5 نکته مهم ساخت روابط موفق برای انسان مدرن



5 نکته مهم ساخت روابط موفق برای انسان مدرن

گذشته از این در دنیای امروز روابط در موقعیت‌های شغلی نیز نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. در هر سِمتی که باشید، باید بدانید کسی علاقه‌ای به مراوده با فردی عبوس و بدخلق ندارد، پس نداشتن مهارت‌های اجتماعی حتی از نظر شغلی و مالی هم به ضررتان تمام می‌شود.

ارتباط چقدر مهم است؟

حالا که داشتن ارتباطات سالم و مفید مهم است، باید بدانیم که چگونه می‌توانیم روابط موفقی با دیگران بسازیم.

تعامل

بسیاری فراموش می‌کنند که موقع ارتباط داشتن با دیگران، تعامل چقدر مهم است. مردم ذاتاً بد نیستند. اگر آن‌ها کاری انجام می‌دهند که مورد پسند شما نیست احتمالش زیاد است که ندادند یا متوجه نشده باشند کاری که انجام داده‌اند موجب‌ آسیب رسیدن به شما شده است. این‌که واضح بیان کنید چه می‌خواهید یا چه نمی‌خواهید مسئله‌ای مهم در برقراری ارتباط با دیگران است. مسلماً یکی از موانعی که هنگام تلاش برای ایجاد روابط با آن مواجه می‌شویم میل یا انتظاری است که می‌خواهیم همه مثل ما فکر کنند و بعد فکر می‌کنیم به این طریق ارتباط برقرار کردن راحت‌تر خواهد بود. بعلاوه شما باید تفاوت‌ها را بپذیرید. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که انسان‌های مدرن در روابط تجربه می‌کنند این است که همۀ ما متفاوت هستیم. اگر مردم همه چیز را با دیدگاه ما ببینید بیشتر احساس راحتی می‌کنیم. با این‌حال اگر همه مثل ما باشند زندگی بسیار کسل‌کننده خواهد شد. بنابراین پذیرفتن این‌که هرکسی متفاوت است نقطۀ شروع خوبی خواهد بود.

زمان

هیچ‌کس دوست ندارد فکر کند در رابطه اولویت دوم کسی است پس سعی کنید کسی هنگام ارتباط برقرار کردن با شما چنین حسی نداشته باشد. مثلاً هنگام معاشرت با دیگران تلفن همراهتان را کنار بگذارید و موقع وقت گذراندن با دیگران تمام حواستان را متمرکز کنید و از مکالمۀ معمول روزمره فراتر روید. گوش‌دادن مهارتی حیاتی در روابط است و در واقع مهم‌ترین بخش تعامل موفق با دیگران محسوب می‌شود. حین گوش‌دادن به طرف مقابل شما به‌راحتی متوجۀ افکار، احساسات و نیازهای طرف مقابل خواهید شد و برداشت اشتباهی از حرف طرف مقابل نخواهید داشت. بدون شک با گوش‌دادن فعال به دیگران و تأیید یا بازخورد دادن به حرف‌هایشان، روابط قوی‌تر و محکم‌تری خواهید ساخت.

مهارت ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی‌تان را توسعه دهید. ارتباط زمانی اتفاق می‌افتد که کسی شما را درک کند یا شما بتوانید به‌درستی دیگران را درک کنید. یکی از بزرگ‌ترین خطرات ارتباط این است که فکر کنیم طرف مقابل آنچه را گفته‌ایم کاملاً متوجه شده است. ارتباط ضعیف در محل کار یا با اعضای خانواده و دوستان ممکن است منجر به سوءتفاهم‌های عجیب یا نابخشودنی شود که به‌نوبة خود می‌تواند بر سطح استرس ما تأثیر بگذارد. برقراری ارتباط درست بر روحیه‌تان تأثیر مثبتی خواهد گذاشت و به افراد انگیزه می‌دهد بخواهند در کنار شما کار کنند یا بیشتر به نیازهایتان توجه کنند.

سخاوت و تعهد

شاید فکر کنید مردم متوجۀ این موضوع نمی‌شوند یا این روزها مهربانی بهایی ندارد؛ اما مهربان بودن ارزشمند است. مردم همیشه به یاد خواهند داشت اگر برایشان یک فنجان قهوه بخرید یا وقتی باران می‌بارد چترتان را به‌ آن‌ها قرض بدهید. سخاوتمند بودن با دیگران راهی آسان و صمیمانه است که نشان بدهید برای طرف مقابل‌تان ارزش قائل هستید بدون این‌که نیاز باشد چیزی بر زبان بیاورید. بدین طریق نشان خواهید داد که به‌طرف مقابل‌تان اهمیت می‌دهید. پیگیری یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ایجاد رابطه است که امروزه بسیاری آن را نادیده می‌گیرند. توانایی متعهد شدن به حرف‌ها و قول‌هایتان - چه یک قرار ناهار باشد یا وعدۀ ترفیع به کارمندتان - بدون شک چیزی است که مردم در روابط به دنبالش هستند. این اشتباه را نکنید و زیر قول‌هایتان نزنید.

همدلی

یک جملۀ معروف هست که می‌گوید: «مردم آنچه را بگویید فراموش می‌کنند؛ کارهایی را که برایشان انجام بدهید فراموش می‌کنند؛ اما هرگز احساسی را که درون‌شان ایجاد کرده‌اید فراموش نخواهند کرد.»

همدلی و درک باعث ایجاد ارتباط بین افراد می‌شود. سعی کنید بدون قضاوت، سرزنش یا تلاش برای نصیحت‌کردن به حرف دیگران گوش دهید. همدلی همچنین به معنای درک حالات درونی شخص و تفسیر آن به‌گونه‌ای است که منجر به کمک و حمایت شخص دیگر شود و اعتماد متقابل ایجاد کند. هر رابطه‌ای که داریم می‌تواند چیزی به ما بیاموزد و با ایجاد روابط مثبت با دیگران، شادتر خواهید شد. برای رسیدن به همدلی باید حتماً مطمئن شوید که رابطه‌ای که با خودتان دارید مثبت است و با مردم همان‌طور رفتار کنید که دوست دارید با خودتان رفتار کنند.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب