آیا باید با شکم خالی قهوه بنوشید؟



آیا باید با شکم خالی قهوه بنوشید؟

قهوه آنقدر نوشیدنی محبوب است که میزان مصرف آن پس از آب در برخی کشورها در رتبه دوم قرار دارد.

کافئین موجود در قهوه علاوه بر کمک به احساس خستگی کمتر و هوشیاری بیشتر، ممکن است خلق و خو، عملکرد مغز و عملکرد ورزشی شما را بهبود بخشد. همچنین ممکن است کاهش وزن را افزایش داده و در برابر بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، آلزایمر و بیماری قلبی محافظت کند.

بسیاری از مردم از نوشیدن قهوه اول صبح لذت می برند. با این حال، برخی افراد ادعا می کنند که مصرف آن با معده خالی ممکن است به سلامت شما آسیب برساند.

این مقاله به این موضوع می پردازد که آیا باید قهوه را با معده خالی بنوشید یا خیر.

آیا نوشیدن قهوه باعث مشکلات گوارشی می شود؟

تحقیقات نشان می دهد که تلخی قهوه ممکن است تولید اسید معده را تحریک کند.

به این ترتیب، بسیاری از مردم بر این باورند که قهوه معده شما را تحریک می کند، علائم اختلالات روده مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را بدتر می کند و باعث سوزش سر دل، زخم معده، حالت تهوع، رفلاکس اسید و سوء هاضمه می شود.

برخی معتقدند که نوشیدن فنجان قهوه با معده خالی به خصوص مضر است زیرا هیچ ماده غذایی دیگری وجود ندارد که از آسیب اسید به پوشش معده شما جلوگیری کند.

با این حال، تحقیقات نتوانسته است ارتباط قوی بین قهوه و مشکلات گوارشی پیدا کند - صرف نظر از اینکه آن را با معده خالی می نوشید.

در حالی که بخش کوچکی از مردم به شدت به قهوه حساس هستند و به طور منظم سوزش سر دل، استفراغ یا سوء هاضمه را تجربه می کنند، فراوانی و شدت این علائم بدون توجه به اینکه قهوه را با معده خالی یا با غذا می نوشند ثابت می ماند.

با این حال، مهم است که به نحوه واکنش بدن خود توجه کنید. اگر بعد از نوشیدن قهوه با معده خالی، مشکلات گوارشی را تجربه می کنید، میزان مصرف خود را بر این اساس تنظیم کنید.

آیا نوشیدن قهوه سطح هورمون استرس را بالا می برد؟

بحث رایج دیگر این است که نوشیدن قهوه با معده خالی ممکن است سطح هورمون استرس کورتیزول را افزایش دهد.

کورتیزول توسط غدد فوق کلیوی شما تولید می شود و به تنظیم متابولیسم، فشار خون و سطح قند خون کمک می کند. با این حال، سطوح بیش از حد این هورمون می تواند باعث مشکلات سلامتی شود، از جمله از دست دادن استحکام استخوان، فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی.

سطح کورتیزول به طور طبیعی در زمان بیدار شدن به اوج خود می رسد، در طول روز کاهش می یابد و دوباره در مراحل اولیه خواب به اوج خود می رسد .

جالب اینجاست که قهوه تولید کورتیزول را تحریک می کند. بنابراین، برخی افراد ادعا می‌کنند که نوشیدن آن در اول صبح، زمانی که سطح کورتیزول در حال حاضر بالاست، می‌تواند خطرناک باشد.

با این حال، تولید کورتیزول در پاسخ به قهوه در بین افرادی که به طور منظم آن را می نوشند بسیار کمتر به نظر می رسد و برخی مطالعات به هیچ وجه افزایش کورتیزول را نشان نمی دهند. به علاوه، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد نوشیدن قهوه با معده پر این پاسخ را کاهش می دهد.

علاوه بر این، حتی اگر اغلب آن را نمی نوشید، هر گونه افزایش سطح کورتیزول موقتی به نظر می رسد.

به طور خلاصه، اثرات منفی سطوح بالای مزمن این هورمون بیشتر به دلیل اختلالات سلامتی مانند سندرم کوشینگ است تا مصرف قهوه.

سایر عوارض جانبی بالقوه

قهوه همچنین ممکن است دارای چند عارضه جانبی منفی باشد، صرف نظر از اینکه آن را با معده خالی بنوشید.

به عنوان مثال، کافئین می‌تواند اعتیادآور باشد.

این به این دلیل است که مصرف منظم قهوه می تواند ترکیب شیمیایی مغز شما را تغییر دهد و برای ایجاد اثرات مشابه به مقادیر بیشتر کافئین نیاز دارد.

نوشیدن بیش از حد ممکن است منجر به اضطراب، بیقراری، تپش قلب و تشدید حملات پانیک شود. حتی ممکن است در برخی افراد منجر به سردرد، میگرن و فشار خون بالا شود.

به همین دلیل، اکثر متخصصان موافق هستند که باید مصرف کافئین خود را در حدود 400 میلی گرم در روز محدود کنید - معادل 4 تا 5 فنجان.

از آنجایی که اثرات آن در بزرگسالان می تواند تا 7 ساعت ادامه داشته باشد، قهوه نیز ممکن است خواب شما را مختل کند، به خصوص اگر آن را در اواخر روز بنوشید.

همچنین کافئین می تواند به راحتی از جفت عبور کند و اثرات آن می تواند تا 16 ساعت بیشتر از حد معمول در زنان باردار و نوزادان آنها باقی بماند.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب