با این تغییرات ساده خود را از رژیم غذایی سالم بهره مند کنید



با این تغییرات ساده خود را از رژیم غذایی سالم بهره مند کنید

مواد خوراکی ساده و سالم را جایگزین کنیم

یک رژیم غذایی سالم و منظم با خوردن مواد خوراکی ساده و سالم شروع خواهد شد. فقط به یاد داشته باشید که لازم نیست، سعی کنید همه آن‌ها را به صورت یک‌جا انجام دهید. بلکه با جایگزین‌های مناسب، تغییرات ساده را می‌توان ایجاد کرد. به طور مثال می‌توان از سس سالاد صحبت کرد. در سس سالاد افزودنی‌های زیادی وجود دارد که باعث افزایش وزن، بالا رفتن سطح قند خون، بسته شدن رگ‌های خونی و ایجاد حمله قلبی می‌شود.

اما پیشنهاد می‌شود، در سالاد از آبغوره استفاده کنید. به دلیل آن‌که خواص آبغوره به قدری زیاد است که بهترین جایگزین سس سالاد شناخته شده است. برخی از خواص آبغوره شامل موارد زیر می‌شود:

• بر خلاف انواع سس‌های سالاد، آبغوره به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند.

• چربی خون را کاهش می‌دهد.

• مصرف سس سالاد باعث می‌شود تا کبد چرب و به بیماری‌های مربوط به کبد مبتلا شوید. در صورتی که یکی از خواص آبغوره، کمک به سلامت نگه داشتن کبد است.

در یکی دیگر از تغییرات ساده، به مصرف شیره انگور می‌توان اشاره کرد. از نظر علمی ثابت شده که مصرف قند و شکر باعث بروز بیماری‌های مختلفی مانند سرطان، بالا رفتن کلسترول و یا دیابت نوع دو خواهد شد. در صورتی که شیره انگور دارای خواص زیادی است که پیشنهاد به جایگزین شکر و قند می‌شود. برخی از خواص شیره انگور به شرح زیر است:

• با مصرف آن، سیستم ایمنی بدن قوی و در نتیجه از مبتلا شدن به بیماری‌های سرطان و یا غیره جلوگیری خواهد شد.

• یکی دیگر از خواص شیره انگور، کمک به مغز و جلوگیری از بیماری فراموشی است.

• شیره انگور حاوی ویتامین‌های گوناگون و آهن است. پس در برطرف شدن کم خونی، نقش بزرگی را ایفاء می‌کند.

در خیلی مواقع پیش آمده که برای تزئین روی کیک و یا شیرینی‌های خود از ترافل و یا خوراکی‌های مضر دیگر استفاده می‌کنیم. در کنجد، پودر پسته و یا بادام خواص زیادی وجود دارد که پیشنهاد می‌دهیم، یکی از آن‌ها انتخاب و استفاده شود. اما برخی از خواص کنجد عبارت است از:

• با مصرف آن، بدن چربی‌های مفید را جذب خواهد کرد.

• کنجد سرشار از مواد مغذی، ویتامین و آنتی اکسیدان است.

• از خواص مهم کنجد به کلسیم موجود در آن می‌توان اشاره داشت که باعث محکم شدن استخوان‌های بدن و جلوگیری از پوکی خواهد شد.

در طول روز، افراد زیادی هستند که به خوردن تنقلات علاقه زیادی نشان می‌دهند. توصیه ما به این افراد مصرف میوه‌های طبیعی، چهار مغز و یا میوه‌های خشک جایگزین تنقلات ناسالم است تا به بدن فیبر، مواد معدنی و مغذی کافی برسد. به جای روغن‌ های صنعتی، تراریخته و پالپ بهتر است از روغن زیتون، هسته انگور و یا کنجد استفاده شود. این روغن‌های سالم و طبیعی، غیره اشباع شده هستند که برای بدن بسیار مفید و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

اگر در دسته افرادی قرار دارید که به نوشیدن آب‌ میوه علاقه دارید. آب‌ میوه‌های صنعتی سرشار از قند و مواد نگه دارنده هستند که چیزی جز ضرر برای بدن ندارد. پس نوشیدن آب، دم‌ نوش و یا آب میوه‌های طبیعی را می‌توانید جایگزین آن کنید.

جایگزین کردن قوت غالب

در مطلب بالا به این نکته اشاره کردیم که در ابتدای کار، نیازی به تغییرات عمده در رژیم غذایی سالم نیست. اما زمانی که بدن شما به تغییرات کم عادت و واکنش نشان داد، به جایگزین کردن قوت غالب سالم و ارگانیک نوبت خواهد رسید. جایگزین کردن قوت غالب سالم نیز همانند خوراکی‌های سالم بسیار آسان و راحت است. به طور معمول قوت غالب شامل مرغ، گوشت، نان و یا برنج می‌شود که در برنامه غذایی افراد وجود دارد.

این مواد غذایی مانند مرغ با هورمون رشد پیدا کرده است. پس برای قوت سالم، می‌توان مرغ سبز و ارگانیک را جایگزین کرد. به دلیل آن‌که مرغ سبز و ارگانیک بدون هورمون و به صورت کاملاً طبیعی رشد کرده است. قوت غالب دیگری که در برنامه غذایی بیشتر افراد دیده می‌شود، برنج است. برنج هم می‌توان به صورت ارگانیک و بدون کود شیمیایی کشت کرد. پس توصیه می‌شود، از برنج ارگانیک بدون مواد و کود شیمیایی مصرف کنید.

افراد در طول روز، حداقل یک‌ بار نان مصرف خواهند کرد. پس چه بهتر که نان سبوس‌ دار و بدون جوش‌ شیرین را در دسته قوت سالم خود قرار دهند. اگر در برنامه رژیم غذایی سالم خود مرغ، برنج ارگانیک و نان سبو‌س‌دار را اضافه کردید. از مصرف گوشت گاو و یا گوسفند ارگانیک و سالم نیز غافل نشوید. این گوشت‌ها به طور طبیعی تولید و فاقد هر گونه افزودنی‌های شیمیایی هستند.

به طور معمول تغییرات ساده در رژیم غذایی سالم نه تنها به هضم غذا و جذب آن در بدن کمک زیادی می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا بدن بدون بیماری از طول عمر بیشتری برخوردار شود.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب