هرآنچه که باید در مورد تاب آوری بدانید



هرآنچه که باید در مورد تاب آوری بدانید

تاب آوری چیست؟

تاب آوری یعنی اینکه افراد در برخورد با فشار های روانی بتوانند آن شرایط را به خوبی مدیریت و کنترل کنند. و همچنین کمترین آسیب و تنش را تجربه کنند.

این افراد همان هایی هستند که یک مشکل تمام زندگی آن ها را تحت الشعاع قرار نمی دهد. نسبت به کار هایی که انجام می دهند تعلق خاطر بیشتری دارند، تجربه های لذت بخش زیادی دارند. همینظور افراد تاب آور کمتر دچار بیماری می شوند.

تاب آوری آموختنی است نه ذاتی

تاب آوری را می توان آموزش داد و همچنین می توان در طول زندگی و در هر سنی یاد گرفت. بسیاری بر این باورند که این مهارت به طور ذاتی در برخی افراد وجود دارد. اما اینگونه نیست و افراد میتوانند آن را یادبگیرند. پس اگر فکر می کنید که تاب آوری کمی دارید می توانید آن را تقویت کنید.

یک فرد تاب آور چگونه است؟

عزت نفس بالا

افراد تاب آور عزت نفس بالاتری دارند به عبارتی دیگر خود را ارزشمند می دانند و به طور کلی خود را دوست دارند. آن ها نقاط ضعف خود را می بینند. برای رفع آن ها تلاش می کنند. و به دلیل انکه ضعفی دارند خود را سرزنش نمی کنند.

خوش بین هستند

خوش بینی به معنای شاد بودن بدون دلیل نیست بلکه به این معناست که فرد علاوه بر دیدن تاریکی ها، زیبایی ها را هم ببیند. زندگی ما آمیخته ای از هر دوی این جنبه هاست. اگر فقط یک بخشی از آن را ببینیم دچار تحریف در واقعیت شدیم. این افراد سعی میکنند با دیدن سختی ها جنبه های مفید هر تجربه و پدیده را هم ببیند و از آن لذت ببرند.

مهارت های ارتباطی بالا

این افراد شبکه های ارتباطی خوبی دارند و می توانند با انسان ها ارتباطی پایدار برقرار کنند. مهارت ارتباطی به طور کلی یک مهارت قابل یادگیری است. شوخ طبعی و همدلی از جمله موثرترین این مهارت ها هستند که میتوانند روابط را بهبود بخشند. اگر میخواید در مورد مهارت های ارتباطی بدانید این پادکست را گوش کنید.

کنترل درونی دارند

انسان ها دارای دو منبع کنترل هستند. افرادی که باور دارند کنترل محیط در دست آنها نیست بلکه بیرون از آنان است (منبع کنترل بیرونی). و افرادی که خود را مسئول شرایط خویش می دانند (منبع کنترل درونی). این افراد به دلیل هر اتفاقی خود را سرزنش نمی کنند. و همچنین برخی مسائل را که دست ما نیست مثل زلزله و .. را می بینند و برایشان لازم نیست همه چیز را کنترل کنند.

خود را قربانی تصور نمی کنند

این افراد در مواجه با مشکلات زندگی تنها به این فکر می کند که از آن سربلند بیرون آمده اند. خود را نجات یافته تصور می کنند. به همین دلیل قادر هستند متناسب با موقعیت درخواست کمک کنند.

هرآنچه که باید در مورد تاب آوری بدانید

چطور تاب آور شویم؟

به جای مسئله بر توانایی خود تکیه کنیم

آن ها مسائل را به جای دیدن مشکل به شکل فرصت می بیند که توانایی های خود را محک بزنند. در این صورت هر حالتی پیش بیاید آن ها برده اند. اگر شکست بخورند توانایی خود را بهبود می بخشند و چیزی یا گرفته اند اگر هم ببرند لذتش را می برند.

مهارت حل مسئله را یاد بگیرید

حل مسئله یاد گرفتی است پس کاملا می توانید آن را از کسی یاد بگیرید.

پیدا کردن معنا و هدف در زندگی خود

همه ما برای چیزی زندگی می کنیم. منتها خیلی ها این چیز را پیدا نمی کنند در حالی که به صورت ناهشیار دارند برای آن تلاش می کنند. پیدا کردن معنا در زندگی در هر چیزی می تواند باشد. در ساز زدنمان. در دوست داشتن دیگران، در کارمان و … . این معنا می تواند به صورت یک هدف باشد. پس کسانی که برای چیزی تلاش می کنند که آن را دوست دارند و آن دلیل زنده بودن آنهاست، با مسئال زندگی راحت تر ممکن است برخورد کنند.

نسبت به تغییرات زندگی انعطاف پذیر باشیم

زندگی یعنی تغییر. هیچ انسانی نمی تواند بگوید من همان ادم قبلی هستم. درست است من ما به لحاظ شناختی تغییر نکرده است. اما در واقعیت هم آیا ما تغییر نکرده ایم؟ نگه داشتن زندگی و کنترل همه چیز در مطالعات نشان داده است که افراد را به سمت اختلال هایی همچون وسواس پیش میبرد. انعطاف پذیری در برابر اتفاقات مهمترین مهارتی است که می توانیم در طول زندگی آن را تمرین کنیم.

خود را دوست داشته باشم و با خود رفیق باشیم

تمام درمان های روانشناسی هدف اصلیشان این است که فرد با خودش رفیق باشد. اگر با خود رفیق باشیم از تنهایی نمی ترسیم، از شکست نمی ترسیم، خود را دوست داریم و در هر شرایطی ارزشمند هستید. کتاب ها می توانند در این زمینه به شما کمک کنند که به خودتان فکر کنید و خودتان را بهتر بشناسید. درمان ها می توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

معنویت را در خود تقویت کنید

افرادی که ایمان قوی دارند در مسائل زندگی و سختی ها ضمن تلاش و تعقل، به چیزی توکل می کنند که ماورایی است.

ارتباطات خود را توسعه دهیم

ارتباط داشتن به ما حس ایمنی می دهد. برای همین است که زمانی که حالمان خوب نیست وقتی با کسی صحبت می کنیم حالمان بهتر می شود. دلبستگی هایی که با افراد داریم زندگی را برایمان ایمن تر می کنند. امنیت خاطری که از بودن دیگران می گیریم یکی از مهمترین محافظان ما در برابر اختلال ها و بیماری ها هستند.

تغذیه مناسب داشته باشیم

از قدیم گفته اند عقل سالم در بدن سالم است. نکات بسیاری در مورد تغذیه و سلامت روان وجود دارد که می توانید آن ها را مطالعه کنید. این که روزانه از تمام مواد غذایی میل کنید و همینطور به جای گوشت قرمز و چربی ها بیشتر از سبزیجات و سالاد ها استفاده کنیم. کافئین کمتر بنوشیم از دمنوش ها بیشتر استفاده کنیم. همه این ها می توانند در سلامت روان ما موثر باشند.

نظر خود را بنویسید

آخرین مطالب