پاسخ سوالات درس دوم فارسی یازدهم قاضی بُست



جواب به سوالات و فعالیت درس دوم فارسی یازدهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس دوم فارسی یازدهم قاضی بست

پاسخگویی به سوالات درس دوم کتاب فارسی یازدهم قاضی بُست صفحه ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات فارسی یازدهم درس دوم قاضی بُست ( پاسخ گام به گام )

کارگاه متن‌پژوهی درس دوم ص ۲۱

قلمرو زبانی ص ۲۱

۱- از متن درس، با توجّه به رابطه معنایی «تناسب»، واژه‌های مناسب انتخاب کنید و در جاهای خالی قرار دهید.

 خَیلتاش، ???? پاسخ: ندیمان، خدمتکاران

 رُقعت، ???? پاسخ: نامه، توقیع، دوات، نکت، قلم

۲- معادل معنایی فعل‌های زیر را از متن درس بیابید و بنویسید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

فرمان داد. (مثال داد)

سوار اسب شد. (برنشست)

اجازۀ حضور داده شود. (بار داده آید)

۳- کاربرد معنایی واژه «محجوب» را در عبارت‌های زیر بررسی کنید.

 محجوب گشت از مردمان، مگر از اطبّا و… .

???? پاسخ: در اینجا به معنی پنهان شدن، پوشیده شدن و در مقابل مردم ظاهر نشدن آمده است.

مردی محجوب بود و دیده و دلش از گناه به دور.

???? پاسخ: در اینجا به معنی شرمگین و باحیا بودن و چشم و دل را از گناه پوشیده داشتن آمده است.

۴- اکنون از متن درس، نمونه‌هایی از فعل مجهول بیابید و معادل امروزی آنها را بنویسید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

غرقه خواست شد ← نزدیک بود غرق شود

بار داده آید ← اجازه داده می‌شود

نبشته آمد ← نوشته شد

گسیل کرده شود ← فرستاده شود

قلمرو ادبی ص ۲۲

۱- دو نمونه از ویژگی‌های نثر متن درس را بیابید.

???? پاسخ: افعال زیادی به کار رفته است ـ برخی افعال به قرینه حذف شده است ـ جمله‌ها کوتاه و گویا است ـ‌ جزئیات بیان شده است ـ اجزای جمله جابه‌جا شده است (بلاغت)

۲- در عبارت‌های زیر، «مجاز»ها را بیابید و مفهوم آنها را بنویسید.

الف) به کرانِ آب فرود آمدند و خیمه‌ها و شراع‌ها زده بودند.

???? پاسخ: آب مجاز از «رود هیرمند» به کار رفته است.

ب) زَری که سلطان محمود به غَزو از بتخانه‌ها به شمشیر بیاورده باشد و بتان شکسته و پاره کرده.

???? پاسخ: بتخانه‌ها مجاز از «سرزمین‌ها» و شمشیر مجاز از «جنگ» به کار رفته است.

قلمرو فکری ص۲۳

۱- معنی و مفهوم عبارت زیر را به نثر روان بنویسید.

امیر از آن جهان آمده به خیمه فرود آمد و جامه بگردانید.

???? پاسخ: امیر مسعود که از مرگ رهایی یافته بود، به خیمه‌گاه وارد شد و لباس عوض کرد.

۲- با توجّه به جملۀ زیر، به پرسش‌ها پاسخ دهید:

«این مردِ بزرگ و دبیرِ کافی، به نشاط، قلم درنهاد.»

الف) مقصود از «این مرد» چه کسی است؟

???? پاسخ: منظور «بونصر» است.

ب) «دبیرِ کافی» به چه معناست؟

???? پاسخ: نویسنده لایق، کارآمد و باکفایت

۳- گوینده عبارت زیر، از کدام فضیلت‌های اخلاقی برخوردار است؟

«آنچه دارم از حُطامِ دنیا حلال است و کفایت است و به هیچ زیادت حاجتمند نیست.»

???? پاسخ: معتقد است به اینکه مالی که بدست می‌آورد باید حلال باشد، فردی قناعت‌پیشه، بدون چشم‌داشت به مال دیگران و قانع به روزی خویشتن.

۴- دربارۀ مناسبت مفهومی بیت زیر و متن درس توضیح دهید.

حساب خود اینجا کن، آسوده دل شو           میفکن به روز جزا کار خود را          صائب تبریزی

???? پاسخ: این شعر و سخن قاضی بست که فرمود: «قیامت سخت نزدیک است، حسابِ این نتوانم داد و نگویم که مرا سخت دربایست نیست امّا چون به آنچه دارم و اندک است، قانعم، وِزر و وَبالِ این، چه به کار آید؟» یک مفهوم را می‌رساند که زمانِ قیامت و حسابرسی به اعمال خیلی زود فرا می‌رسد و هرلحظه انسان باید مراقب اعمال، رفتار و اموال خود باشد تا بتواند سربلند نزد آفریننده بی‌همتا حاضر شود.

شعرخوانی «زاغ و کبک» ص ۲۴

دانش‌آموز عزیز برای خواندن معنی شعر «زاغ و کبک» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر ضربه بزنید.

» معنی شعر زاغ و کبک

درک و دریافت ص ۲۵

۱- این سروده را از دید لحن و آهنگ خوانش، بررسی نمایید.

???? پاسخ: لحن و آهنگ این سروده هم داستانی ـ روایی است و هم تعلیمی و آموزنده.

۲- با توجّه به قلمرو فکری شعر، دربارۀ ریشه‌های پیامدهای تقلیدِ نابه‌جا و کورکورانه، گفت‌وگو کنید.

???? پاسخ: تقلید نابه‌جا و کورکورانه، انسان را از ریشه و اصل خود دور می‌کند، اجازه شکوفایی استعدادها را به انسان نمی‌دهد و سرانجامِ آن نیز زیان و سقوط و عقب‌افتادگی خواهد بود.

اشتراک گذاری:

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب