9 مرحله برای ساخت و طراحی بازی که باید انجام شود



امروزه بازی ها بخش جدایی ناپذیر از زندگی هستند. بازی ها با داشتن داستان های اختصاصی و با تعامل مستقیم یک یا چند سطح از فیلم های سینمایی بالاتر بوده و امکان جذب بیشتری نیز دارند. همچنین در کنار این جذب نیز دارای بازده درآمدی بالایی نیز هستند. حال ایا هیچ موقع به ذهن شما خطور کرده است که این بازی های چگونه طراحی می شوند و چالش های ابتدایی بازی های موبایل، کامپیوتر و حتی برای کنسول ها چیست؟ در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

 

قدم اول: کانسپت اصلی بازی چیست؟

اولین قدم در ساخت بازی، ایده و یا مفهوم بازی است. برای پیدا کردن ایده مناسب، بهتر است ابتدا بازی های مختلف را جستجو کنید. پس از بررسی بازی های مختلف، حال زمان ان است که ایده خود را روی کاغذ بیاورید. در این بخش شما باید ویژگی های اصلی که کاربر را جذف می کند، همچنین مکانیسم بازی را طراحی کنید. این قدم شروع  ساخت بازی است و یکی از بخش های مهم ان است.

قدم دوم: اطلاعات کاملی از بازی جمع اوری کنید!

در شروع کانسپت و ایده را پیدا کردیم. حال زمان ان است که به بخش های جزیی تر  بازی بپردازید. از جمله مهم ترین ان ها می توان به طراحی ظاهری بازی، روش درآمد زایی، استراتژی بازاریابی، داستان و … است. شما باید تمامی سوالات در مورد بازی و حتی انگیزه برای ادامه دادن بازی را بیابید.

در صورتی که در این مرحله به جواب دقیقی نرسیدید، حتما مشکل در ایده و کانسپت اولیه شماست. شاید ان را اشتباه انتخاب کرده اید. پس مجدد به قدم اول بروید و مجدد ایده اصلی بازی خود را بررسی کنید.

هر چه زمان بیشتری برای جمع آوری و کانسپت اصلی بازی بگذارید، بازی نهایی شما موفق تر خواهد بود.

 

قدم سوم: گروه تولید بازی را تشکیل دهید.

حتی اگر قصد دارید که یک بازی را به تنهایی تولید کنید، بهتر است بداننید که بسیاری از بازی ها دارای گروه تولید بازی هستند.

در گروه تولید بازی، بخش های مختلفی وجود دارد از جمله:

معمار اصلی کانسپت بازیتهیه کنندهبرنامه نویسی بازیطراحی بازیطراح مرحلهنویسنده

حال اگر شما باز به تنهایی ادامه دادن، اصرار دارید بهتر است برای این موضوع از شرکتی برای طراحی بازی کمک بگیرید.  در ایران می توانید از شرکت ایران وبر در این زمینه کمک بگیرید.

 

قدم چهارم: پلتفورم های هدف را مشخص کنید

قبل از شروع به طراحی و ساخت بازی بهتر است، پلتفورم های هدف خود را مشخص کنید. منظور از پلتفورم های هدف، دستگاه هایی است که بازی شما را اجرا می کنند. برای مثال برخی بازی ها فقط برای موبایل هستند. برخی فقط برای سیستم عامل ای او اس. برخی دیگر فقط برای کامپیوتر هستند. برخی دیگر فقط مک را هدف قرار می دهند. به هر نحو شما باید با توجه به استراتژی خود، پتلفورم هدف را به خوبی انتخاب کنید.

نوشته های مشابه
فن کندانسور

بازی کراش پلی استیشن – بازی ای که هنوز هم خریدار دارد!

 

قدم پنجم: بازی شما انلاین است یا افلاین! قبل از شروع مشخص کنید!

یکی از بخش های دیگری که باید به ان توجه کند، انلاین و افلاین بودن بازی است. با مشخص کردن این موضوع انتخاب موتور بازی سازی و روش دولوپ کردن بازی بسیار راحت تر خواهد شد. بازی چه انلاین و چه افلاین، در نهایت از سرور استفاده می کند. اما این که بازی real time باشد و کاربری در همان لحظه به مقابله با کاربر دیگر بپردازد، بر روی بازی سازی تاثیر خواهد گذاشت.

 

 

قدم ششم: موتور بازی سازی خود را انتخاب کنید.

حال وقت ان رسیده که با توجه به تمام اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید، و همچنین با توجه به توانایی های تیم خود، موتور بازی سازی خود را انتخاب کنید. موتور های مختلفی وجود دارد که ادامه به معرفی ان ها خواهیم پرداخت:

موتور بازی سازی Unreal Engineموتور بازی سازی Unityموتور بازی سازی CryEngineموتور بازی سازی Source Engineموتور بازی سازی id Techموتور بازی سازی Creation Engineموتور بازی سازی Fox Engineموتور بازی سازی GameMaker Studioموتور بازی سازی RAGE (RockStar Advanced Game Engine)

در مقاله های دیگر به بررسی دقیق تر این موتور های بازی سازی خواهیم پرداخت.

قدم هفتم: ساخت بازی خود را شروع کنید

در این مرحله، طراحان، کد نویسان، اهنگ سازان و داستان نویسان، نتیجه کار خود را در قالب یک بازی خواهند دید. در این مرحله کد نویسان یا دولووپران بازی تمام تلاش خود را خواهند کرد تا یک بازی با تمام اهداف از پیش تعیین شده، تولید شود.

طراحی بازی از بخش های اصلی بازی است. اما توجه داشته باشید که در کنار ان که مکانیزم بازی بسیار مهم است نباید از انیمیشن ها و جلو های بصری نیز غافل شد. این موارد باعث می شود که کاربر کمتر احساس خستگی کند و زمان بیشتری در بازی شما سپری کند.

 

قدم هشتم: بازی خود را تست کنید

بازی ساخته شده، اما این اخر کار نیست و شما باید به خوب بازی را تست کنید. موفقیت های بازی شما به همین مرحله بستگی دارد. در صورتی که باگ های و مشکلات بازی به خوبی پیدا نشود، با تمام خوبی ها و هزینه ها، در نهایت شکست خواهید خورد. مهمترین نمونه بازی Cyberpunk 2077. بازی با داستان بسیاری خوب، اما با باگ های زیاد که به دلیل تست نامناسب بازی است.

در همین مثال، اگر باگ وجود نداشت، درآمد این شرکت تا چند برابر افزایش می یافت.

 

قدم نهم: بازاریابی خود را با برنامه شروع کنید

حال که بازی خوبی طراحی شد، وقت بازاریابی است. بازاریابی یکی از بخش های تولید و توسعه هر بازی است. دیجیتال مارکتینگ شما  در صورتی که به خوبی انجام شود، نرخ بازگشت سرمایه یا ROI شما بسیار بالا خواهد بود. در نتیجه بازی شما روز به روز موفق تر خواهد شد.

شما می توانید برای مشاوره بازاریابی و طراحی سایت از یکی از بهترین شرکت های این زمینه مشاوره دریافت کنید. شرکت ایران وبر در زمینه طراحی اپلیکیشن، طراحی بازی، طراحی سایت و طراحی بازی های موبایل و کامپیوتر به شما کمک خواهد کرد.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب