عقیده اشتباه افزایش مصرف سوخت).

تغییر صدای موتور به حالت اسپورت (اندک)

برای ساختن این فیلتر باید زمان بیشتر نسبت به معمولی صرف کرد که ممکن است از نظر زمانی قابل قبول نباشد.

در چه خودروهایی از کیت می توانیم استفاده کنیم؟

برای دیدن کل مطلب کلیک کنید

منبع مطلب : khodroamouz.ir

کیت مکش هوا چیست؟

یکی از مهم ترین بخش های تنفس خودرو، عبور جریان هوا از فیلتر هواست. به کارگیری این فیلتر به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار به درون موتور است تا هوای ورودی به موتور تقریباً عاری از هر گونه ریزگرد باشد.

کیت مکش هوا چیست؟

یکی از مهم ترین بخش های  تنفس خودرو، عبور جریان هوا از فیلتر هواست. به کارگیری این فیلتر به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار به درون موتور است تا هوای ورودی به موتور تقریباً عاری از هر گونه ریزگرد باشد.

ورود ریزگردها به درون موتور موجب آسیب رسیدن به موتور و کوتاه تر شدن عمر آن می شود، به همین علت به کارگیری فیلتر هوا بسیار پراهمیت است. وجود فیلتر بر سر مسیر جریان هوا از شدت آن می کاهد و باعث می شود هوا در مسیر خود با یک مانع روبه‌رو شود. برای درک این مسئله بهترین مثال استفاده کردن از ماسک است. هنگامی که ماسک را جلوی صورت خود قرار می دهیم متوجه می شویم که نسبت به حالت عادی سخت تر نفس می کشیم و مقدار هوای مورد نیازمان تأمین نمی شود، این اتفاق دقیقاً مانند به کارگیری فیلتر هواهای رایج در خودروست.

برای حل این مشکل از کیت های مَکِش استفاده می کنند. با به کارگیری این کیت ها محل مکش هوا از موتور و مجموعه آن فاصله می گیرد تا هوا با دمای کم تری وارد لوله های مکش شوند.

هر چه دمای هوای ورودی کم تر باشد چگالی آن بیش تر است و همین اصل موجب می شود هوای بیش تر و یا چگال تری وارد موتور شود، در حالی که، اکثر شرکت های سازنده محل مکش هوا را در محل نزدیک تری نسبت به موتور قرار می دهند و به همین دلیل، دمای هوای ورودی نسبت به دمای محیط گرم تر می شود و همین افزایش دما موجب می شود مولکول های آن از هم فاصله بگیرند و به عبارتی، هوا با چگالی کم تری وارد موتور شود. به طور کلی، افزایش چگالی هوای ورودی به معنی ورود اکسیژن بیش تر به درون موتور است و به دنبال آن سنسورهای مرتبط میزان اکسیژن بیش تری را تشخیص می دهند که در نتیجه، سوخت بیش تری برای احتراق تزریق می شود و در نهایت، قدرت بیش تری را به دست می دهد. البته باید گفته شود که این افزایش قدرت نسبت به پرخوران کردن موتور بسیار ناچیز است.

این کیت ها در محل هایی نصب می شوند که هم از مجموعه موتور فاصله داشته باشند و هم در مسیر جریان هوای آزاد قرار گیرند. شیوه مونتاژ این کیت ها به گونه ای است که کم ترین پیچ و خم و تغییر زاویه را برای جریان هوا داشته باشد تا از افت های ناشی از تغییر زاویه کاسته شود و هوا با کم ترین تلفات فشار وارد موتور شود. اجزای تشکیل دهنده این کیت ها به گونه ای هستند که نیاز به جعبه ای پلاستیکی برای قرارگیری فیلتر ندارند (فیلتر هوای فابریک خودروها در یک محفظه قرار می گیرد).

در این کیت ها برای انتقال هوا از لوله هایی با قطری بیش تر و جنسی نرم تر استفاده می شود تا از افت فشار هوایی که جریان می یابد کاسته شود. جنس به کار رفته برای این لوله ها اغلب فلزی یا سیلیکونی است.

طبق رابطه دارسی وایسباخ (Darcy-Weisbach)، که در زیر آمده است، افت فشار در لوله ها به عواملی بستگی دارد:

این عوامل عبارتند از:

f: ضریب اصطکاکی درون لوله که متناسب با زبری لایه درونی لوله است.

L: طول لوله

V: سرعت متوسط جریان سیال عبوری از لوله

D: قطر درونی لوله

با به کارگیری این کیت ها پارامترهایی مانند کاهش زبری (که کاهش ضریب اصطکاکی را به دنبال دارد) و افزایش قطر درونی لوله موجب می شوند تا از افت فشار درون لوله کاسته شود. اما دورتر کردن محل مکش هوا باعث می شود پارامتر طول لوله در راستای افزایش افت فشار عمل کند، البته تأثیر افزاینده این پارامتر در مقابل کاهنده بودن دو پارامتر دیگر کم تر است و به طور کلی، به کارگیری این لوله ها باعث می شود افت فشار کم تری داشته باشیم.

برخی از شرکت های سازنده کیت های مکش ادعا کرده اند که می توانند تا ۲۰ اسب بخار بر قدرت موتور اضافه کنند، اما نصب کیت های مکش در کنار به کارگیری هدرز و دیگر اقلام ارتقادهنده، خود را نشان می دهد و کم تر پیش می آید در خودرویی فقط از کیت مکش برای ارتقای موتور استفاده شده باشد، چراکه به کارگیری این سیستم به تنهایی حدود چند اسب بخار به توان موتور خودرو اضافه می کند.

در ضمن، لازم به ذکر است که این کیت ها به علت این که به صورت افترمارکت نصب می شوند ممکن است خودروی شما را از گارانتی شرکت سازنده خارج کند.

کمپانی های K&N، AEM، Spectre Performance و JEGS از معروف ترین و بهترین برند های سازنده این کیت ها هستند که با نام Cold Air Intake System شناخته می شوند.

محمد جبارزاده شیاده

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام، آیگپ و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.

زمان ارسال پست: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ | دسته بندی: پیشنهاد سردبیر, مقالات فنی | تگ ها: اینتیک ، کیت مکش هوا

لینک خبر

برای دیدن کل مطلب کلیک کنید

منبع مطلب : asbe-bokhar.com

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب