پاسخ سوالات درس نهم فارسی یازدهم ذوق لطیف



جواب به سوالات و فعالیت درس نهم فارسی یازدهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس نهم فارسی یازدهم ذوق لطیف

پاسخگویی به سوالات درس نهم کتاب فارسی یازدهم ذوق لطیف صفحه ۷۹، ۸۰، ۸۵ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات فارسی یازدهم درس نهم ذوق لطیف ( پاسخ گام به گام )

کارگاه متن‌پژوهی درس نهم ص ۷۹

قلمرو زبانی ص ۷۹

۱- مترادف هر واژه را بنویسید.

مفاتیح ???? پاسخ: (کلیدها)

مستقر ???? پاسخ: (جای‌گرفته، استقراریافته، ساکن)

متمکّن ???? پاسخ: (توانگر، ثروتمند، دارا)

۲- از متن درس، چهار ترکیب وصفی که اهمّیت املایی دارند، بیابید و بنویسید.

???? پاسخ: نتبغ بی‌شائبه، زندگی درویشانه، خانه کهن‌سال، قصّه‌های شیرین، ذوق لطیف

۳- نمونه‌ای از کاربرد نقش تبعی «بَدَل»، در متن مشخص کنید.

???? پاسخ:

از بحران‌های عصبی، که امروز رایج است و تحفه برخورد فرهنگ شرق با غرب است، در آن زمان خبری نبود.

او و مادرم، هر دو، آنها را از مادربزرگشان به یاد داشتند.

۴- در بند دوم درس، در کدام جمله‌ها، «مفعول» دیده می‌شود؟ «نهاد» این جمله‌ها را مشخّص کنید.

???? پاسخ:

دو جمله دارای مفعول است:

۱- هر عصب و فکر به منبع بی‌شائبه ایمان وصل بود که خوب و بد را به عنوان مشیت الهی می‌پذیرفت. (خوب و بد ← مفعول) (او که حذف شده ← نهاد)

۲- به این زندگیِ گذرا آن‌قدرها دل نمی‌بست که پیشامد ناگوار را فاجعه‌ای بینگارد. (پیشامد ناگوار ← مفعول) (او که حذف شده ← نهاد)

قلمرو ادبی ص ۷۹

۱- کدام عبارت درس، به ویژگی سهلِ ممتنع بودنِ سبک سعدی اشاره دارد؟

???? پاسخ: این تنها، خصوصیت سعدی است که سخنش به سخن همه شبیه باشد و به هیچ‌کس شبیه  نباشد. در زبان فارسی، احدی نتوانسته است مانند او حرف بزند و درعین حال، نظیر حرف زدن او را هر روز در هر کوچه و بازار می‌شنویم.

۲- آرایه متناقض نما را در دو سروده «قیصر امین پور» بیابید.

الف) کنار نام تو لنگر گرفت کشتی عشق / بیا که یاد تو آرامشی است طوفانی

???? پاسخ: آرامش طوفانی

ب) بارها از تو گفته‌ام از تو                 بارها از تو، بارها با تو

ای حقیقی‌ترین مجاز، ای عشق!           ای همه استعاره‌ها با تو

???? پاسخ: حقیقی‌ترین مجاز

قلمرو فکری ص ۸۰

۱- نویسنده برای قصّه‌های ایرانی چه ویژگی‌هایی را برمی‌شمارد؟

???? پاسخ: پررنگ و نگار، پرّان و نرم

۲- معنی و مفهوم جمله‌های زیر را بنویسید.

سراچۀ ذهنم آماس می‌کرد.

???? پاسخ: بر معلومات ذهنم افزوده می‌شد.

از فرط هیجان لُکّه می‌دویدم.

???? پاسخ: از شدت ذوق و شوق و هیجان، جست‌وخیزکنان می‌دویدم.

۳- درک و دریافت خود را از عبارت زیر بنویسید.

هر عصب و فکر به منبع بی‌شائبۀ ایمان وصل بود که خوب و بد را به عنوان مشیّت الهی می‌پذیرفت.

???? پاسخ: ایمان و ارتباط با خداوند در آن روزگار بسیار قوی بوده به طوری که هر اتفاقی که پیش می‌آمده چه خوب و چه بد به عنوان تقدیر الهی پذیرفته می‌شده و زیاد درگیر بحران‌ها نمی‌شدند و زندگی را سخت نمی‌گرفتند.

۴- دربارۀ ارتباط بیت پایانی و متن درس توضیح دهید.

???? پاسخ: نویسنده می‌گوید که از سبک سعدی تقلید کرده و اشتباه کرده و خطایش را که به خاطر طمع بوده، می‌پذیرد ولی می‌خواهد که سرزنش نشود که مثل تشنه‌ای بوده که در تابستان و در بیابان به آب سرد برخورد کرده است.

درک و دریافت ص ۸۵

۱- نوع ادبی متن روان‌خوانی را با ذکر دلیل بنویسید.

???? پاسخ: بیان خاطرات نویسنده است می‌تواند داستانی باشد یا حسب حال.

۲- درباره مناسبت مفهومی متن روان‌خوانی وعبارت زیر توضیح دهید.

 اَلعَبدُ یُدبِّر و اللهُ یُقَدِّر.

???? پاسخ: عبارت می‌گوید که بنده چاره‌اندیشی می‌کند و خداوند تقدیر می‌فرماید. یعنی انسان‌ها برای زندگی خود با توجه به هدفی که برای خود برگزیده‌اند، برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند اما تقدیر خداوندی هم در آن مؤثر خواهد بود و بر اساس آن زندگی انسان رقم خواهد خورد. همان‌طوری که در متن درس هم به آن اشاره شده بود که چه بسا تقدیرشان چیز دیگری غیر از آنچه که آن روز می‌اندیشیدند رقم بخورد پس عهد کردند که در هر شرایطی دوست هم باقی بمانند و به یاری یکدیگر بشتابند.

اشتراک گذاری:

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب