چگونه در مواقع عصبی خندیدن را متوقف کنیم؟



چگونه در مواقع عصبی خندیدن را متوقف کنیم؟

من با افراد زیادی روبرو شده ام که در موقعیت های استرس زا یا عصبی شروع به خندیدن می کنند یا به طور نامناسب می خندند. همیشه به این فکر می کنم که چرا یک نفر وقتی عصبی است یا تا حد مرگ می ترسد می خندد؟

گیج کننده نیست؟ منظورم این است که این در واقع واکنش درستی به یک موقعیت غیرقابل کنترل یا استرس زا نیست. خندیدن به چیزهایی که در واقع خنده دار نیستند برای بسیاری از مردم نگران کننده بوده است. ممکن است آن را بسیار پوچ بدانیم، با صداقت حتی ممکن است آن شخص را دیوانه خطاب کنیم!

اکنون، ما می دانیم که این پاسخ درست نیست، بنابراین برای شما مهم است که بدانید چگونه در مواقع عصبی از خنده دست بردارید.

ما به شما کمک خواهیم کرد که دقیقاً این کار را انجام دهید، اما ابتدا بیایید با درک اینکه خنده عصبی چیست شروع کنیم…

چرا وقتی عصبی هستم می خندم؟

بسیاری از ما باید یک قسمت از خنده عصبی را تجربه کرده باشیم. ممکن است خیلی افراطی نباشد، اما فکر می‌کنم اکثر ما حداقل یک بار این کار را کرده‌ایم. خندیدن وقتی اتفاق بدی می افتد یا زمانی که عصبی هستید می تواند نتیجه مکانیسم دفاعی شما باشد.

خنده عصبی یک احساس نامتجانس است. عواطف نامتجانس احساساتی هستند که برای موقعیت مناسب نیستند. به عنوان مثال، خندیدن در یک مراسم خاکسپاری، یا آشفتگی در یک موقعیت شاد و غیره.

شناخته شده ترین علت خندیدن در شرایط اضطراب یا عصبی یا در موقعیت های ناراحت کننده این است که ممکن است این کار را برای محافظت از خود در برابر احساسات خشن و قوی انجام دهیم. خنده های نامناسب نتیجه مکانیسم دفاعی مغز ماست. شما همچنین می توانید این کار را برای تنظیم احساسات خود انجام دهید.

علم پشت خندیدن در زمان های نامناسب چیست؟

استنلی میلگرام، روانشناس، در مطالعه خنده عصبی پیشگام بود. او مطالعه این پدیده را در اوایل دهه 1960 آغاز کرد. میلگرام به همراه همکارانش آزمایشی را برای آزمایش خنده عصبی انجام دادند.

در این آزمایش، میلگرام از شوک الکتریکی به عنوان محرک/محرکی استفاده کرد که ممکن است احساس عصبی یا اضطرابی را برانگیزد. او گروه تجربی خود را شاهد دریافت شوک الکتریکی توسط گروه کنترل کرد.

گروه کنترل او متشکل از همکاران خودش بود که در واقع هیچ شوکی به آنها وارد نمی شد. آنها یک توهم ایجاد کردند و همکاران وی در حال تولید پاسخ های جعلی بودند. تمام این فعالیت باعث ناراحتی، مضطرب و عصبی شدن گروه آزمایش شد.

با افزایش ولتاژ (ظاهرا)، اکثر افراد گروه آزمایش به موقعیت ناپایدار می خندند، پوزخند می زنند یا لبخند می زنند. آنها به وضوح عصبی بودند زیرا همین اتفاق برای آنها نیز خواهد افتاد و از خنده برای تنظیم احساسات خود استفاده کردند.

این آزمایش ثابت کرد که افراد در موقعیت های ناراحت کننده یا استرس زای عصبی می خندند.

اما سوال همان است که "چرا" این کار را انجام می دهیم؟ برای پاسخ به این سوال، بسیاری از محققان تلاش کردند تا به روانشناسی پشت آن پی ببرند. همه چیز در «مکانیسم‌های دفاعی شناختی» خلاصه شد.

مکانیسم‌های دفاعی شناختی ثابت کرده‌اند که سطح اضطراب و استرس را در یک فرد کاهش می‌دهند. میلگرام ثابت کرد که وجود خنده عصبی و مکانیسم‌های دفاعی شناختی دلیل انجام این کار است!

این راه مغز ما برای محافظت از ما است!

علل پزشکی خنده عصبی

به غیر از مکانیسم های دفاعی و تنظیم هیجانی، برخی شرایط پزشکی نیز وجود دارد که می تواند باعث خنده عصبی شود.

1- تاثیر شبه بلبار

این یک وضعیت پزشکی اپیزودیک است که در آن واکنش‌های نامناسب قوی در شرایطی که ضروری نیست نشان می‌دهید.

2- پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غدد شما شروع به تولید بیش از حد هورمون های T4 و T3 می کنند که به همین دلیل ممکن است طعمه خنده های عصبی شوید.

3. بیماری گریو

این وضعیتی است که در آن بدن شما شروع به تولید بیش از حد آنتی بادی می کند و مانند پرکاری تیروئید تأثیری مشابه بر احساسات شما دارد.

4. دی کورو

کورو وضعیتی است که در آن مغز شما توسط پروتئینی به نام پریون آلوده می شود. پریون عملکرد مخچه را که مسئول شناخت و احساسات ما است، مختل می کند.

اگر خنده های عصبی را تجربه کرده اید، این شرایط ممکن است یکی از دلایل زمینه ای باشد. خودت را چک کن!

چگونه در مواقع عصبی خندیدن را متوقف کنیم؟

بدیهی است که به راحتی قابل کنترل نیست. با این حال، چند چیز وجود دارد که می تواند به شما کمک کند خنده عصبی را متوقف کنید. اگر خنده عصبی به دلیل یک وضعیت پزشکی است، دارو و درمان مناسب آن وضعیت پزشکی یکی از راه هایی است که می توانید در هنگام عصبی بودن خنده را متوقف کنید.

به غیر از آن می توانید این گزینه ها را امتحان کنید:

1. تمرینات تنفسی: ثابت شده است که تنفس عمیق باعث کاهش اضطراب و استرس می شود، آن را امتحان کنید!

2. مدیتیشن: یک جلسه درمانی آرام و کوچک می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را تنظیم کنید و از شر برافروختگی خلاص شوید.

3. یوگا را امتحان کنید: یوگا فواید زیادی دارد. تمرین منظم یوگا می تواند به شما در رفع اضطراب و عصبی بودن کمک کند، بنابراین به شما در خنده های عصبی نیز کمک می کند.

4. درمان های خلاق: درمان هایی که بر خلاقیت تمرکز دارند، مهارت های حل مسئله شما را تقویت می کنند. از این رو برای افرادی که استرس، اضطراب یا مشکلات عصبی دارند مفید است.

5. رفتار درمانی شناختی: از طریق این درمان می توانید مسائل خنده عصبی خود را از طریق پاسخ های آگاهانه حل کنید.

خنده های عصبی ممکن است خنده دار به نظر برسد اما واقعاً باید نگران آن باشید. اگر دوره های خنده عصبی را تجربه می کنید، مطمئن شوید که شروع به جستجوی علت کرده و درمان را در اسرع وقت آغاز کنید.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب